Identificatieplicht baby??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fritsie, 31 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Hier ook nog geen i.d, heb er laatst wel aangedacht.
    Op zkh hebben ze er nooit naar gevraagd, heb evt wel het bsn en verzekeringspasje. Vind het ook abnormaal zo vroeg, na 1 jaar lijkenen ze al totaal niet meer op hun eerste foto, laat staan na 5 jaar!

2. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ik werk in een ziekenhuis bij de receptie en idd baby's moeten zich ook kunnen legitimeren. Heb voor m'n eigen dochter nog geen 1. Slecht voorbeeld eigenlijk ;)

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik heb nog nooit een legitimatie van een van mijn kinderen hoeven laten zien in het ziekenhuis (verschillende ziekenhuizen) of bij de hap.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Spoedeisende hulp moeten ze gewoon altijd verlenen hoor.

Het is nog erger dan de meeste mensen denken. Je laat een foto maken voor het id-bewijs als je kind een baby is. Twee jaar later wil je met het vliegtuig op vakantie; wordt je peuter geweigerd omdat hij niet meer op de foto op z'n id-bewijs lijkt. ;) Duur geintje dus, want voor kinderen is zo'n kaart in de praktijk dus helemaal niet 5 jaar geldig! Ze zouden voor kinderen die voor hun2e verjaardag een maart aanvragen, gewoon een pas zonder foto moeten maken.

5. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Heb je dat zelf meegemaakt dat kind na 2 jaar geweigerd werd? Wij hebben id kaart laten maken toen zoontje 2 maanden was. En ruim 1,5 jaar later zijn we naar Turkije geweest. Geen enkel probleem. Ze vroegen alleen naar de vader omdat zoontje andere achternaam heeft dan ik. Mij is verteld dat ze de foto op een paspoort/id controleren adhv bepaalde punten. Zo is de afstand tussen je ogen altijd hetzelfde en je neus ed. Volwassenen veranderen ook om de haverklap met alle modellen kapsels, haarkleur, gewicht, ed. Daarover heb ik ook nooit problemen gehoord.

6. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben met 3 weken een id kaart aangevraagd voor dochter, we wisten dat we veel in het ziekenhuis zouden komen, en niet alleen ons eigen ziekenhuis, dus we waren gewaarschuwd dat we ons moesten kunnen legitimeren. Uiteindelijk was het juist ons eigen ziekenhuis die er naar vroeg, want voor die tijd had ze geen officieel patientenpasje, die kreeg je pas nadat je je bij de receptie had gelegitimeerd.

Wij vonden het ook stom, en een hele klus, eerst pasfoto's maken, dan samen naar gemeentehuis, met ophalen was het genoeg dat 1 van de ouders kwam, maar dochter moest er wel weer bij zijn....

En nu 10 maand later, wij vinden haar echt niet meer op de foto lijken, maar de fotograaf en mensen van de gemeente hebben aangegeven dat er een aantal kenmerken altijd hetzelfde blijven, dus dat ze altijd kunnen zien dat het om de juiste persoon gaat en we er dus ook echt 5 jaar mee verder kunnen, ben benieuwd....

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ze zullen er in de praktijk wel soepel mee zijn, maar in de wet staat toch echt dat er een 'goed gelijkende' pasfoto op je id-bewijs moet staan. Ik kreeg er zelfs een opmerking over van de gemeenteambtenaar toen ik vroegtijdig een nieuwe id moest aanvragen voor onze zoon (diefstal). De eerste was van toen hij krap 3 maanden oud was. Bij de tweede was hij bijna twee. Ze gaf toen aan dat het op zich niet ongunstig was, omdat het gezicht op die leeftijd minder veranderd en de kaart dus "langer mee kan".
    Ondanks de id-plicht in de zorg, wachten wij dus nog even met het aanvragen van een kaart voor de jongste. Bij spoed zijn ze sowieso verplicht om te helpen, dus daar hoeven we het niet voor te doen. Als we niet-dringende zorg voor hem nodig hebben, kunnen we hem altijd nog aanvragen. We gaan dit jaar toch niet in het buitenland op vakantie, dus vind ik het voorlopig nog niet nodig.

8. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    In november werd dochterlief opgenomen omdat ze uitgedroogd was maar ook niet gevraagd om ID, zelfs geen vraag over t zorgverzekeringspasje. Mijne was voldoene.
    Dit zowel bij HAP als op de kinderafdeling

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Raar?

Bij ons in het ziekenhuis is dat gelukkig niet zo hoor. Finley staat onder controle van de kinderarts, maar heb nevernooitniet een ID hoeven laten zien. Sterker nog, heb er zelf nog naar gevraagd of ik dat moest laten maken. Maar dat was niet nodig. Dus Finley heeft er dan ook nog geen. Maar blijkbaar heb ik een makkelijk ziekenhuis dan....

10. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Klopt, in het ziekenhuis ben je het verplicht ivm verzekeringsfraude..
    Verder is het geloof ik nog altijd 12 of 14 jaar.. Enkel en alleen nodig dus voor het ziekenhuis en als je de grens over zou willen

11. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mn oudste is regelmatig in het ziekenhuis geweest, ook op de hap, daar vroegen ze dan om legitimatie en gaf altijd die van mij en heb er nooit wat over gehoord. Bij de jongste precies hetzelfde.

Nu hoef je bij ons ziekenhuis nooit te melden bij een balie zolang je nog stickers hebt waar alle gegevens van de patiënt op staan. Dus zal hier denk ik niet snel gebeuren.
    Beide kids hebben ook echt nog geen id bewijs.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

O? Nou, bij het laten maken van een ponskaartje voor Finley hoefde ik echt geen ID van hem te laten zien. Wel zijn verzekeringspasje. In ons ziekenhuis hanteren ze geen ID-plicht voor baby's en jonge kinderen, zolang je maar wel een verzekeringspasje kunt tonen. Zoals gezegd, ik heb het destijds nog nagevraagd.

Maar misschien hanteert het ene ziekenhuis een strenger beleid erin dan het andere.

13. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik hoefde het destijds ook niet te laten zien. Gelukkig maar want ze was4 dagen oud. Er werd gewoon een ponsplaatje aangemaakt.

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Misschien helpt het om een kopietje van de geboorteakte mee te nemen, heb je in ieder geval iets om te laten zien. Als ze echt formeel gaan doen kom je er niet mee weg maar het is wel een officieel document met de naam van je baby erop (en BSN nummer)

15. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    Nou ik bezoek ook ziekenhuis in deze regio
    Voor mijn zoontje en hoef hem.niet te legitimeren
    Ze hebben nog nooit om zijn idkaart gevragen
    Ik heb er ook nog geen en doe dat pas als het echt
    Nodig is pas op vakantor ga of zo

16. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Hier ook geen ID kaart nodig. Toen we naar de kinderarts werden doorverwezen, belde ik voor de zekerheid en vroeg of dit moest. Kreeg te horen dat dat niet hoefde, hij moest na de geboorte gecontroleerd worden door de kinderarts, en ook nog 1 dag op de kinderafdeling gelegen. Hij was daar dus al bekend kreeg ik te horen. Heb wel een ponsplaatje, maar daar vragen ze niet eens naar.

Ga binnenkort wel een paspoort voor hem aanvragen. Vakantie komt eraan.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.723
    113
    Hap hier heeft heeft er nog nooit naar gevraagd. Wij wisten voor de geboorte al dat popje regelmatig de grens over zou gaan en manlief heeft bij de aangifte al gelijk een machtigingsformulier voor de aanvraag meegenomen. Uiteindelijk met 4 mnd laten maken.

18. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier had de middelste er met 3 weken 1. Anders mochten we niet meer naar de kinderarts. 2 consulten zijn vrij de derde moet je id kunnen overleggen anders declareert het ziekenhuis niet bij de ziektekostenverzekeraar

Deel Deze Pagina