Ik heb er maar even een mail aan de Christenunie aan gewaagd. Had toch al een ander onderwerp op m'n lever ook
Bij ons ook gemopper omdat we nog geen id hebben voor noud. Zei wel dat ik zijn zielenfondspasje bij had waar ook zijn bsn op staat maar dat was niet voldoende. Dit is 4 maanden geleden en heb nog steeds geen id voor hem... Moet het toch maar eens gaan aanvragen
Hier ook veeeel ziekenhuis bezoeken, maar geen id kaart nodig. Verzekerings pasje wel, en zou dat even na vragen bij je verzekering waar die blijft. Ik dacht dat ik hem al na anderhalve week had..? Nu hebben we een ponskaartje dus vaak het verzekerings kaartje niet eens meer nodig. Ook hier een uiteindelijk medische bevalling, en door opname stond hij gelijk ingeschreven (moest BSN doorgeven zodra ik die had).
Nou dat zou ik wel heel raar vinden, een kind van nog geen maand oud medische zorg onthouden omdat ie geen identiteitsbewijs heeft? Kan het ook echt niet meer regelen nu voor maandag... Daarnaastkon ik twee weken geleden zo langs de kinderarts zonder inschrijving oid, was dan wel rechtstreeks via de huisarts, maar dan nog.. Ik vind dat hele inschrijfsysteem echt dikke onzin. Toen ik een tijdje geleden een afspraak had bij de gynaecoloog was ik bergeten dat je je eerst moest melden en de balie waaraan dat voorheen moest was niet meer op dezelfde plek dus ik was in de veronderstelling dat het afgeschaft was. Zat ik gewoon een uur voor niks te wachten... Op een gegeven moment maar gaan vragen, bleek dus dat je je moest melden. Echt zo'n onzin, ik heb toch gewoon een afspraak? Gelukkig mocht ik alsnog tussendoor, maar ja parkeermeter telt wel lekker verder... Afzetters die zorginstellingen... Maar ik zal even bellen zo, ben heel benieuwd!
Nou lekker makkelijk, ik hoef alleen mezelf te legitimeren, was niet verplicht voor kinderen tot 14 jaar. En bsn etc stond wel in de computer konden ze zo opvragen is mij verteld.
oke apart wij kregen een brief van een instantie over een afspraak van onze oudste daar stond in dat hij zich moest legitimeren. bij navraag werd er verteld dat als hij dat niet kon de kans groot was dat we weer weg konden gaan.
Bij levensgevaar of ernstige pijn wordt je kind echt wel geholpen, ook zonder ID. Alleen moet je dan binnen 2 of 3 weken alsnog het ID komen tonen anders krijg je de rekening thuis!
Wat bijzonder? Ik heb vandaag een ponskaart aan laten maken, en alleen het verzekering pasje moeten overhandigen.
Misschien verschilt het ook per ziekenhuis geen idee Maar waarom moet zo klein kind zich kunnen legitimeren? Er staat een foto op dat pssje maar ze veranderen nog zo rap. Noud lijkt nu al niet merr op 3 maanden geleden...
In de link van de rijksoverheid die Polletjepiek plaatste staat toch echt dat in de zorg een afwijkende identificatieplicht geldt, namelijk vanaf de geboorte. Die informatie zal toch wel kloppen, mag ik aannemen?
Het klopt dat je in de zorg identificatieplicht hebt vanaf de geboorte. Dan geldt dus een andere regelgeving dan de id plicht op straat (vanaf 12 jaar). Ik denk dat het per ziekenhuis verschilt in welke mate ze er streng mee omgaan. Toen ik met L voor het eerst naar het ziekenhuis ging (ze was 1 maand oud) had ik ook nog geen id voor haar (wel verzekeringspas). Mevrouw achter de inschrijfbalie heeft mij toen uitgelegd hoe de regels zijn (zie eerste alinea ) maar deed verder niet moeilijk, ik kon L gewoon inschrijven. Wel werd mij bij ieder bezoek aan de poli gevraagd of ik al een id kaart had voor haar.. kennelijk stond zij toch nog als vreemdeling in het systeem Werd verder nooit moeilijk gedaan als ik zei dat ik die nog niet had.
En hier gaf het ziekenhuis dus aan dat ik volgend jaar voor de kinderen een ID mee moet nemen en dat eigen legitimatie voor mezelf daarin niet telt. Als ik de info op de pagina's van de rijksoverheid lees, lees ik daaruit ook echt dat je jonge kinderen wel degelijk middels een identiteitskaart moet identificeren. Van de zotte, vind ik, (zowel vanwege kosten, als vanwege alle rompslomp: zou hier al gauw een euro of 40 kosten, alles bij elkaar, plus dan dus nog alle tijd die het je kost om alles te regelen). Maar ziekenhuizen gaan er op dit moment erg verschillend mee om. Dat is wel duidelijk.
Ik heb namens een zorg instelling voor de rechter gestaan. De ID plicht geldt maar is niet uitvoerbaar.. het betekent namelijk dat je bij je eerste bezoek aan het CB of het eerste bezoek van een kraamverzorgende of verloskundige het kind al zou moeten kunnen identificeren... dat is tenslotte ook zorg. Ook voor een bezoek bij de huisarts. Het gaat om twee dingen: - de verzekering. Maar het kind is niet de verzekeringsnemer (een kind is ALTIJD bijgeschreven bij een volwassene) - individuele zorg en dat kan gevolgd worden via BSN. De jurisprudentie laat nu dus zien dat je als kindje gewoon zorg kunt krijgen zonder ID (mits wel de verzekerde zich kan legitimeren en het kind een uniek BSN heeft en het kind aantoonbaar is van de verzekeringshouder) Het is duidelijk te ingewikkeld om de regeltjes aan te passen maar wat veel jammerder is dat ELKE zorginstelling van bovenstaande op de hoogte is gebracht maar dat een ID veel makkelijker is voor een ziekenhuis (want alleen daar speelt dit...) dan die meerpunten controle...:x
Kom op zeg, het is gewoon een wet: U kunt zich identificeren met een geldig paspoort, rijbewijs of met een Nederlandse identiteitskaart. De identificatieplicht voor de zorg geldt vanaf de geboorte. Dit is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet (Zvw).