Bij de ziekenhuizen hier in de buurt moet je bij binnenkomst je paspoort of id kaart scannen in een apparaat en krijg je daarna je bonnetje uitgeprint met route nummer. Morgen moet ik met zoon van 11 naar de poli. Ik weet dat ook hij identificatie plicht heeft maar wat als ik zijn kaart niet wil laten scannen maar alleen wil laten zien. Is dat ook goed. Misschien doemdenk ik maar wat gebeurt er in het apparaat, scant die, maakt hij een foto, wordt dit gelogd, hoe zit dat met de beveiliging? Vind het best gevoelige info
Ik denk dat je op de website van het ziekenhuis hier de informatie over kan vinden. Doorgaans vermelden ze het daar.
Daar staat alleen dat je identificatie plicht hebt , ook kinderen. Wil eigenlijk weten of je verplicht bent om dat via een machine te laten inlezen. Je identificeren lijkt mij ook geldig als je je id toont aan persoon in kwestie aan de balie.
Lijkt me vrij vermoeiend als je zo ver doordenkt... bij mijn weten wordt gewoon de RFID chip uitgelezen. wat voor info ben je bang dat ze pakken die niet sowieso al in elk patientdossier staat? Google: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-is-een-elektronisch-reisdocument-en-welke-gegevens-bevat-de-chip-hierin#:~:text=Deze%20chip%20zit%20in%20de,uw%20persoonsgegevens%20en%20foto%20staan.
Als jij dat belangrijk genoeg vindt om ervoor in de rij te staan bij de receptie en bij te dragen aan de wachtrij voor anderen... vast wel.
Wat een sarcastisch antwoord. net alsof je niet met een vraag in de rij mag staan. Ik ben bang dat er een volledige afdruk wordt gemaakt van het document en wordt opgeslagen. Alles is te hacken tegenwoordig, ook ziekenhuizen. Ik probeer zo min mogelijk belangrijke documenten uit handen te geven. heb al genoeg gedoe gehad met hacken van mijn mail en alle paswoorden paar jaar geleden.
De vraag was alleen is het ook goed als je het alleen toont. Misschien weet iemand het hier en anders ga ik morgen maar aan de balie staan.
Geen idee. Jaren terug gaf je een id en kreeg je een stikker met je gegevens. Deze moest je bij je hebben op een afspraak kaart Maar je zou denken dat je ergens nog wel mag laten zien en klaar. Zou wel eerder gaan dan. En u lekker klant vriendelijk ook. Scannen en door ach ja denk dat wij er wel aan moeten wennen dat alles digitaal is.
Werk in beheer van een patiëntendossier in een ziekenhuis. Het id scannen is alleen om de juiste gegevens (dus patiënt) naar voren te halen. Het document wordt nergens opgeslagen. In ons ziekenhuis zijn ook een balies waar je je kan aanmelden.
Dat is in het jbz al jaren maar dan scan je je patiëntenpas. Als hackers willen kunnen ze denk ik (bijna) net zoveel informatie uit halen aangezien dat allemaal gekoppeld zit aan je dossier.
Bij Isala staat o.a. zo'n zuil (zocht ff op internet) dit draadje, en dan vooral de eerste reactie van isala is allicht wat voor je: https://www.security.nl/posting/663903#posting664464
Veelal heb je ook veel meer aan iemands emailaccount dan aan een id kaart. Moet je eens nagaan hoeveel accounts je hebt die wachtwoord resets etc naar je e-mail sturen. Daar kan je aardig mee shoppen want niet al die online winkels hebben 2 staps verificatie, beter gezegd bijna geen enkele. Al is identiteitsfraude ook zeker niet zonder gevolgen, maar daar moet je wat meer voor doen.
Nou ik heb nog een oudje dus zul je veel vinden. Een van de eerste mails van MSN dot com. Grappig wel en heb ook nog een ander nieuwere. Maar vaak geef ik geen van deze 2.
Hier in het zkh staan ook zuilen maar ook een balie waarbij je een id toont. Kan hier dus allebei. Ik wil bv niet dat er foto's bij de dossiers komen. Dat is ieder voor zich toch?
Je kan altijd ook naar een balie. Er zijn ook mensen die (nog) geen ID kaart hebben (zoals jonge baby’s), maar wel zorg krijgen. Zou dan wel rekening houden met wat wachttijd, want die zuilen zijn juist voor betere doorstroming.
Wij moeten met onze jongste regelmatig naar het ziekenhuis is wel wat jonger. Heb voor haar nog geen ID, ik meld me dan gewoon bij de balie. Ik heb nog nooit langer dan een paar minuten in de rij gestaan.
Balies zijn veelal grotendeels wegbezuinigd en dus soms vrij druk. Ik zou een onnodig bezoekje aan de balie uitsparen als het kan, en die mensen beschikbaar laten voor mensen die niet met de automaat overweg kunnen, of de bijzondere gevallen qua ID. Overigens wordt in elk nieuwbouwproject wel ergens door de managers volhard in het weghalen van recepties en van balies bij de poli, wat door iedereen die weleens de patiënten van dichtbij ziet een bijzonder slecht idee wordt gevonden.
De GDPR wet en regelgeving heeft dit allemaal opgenomen. Bij ziekenhuizen mag je er vanuit gaan dat hier zorgvuldig naar is gekeken om compliant te zijn, anders kunnen ze een boete verwachten. Ik werk voor een grote organisatie waar hier ook heel zorgvuldig naar wordt gekeken.