In Nederland geldt vanaf 14 jaar een legitimatieplicht. Dus mocht je tot 14 jaar nooit in het buitenland komen of naar een ziekenhuis o.i.d. moeten, dan heb je het niet nodig. In jullie geval wel. Bijschrijven in paspoort kan niet meer. Jullie zoontje moet een eigen ID hebben.
Toen Atilla 3 weken was, hebben we id aangevraagd omdat we dus volgende week op vakantie gaan. Maar pasfoto was drama, Atilla was dus toen alleen maar aan het slapen, hij wil de niet eens wakker worden, we zijn echt meer dan een uurtje bezig geweest.. Gelukkig is het achterderug! Want het was echt een dramaa, maargoed het is uiteindelijk wel een leuke pasfoto geworden..
Dat zou je denken maar wij kregen vorig jaar op Schiphol te horen dat onze oudste eigenlijk niet meer mocht reizen met haar ID omdat ze niet meer leek op haar babyfoto (logisch, ze was ten tijde van de foto 2 weken oud). Ik vond en vind het nog steeds een raar verhaal maar omdat ik geen zin heb in elke keer dat gezeur op het vliegveld (we vliegen elk jaar) hebben we dit jaar voor allebei nieuwe ID's aangevraagd. En nu maar hopen dat die wel vijf jaar meegaan.
dat ze is de reden dat ik tot vorige maand gewacht heb met het maken van id, ookal wonen wij in grensgebied en zijn we ook regelmatig over de grens met kind. Ze is prematuur geboren dus in het ziekenhuis is ze al uitgebreid bekend en ik heb altijd haar verzekeringspas met haar BSN nummer bij me. Willen ze natrekken of kind bij ons hoort, dan kunnen ze namelijk via het bsn nummer gegevens opvragen als ze daar gezag voor hebben. Dus ik heb er geen bigdeal van gemaakt. Mijn dochtertje heeft nu een super leuke gierend lachende foto op haar ID kaart waar ze de komende jaren zonder problemen op blijft lijken denk ik. Alleen haar lengte klopt natuurlijk voor geen kant
Wij gaan ook regelmatig over de grens en hebben een id kaart laten maken. Verschrikkelijke foto. ..Hij was net wakker en hangt er bij als een zak patat. De fotograaf vond het goed zo dus wou geen andere maken