Ter inleiding: Zelf heb ik een prikkelbare / spastische darm na de geboorte van onze kinderen. Langzaam aan ontdek ik wat ik voor eten minder verdraag. Maar nu het volgende, we zijn al maanden (naast de oorproblemen van jongst af aan) aan het klungelen met de gezondheid van onze dochter van 4 jr. Oa buikpijn, moe, huilerig en vroeg wakker. Vandaag weer naar kinderarts geweest. Alleen een blaasontsteking moet nog uitgesloten worden en dan wijst alles erop dat zij ook een prikkelbare darm heeft. Maar hoe kom je er nu achter welk eten zij niet goed verdraagt? Mocht er over 8 weken met probiotica geen verbetering zijn. Dan gaan we dieet volgen zonder melkproducten. Maar nu vroeg ik mij af: zijn er ook testen om te testen welke voeding bij haar klachten geven. Uit ervaring weet ik dat een vriendin met pds op andere voedingsmiddelen reactie heeft dan ik. Dus volgens mij is het erg persoonlijk wat je minder verdraagt. En een gewone allergie test werkt volgens mij ook niet. Dus wie weet of er testen zijn. Misschien iemand ervaring met z'on test??? Alvast bedankt
Ik heb ook prikkelbare darmsyndroom gehad, en dat was in een stressvolle periode in mijn leven. Ik kreeg het snel bij het eten van chocolade en pittig eten.
Ik heb het ook en voornamelijk door pittig en vet eten. Maar geen idee of er een test is voor kinderen en hoe je er nu kan achterkomen wat ze wel of niet kan eten. Bij mezelf verschilt het ook met de dag.
Gluten en koemelk zijn vaak de boosdoeners. Sta er wel van te kijken dat ze niet al eerder hebben geadviseerd om te stoppen koemelk of lactose in z'n geheel.
Ik heb het ook, vooral als ik veel stress heb. Ben ook een paar keer flauwgevallen tijdens een pijnaanval. Ik heb het vooral met melkproducten, pittig eten en vet eten. Maar het kan ook sochtends op een nuchtere maag gebeuren. Sinds een paar weken ben ik aan het sporten en eet ik heel gezond, veel groente en fruit en weinig suikers en vet en ik merk echt verschil. Sindsdien geen aanval meer gehad, hoop dat het zo blijft. Ik had er gek genoeg bij beide zwangerschappen ook helemaal geen last van. Veel succes met je dochtertje!!
Ik heb hier ook last van + een overgevoelige maag. Denk niet dat er testen zijn om te zien wat je niet kan verdragen, dit verschilt van persoon tot persoon. Ik mag geen vruchtensappen, bruisende dranken en koffie drinken, geen varkens of rundsvlees eten, zo weinig mogelijk brood, geen chocolade en dagelijks probiotica drinken. Nu ik zwanger ben kan ik wel weer veel verdragen. Zelf goed in het oog houden wat je dochter eet en hoe ze hierop reageert is het enige dat je kan doen denk ik.
Prikkelbaardarmsyndroom is een uitsluitingsziekte. Een diagnose die wordt gesteld als alle andere ziekten dmv ontlastingskweek en coloscopie uitgesloten zijn. Heeft je dochter een coloscopie/bloedonderzoek gehad. Zijn er biopten genomen? Laat haar eerder testen op koemelkallergie of lactose intolerantie. Eventueel coeliakie.
Heb ook PDS en ik krijg aanvallen/pijn van groentes, zoals brocolli en kool. Een mesoloog kan met apparatuur testen waar je last van krijgt. Weet niet of dit bij kleine kinderen ook kan?
Ik ben nu ook aan het klungelen. Vraag me af of het pds of glutenintolersntie is, Krijg nu overal bijna pijn van. Oogeblazen buik, giga rommelende darmen. Bah Lijkt vooral na ui, tarwe, koolzuur te komen. Heb nu glutenvrijbrood gehaald, en glutenvrije soep. Vandaag geprobeerd, overdag geen pijn, maar nu toch wel weer lichtelijk. Oja, ook ipv melk soya gehad. Wordt er wel moedeloos van
Hier ook pds. Ik kan geen kazen, dingen met boter, vette dingen, dingen als sausijzenbroodje etc, verdragen. Het is echt testen wat wel en wat niet
Ik heb ook pds. Eerst een tijdje een lactose en vetvrij dieet gevolgd. In het begin veel last en daarna werd het minder. Dit twee maanden volgehouden en daarna weer langzaam dingen gaan proberen. Ik krijg het van melk, als ik gewoon een glas melk drink, niet als het ergens in zit. Ik merk dat ik het last krijg als ik iets anders eet dan normaal. Kreeg het advies van de dokter om zelf te gaan uitzoeken waar ik op reageer.
Ik krijg het van patat van de patatzaak. Maakt niet uit welke zaak is altijd raak. Verder ben ik er redelijk overheen op dit moment. Bakken en braden in olijfolie ipv boter. Mijn moeder heeft het ook van prei, aardappels, kool en pittig en vet eten. Van aardappels heb ik zelf ook veel meer last dan van pasta en rijst.
ze heeft ontlasting en bloedonderzoek gehad. ter aanvulling, ze is erg groot voor haar leeftijd en heeft juist hele harde ontlasting waarvoor ze forlax krijgt. Las bij lactose of coeliakie juist diarree symptoom is en achter blijven op groei ook? weet even niet bij welke van de twee. het is wel zo dat er darmproblemen in de familie voor komen....
Nee dat heeft ze niet, wel spuugt ze soms klein beetje maar is echt soms. En dan wat ze gegeten of gedronken heeft. Dus geen fluimen.
Ik heb ook pds/ gevoelige maag en kan niet tegen: uien, knoflook (beide wel in poedervorm), champignons, paprika, varkensvlees, koolzuurhoudende dranken, citrusvruchten, koolsoorten, chocolade en vet eten.
Zelf heb ik er erg last van als ik mijn vlees kruid, en veel thee/koffie drink en banaan eet. Van vet eten raak ik juist aan de diarree.