Hallo allemaal, In het boek van Beatrijs Smulders (veilig zwanger) las ik dat het tijdens de zwangerschap wordt afgeraden om gerichte buikspieroefeningen te doen ivm mogelijk schade aan de buikspieren (omdat die verder uit elkaar komen te liggen). Nu sport ik wel met enige regelmaat: spinning, bodypumpen en tennis. Bij bodypumpen zitten ook gerichte buikspieroefeningen. Bij de andere sporten alleen algemene bewegingen, die uiteraard ook de buikspieren raken. Weten jullie of ik door kan gaan met de gerichte oefeningen, zolang ik nog niet dikker ben geworden? Momenteel is het allemaal nog zo pril, dat ik er nog niets van merk qua formaat enzo. En hoe erg zijn oefeningen die weliswaar geen gerichte buikspieroefeningen betreffen, maar daarop wel veel invloed hebben (met name het bodypumpen, waarbij veel met gewichten wordt gewerkt, voor alle spieren in het lichaam)? Zolang mijn lichaam het toelaat, wil ik graag blijven sporten namelijk, maar schade wil ik uiteraard niet oplopen. Spinning lijkt me geen probleem te zijn, maar wellicht heeft iemand daar ervaring mee. Dank alvast! Groetjes Leeuwtje
Ik ben zelf gestopt met de bodypump (ivm klachten), maar vridndin van mij die niet zo lang zwanger was heeft uit voorzorg de buikspieroefening gemeden. Volgens mij is het wel zo dat je je schuine buikspieren mag trainen, maar veiligheidshalve heeft zij het hele nummer 9 gemeden. De rest deed ze wel mee, maar af en toe met minder gewicht (puur op haar eigen lichaam afgegaan.). Spinning deed ze overigens nog met 6 maanden maar toen is ze daar ook meegestopt omdat het te zwaar werd voor haar.
De rechte buikspieren mag je al niet meer doen zodra je weet dat je zwanger bent... je riskeert daarmee blijvende schade, waardoor je buikspieren blijvend uit elkaar kunnen blijven staan. Beter het zekere voor het onzekere en geen rechte buikspieren meer trainen... alleen de schuine (aan de zijkant) en de dwarse (aan de onderkant) mag je wel trainen en zijn zelfs goed voor je als je die wat steviger hebt.
Je rechte buikspieren inderdaad niet. De schuine zijn wel goed om te trainen, heb dit advies ook van de fysio gekregen, om deze licht te trainen met oefeningen. Ook voor het bekken en het herstel.
Dit lijk mij overdreven. Helemaal aan het begin, komt de baarmoeder nog niet eens boven het schaambeen uit, het is allemaal nog zo miniscuul. Dat kan echt geen blijvende schade leveren hoor de buikspieren liggen dan nog op z'n plek. Als het eenmaal echt wat groter wordt kan ik me er nog iets bij voorstellen. Ik heb op meerdere vk-sites gevonden dat het wordt afgeraden na 16 weken en sowieso natuurlijk eerder al niet meer wanneer het voor jezelf niet goed voelt. Overals staat eigenlijk: luister naar je lijf en dat lijkt mij ook logisch.
Hoi ik heb de pump tot 34 weken gedaan en de com bat tot 30. Na 15 weken ge stipt met de XCo. De gerichte buikspieroefeningen na week 15 niet meer gedaan
Ik doe ook aan bodypump en mijdt de rechte buikspieren toch wel, voelt ook niet goed om die te doen. De schuine doe ik wel. Je kan op de site van Lesmills kijken hoe het zit met zwangerschap en bodypump.
Ik had een vk in mijn bodypump les zitten toen ik zwanger was, en zij zei na 12 weken geen rechte buikspieren meer.
Is niet overdreven... de buikspieren wijken ook door de hormonen en niet alleen door de BM (ten minste niet in eerste instantie)... Dus gewoon vanaf dag 1 niet meer trainen om schade te voorkomen. JIJ kunt het misschien overdreven vinden, maar jij loopt ook niet met uitgeweken buikspieren als gevolg van toch trainen of niet?!
Reactie van een sportfreak: Je rechte buikspieren liggen in 2 banen naast elkaar van boven naar beneden in je buik. Daartussen zit een peesplaat die de spieren met elkaar verbindt. Zolang je nog geen buik hebt is er niets aan de hand. Maar, gedurende de zwangerschap groeit je buik en wijken de buikspieren wat naar de zijkanten. Er komt dan spanning op de peesplaat te staan zoals een elastiek wat wordt uitgerekt. Als je dan je buikspieren gaat trainen kun je de peesplaat uitrekken/scheuren waardoor de buikspieren niet meer helemaal bij elkaar komen. De eerste 3 maanden zeker, komt je baarmoeder nog niet boven je schaambeen uit en kun je dus nog gewoon trainen. Daarna zijn de schuine buispieren alleen nog een optie.
Dank allemaal voor de reacties! Hier kan ik wel wat mee; heb idd al een folder van les mills gevonden op inet. en tja... de instructeur wil ik nog niet in vertrouwen nemen, veel te pril!
Rechte buikspieren ben ik mee gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Het voelde gewoon niet goed om te doen terwijl ik wist dat het nog wel even kon. Sporten is mijn job dus ik kon niet even stoppen met sport omdat ik zwanger was. Ik ben blijven sporten tot de dag voor mijn bevalling (wel bevallen op bijna 35w) Ik ondervond er geen hinder van maar volgens de gyn is mijn vele sporten toch de oorzaak van de vroeggeboorte terwijl de gyn zei dat ik pas moest stoppen als het voor mij niet meer prettig was. Waarschijnlijk niet goed genoeg naa rmijn lijf geluisterd dus. Ik zou dus vooral naar je lijf luisteren maar op voorhand in overleg met je vk toch een grens afspreken vanaf wanneer je er mee stopt. Ik stond aan 34w5d nog zumba te geven met mijn bolle buik , deed natuurlijk niet meer alles even intensief maar toch... Niet slim natuurlijk.