tot welke week mag je paardrijden?

Discussion in 'Zwangerschap' started by remes25, Feb 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. remes25

remes25 Actief lid

Aug 13, 2008
    180
    0
    0
    nagelstyliste en thuiszorg
    hallo allemaal

Ik vraag me eigenlijk af tot welke week je mag paardrijden of zeg maar verstandig is.

groetjess

2. Marije1981

Marije1981 Actief lid

Jun 21, 2008
    105
    0
    0
    Fotograaf - Fine art en trouwfotografie
    Zwolle
    Ik ben gestopt met 5 maanden (ik werk in de paarden) omdat ik het niet meer fijn vond zitten, toen had ik echter nog niet veel buik. ik ken ook wel mensen die heel lang doorrijden maar dat vind ik vrij onverantwoord moet ik zeggen... stel dat je op je buik valt ofzo dat is het echt niet waard! Ik mis het op het moment wel maar zou het risico daarom niet willen lopen, na mn verlof klim ik er weer op ;)

3. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Ik reed ook paard, maar ben zodra ik erachter kwam dat ik zwanger was gestopt. Sowieso mag je bekkenbodemspier niet te strak zijn voor de bevalling en met paardrijden train je juist deze spier. Een goede bekkenbodemspier is altijd goed, maar door paardrijden wordt ie te strak en dat kan nadelig zijn voor de bevalling. Dit weet ik allemaal van een vriendin die altijd doorgereden heeft en dus bij de bevalling moeite had omdat de boel daaronder te strak was. Dat was toen tegen haar gezegd. Of het waar of niet waar is weet ik niet, maar ik ga het niet uitproberen :(

Mocht je twijfelen zou je het ook gewoon aan je huisarts of verloskundige kunnen vragen hoor.

4. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Ik heb bij de erste tot 24 weken gewoon gereden.

Nu heb ik helemaal niet gereden door moeizame start enzo.

Als je al jaren paardrijd is je bekkenbodem spier vaak heel sterk
    Ik kreeg ook een flinke knip omdat die spier ons kindje gewoon tenhield.
    Nu merk ik dat die spier echt veel slapper is.

5. remes25

remes25 Actief lid

Aug 13, 2008
    180
    0
    0
    nagelstyliste en thuiszorg
    thanks voor de antwoorden. Ik reed vroeger altijd fanatiek wedstrijden maar dat is alweer 6 jaar geleden nu rij ik op mijn paard alleen nog maar als het mooi weer is. Hij word dit jaar ook alweer 22 jaar.

Ja het enge lijkt me dat je er er af valt. Mijn paard is wel rustig maar toch het blijft een dier. Hij kan ok een keer schriken of wat dan ook.

Ik heb ook wel eens gehoord als je fanatiek paardrijd dat je sneller een keizersnee krijgt.
    en idd dat het daar onder een stuk strakker ishaha.

groetjes

6. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Mij is altijd verteld dat het juist de eerste drie maanden gevaarlijker is, omdat je kindje dan nog zo klein en gevoelig is, en je meer kans hebt op een miskraam wanneer je flink valt ofzo.

Het is natuurlijk ook maar net of je je paard zo vertrouwt (en er nooit afvalt normaal gesproken) dat je het zelf aandurft. Ik zou het nu wel weer aandurven. Ik heb nu geen paard om te rijden en ik probeer liever geen nieuw paard uit nu, maar op de paarden waar ik altijd in Nederland op reed zou ik nu wel weer opstappen. Niet te fanatiek zou ik zeggen, en zolang je buik het toestaat ;)

7. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Ik ben zodra ik de positieve test in handen had gestopt, maar dat was meer mijn gevoel. Het paard wat ik rij is niet erg constant in zijn gedrag en ik zou het mezelf niet vergeven als er wat zou gebeuren. Ik heb hem wel al die tijd nog verzorgd, gelongeerd en lekker met hem getut. Maar ik merk nu dat zelfs de stallen mesten niet meer helemaal lekker gaat. Doe dat waar je je goed bij voelt, maar onthou dat het nu eenmaal een risicosport is.

8. Tizzy

Tizzy Actief lid

Feb 9, 2008
    277
    0
    0
    Ik heb tot de 23e week gereden, in de 19e week mn laatste wedstrijd gehad (dressuur).
    Had nog wel langer door willen rijden maar toen begon t echt wekenlang te vriezen (vanaf kerst) en vond ik t niet verantwoord om elke keer met dr naar de manege te gaan. Ook al is mijn paard 200% betrouwbaar, er hoeft maar iets in de omgeving te gebeuren en je valt eraf...
    Dus t was of thuis in de bak rijden of helemaal niet.

Nu is mn paardje ook heerlijk aan t genieten van dr verlof! :D (is 2 weken voor mij uitgeteld :) )

Gewoon doen wat je goed lijkt en wat prettig voelt. Zodra ik de kleine flink voelde trappen en schoppen moest ik er niet meer aan denken om te rijden.

9. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

Feb 15, 2008
    1,890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    er is geen vast moment van wanneer je moet stoppen; je mag doorrijden zolang het veilig is, en je je er prattig bij voelt.

ik ben gestopt met een week of 20. was toen al meer 'erop zitten' dan rijden. en ineens had ik zo'n gevoel van: 'ohjee, ik moet er niet af vallen nu'. tsja, dan zit je niet echt relaxed meer. ;)

dus ik heb mijn paard ook met verlof gestuurd toen, wat hij wel prima vindt. makkelijke jongen! hij is heel braaf, dus had makkelijk langer door kunnen hobbelen, maar het voelde gewoon niet relaxed meer.

kennisje van me is ongeveer te paard bevallen, dus je kunt -als alles meezit- soms héél lang doorrijden.

10. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik heb tot de 15de week ongeveer doorgereden. Ik ben altijd erg actief in de wedstrijdsport geweest en dat was bij mijn bevalling ook zeker te merken. De beruchte bekkenbodemspier was erg sterk ontwikkeld en heeft me een flinke knip opgeleverd. Nu dit alles achter achter de rug is, verheug ik me er erg op om over een weekje of 4 op mijn jonge hengst verder te gaan, omdat mijn ZZ-wedstrijdpaard helaas is verkocht omdat ie anders zo lang stil moest staan. Ook ik heb het rijden erg gemist en ben benieuwd of ik het niet heb verleerd na al die weken zonder training :D:D

Share This Page