Wat vinden jullie van bont?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirella28, 22 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hoi, even de meningen peilen

Wat vinden jullie van bont en van mensen die bont dragen ookal is het maar een klein giletje of een pet ofzo?

Volgens mij is het in Nederland echt Not Done - maar geloof dat het in Belgie bijvoorbeeld wel kan.

2. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Ben er zelf op tegen! Ook in kleine mate, er zijn genoeg materialen die erop lijken waardoor er soms bijna geen onderscheid te zien is! Waarom dan echt bont dragen, waar dieren een rot leven en/of eind voor hebben gehad??

3. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

naast het feit dat je inderdaad net zo goed nepbont kunt dragen vind ik het erg lelijk, het is absoluut niet mijn smaak en ik zou het nooit kopen.

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Een vriendin van mij had ooit een shirt met de tekst : "fur coats are worn by beautyful animals and ugly people"

Ik sluit me daarbij aan....en merk op dat het voor alle bont geldt, wat mij betreft.

5. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dieren die er speciaal om dood gemaakt heb ik niets mee ofwel vind het verschrikkelijk.

6. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Ik ben er echt ZWAAAAAAAAR op tegen!! Heb zo een hekel aan mensen die bont promoten en of dragen,bah! Het vervelende is dat er vaak katten of hondenbont uit China geimporteerd word en dan als nepbont verkocht word. Om te janken!

http://dierenleedazie.be/ (niet voor gevoelige mensen) Hele goede website die helpt.

7. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    zijn jullie dan ook vegatarisch?

8. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam

Goeie vraag

Dragen jullie ook geen leer en suede?

Ik heb bijvoorbeeld leren bekleding in mijn auto en leren en suede schoenen en mijn man een leren jack.

9. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik draag wel leer en we hebben leren bekleding in de auto, helemaal waar :) en ik eet ook vlees, wel alles biologisch voor zover mogelijk maar dan nog, jullie hebben wel een punt.

10. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Dus eigenlijk doe je er dan gewoon aan mee als je vlees eet suede draagt en leer!

11. Skye

Skye Niet meer actief

Ja das altijd leuk he! Mensen zijn altijd zo fiks tegen bont, maar hebben wel een huis vol leer (banken, schoenen ed) en eten gewoon lekker hun biefstukje! Niks op tegen, want dat eet ik zelf ook. Alleen ben ik niet tegen bont! Je zal het mij nooit zien dragen, maar als andere mensen dat willen, dan moeten ze dat doen. Ik draag immers ook leren laarzen en eet ook gewoon (niet biologisch) vlees!

12. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

De dieren die we hier eten hebben over het algemeen wel een beter leven en een nettere dood gekregen dan de meeste dieren die voor bont gedood worden. Dat is het vooral.

Ik ben erg tegen. Vind bont ook erg lelijk (zowel echt als nep)

13. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Er zit nogal een verschil tussen Dieren die voor bont gefokt en gedood worden. Of het bijproduct leer wat over blijft als een dier geslacht is voor het vlees in mijn opinie.
    Ik ben ook tegen bont al vind ik het met sommige dingen wel mooi. Maar met andere dingen ook weer spuch lelijk. Ligt erg aan hoe wat en waar.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, dat vraag ik me dus af. Ik ken iemand die een nertsenfarm heeft en ik ben daar wel eens wezen kijken. Die beestjes worden op een heel wat humanere manier doodgemaakt dan het gemiddelde varken! Een nerts word gedood door middel van koolmonoxide waar ze dus uiteindelijk weinig van merken (geen pijn ed) en een varken word vaak nog gedood door middel van een stroomstoot. (Het varken word in een stellage geklemd en dan krijgen ze een stroomstoot door hun hersenen) Als ik zelf mag kiezen wist ik het wel! ;)

Nertsen hebben over het algemeen naar verhouding meer ruimte in hun kooi, zitten er vaak alleen in ipv met zijn allen enz.

Het verschil is dat varkens en koeien gedood worden om hun vlees en als restproduct hun velletje hebben terwijl nertsen enz gedood worden om hun velletje en vlees als restproduct hebben. Dat vlees is trouwens niet eetbaar voor ons maar daar word dan weer hondenvoer enzo van gemaakt.

Neemt niet weg dat ik in principe tegen bont ben. Alleen in echt koude landen kan ik me voorstellen dat men bont draagt. Bijv in Noord zweden word het zo 24 onder nul en dan helpt een synthetisch bontje niet echt... ;)

15. Aura

Aura Niet meer actief

Ik ben tegen bont......vind het echt not done.
    Vind het sowieso enorm lelijk en ordinair...of het nou om nepbont of echt bont gaat....afschuwelijk.

vind het buiten dat ook gewoon niet kunnen, ik eet zelf geen vlees en als ik iets van leer koop is het 2ehands leer...daar kan ik dan nog beter mee leven, probeer het niet nieuw te kopen.
    Laatst was ik bij een vriendinnetje die had een bontjas gekocht...hebben we toch even en fikse discussie over gehad...maar goed iedereen moet voor zich weten...

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    @ bluesky: varkens worden vaak ook met koolDIOXIDE bedwelmd, maar kunnen inderdaad ook worden bedwelmd met een stroomstoot. Het doden gebeurd altijd daarna dmv het verbloeden (steek in de hartstreek). CO2 is zeker niet diervriendelijker dan electrocutie! Bij CO2 hebben de dieren ontzettende ademnood als ze in een keer aan CO2 worden blootgesteld en stikken dus: totale paniek is het gevolg. Bij kippen worden ze langzaam aan een steeds hogere concentratie CO2 blootgesteld en dat werkt beter: ze worden steeds suffer ipv in een keer heel erg benauwd. Maar helaas gebeurt dit niet bij varkens. Electrocutie heb ik gezien en dat ging erg netjes en zonder paniek.

Verder vind ik de manier van het houden van de beesten voor bont afschuwelijk en zou om die reden geen bont kopen. Als dit zou veranderen heb ik al minder moeite met bont. Ik eet ook alleen biologisch vlees al is dat vaak ook niet helemaal jofel als je ziet hoe die beesten worden gehouden....
    Het blijft allemaal een nare zaak, ik hoop later hier dan ook iets aan te kunnen veranderen. Ik denk namelijk dat veel nederlanders het niet eens zijn met de manier van houden van productie dieren hoe dat nu gebeurt.

17. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Van de week heb ik een giletje gekocht omdat ik em erg mooi vond (ja sorry, ik vind bont wel mooi, maar koop nep want echt is te duur). Ik ging ervan uit dat het om nepbont ging omdat ie maar 15 euro was en in een boetiekje hing met alles in de uitverkoop - niet bepaald een chique zaak ofzo waar je normaal gesproken heen zou gaan voor leer en huiden/vachten.

Toen ik thuis kwam ging ik toch es goed kijken en nu twijfel ik nog steeds maar ik denk dat het konijn is. (Hoop niet dat het een verdwaalde illegale kat is ofzo)

Ik heb em vandaag aangetrokken en ik kreeg me toch veel reacties. Een vrouw werd zelfs kwaad!

18. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik ben absoluut tegen bont waar dieren speciaal voor doodgemaakt worden.(maar waar trek je de grens, wanneer weet je wanneer dat zo is?)

Verder vind ik het gewoon lelijk, toch zeker bij zo'n hele bontmantel ofzo. ;)

19. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

ik ben ook tegen bont. Zie het gelijk voor me. Zeehondjes die proberen snel weg te komen en dat niet lukt en dus vervolgens doodgeknuppelt worden.

Het gaat dus meer op de manier hoe!! Misschien zou ik er wel heel anders tegenaankijken als er bijv een zeehondje wordt gepakt en dat wordt meegenomen en dan dat ze hem laten inslapen ofzo. Dan lijd dat dier ook niet. Maar zoals je wel eens op tv ziet. Ze blijven maar slaan met die knuppels en je ziet zo'n beest dan kreperen van de pijn. Dan zou ik het liefst door de tv heen willen. ( het wil dus niet zeggen dat ik deze manier die ik dan nu bijv noem wel helemaal goed zou keuren).

20. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Ik koop alleen 2e hands leer en eet geen vlees ;) En een kat die in China levend gevilt word of een zeehondje wat doodgeknuppeld word vind ik toch net wat anders dan een koe die een stroomstoop of koolmonoxide krijgt..Maar goed ik ben ook zwaar tegen kistkalveren en het schijnt dat Nederland daar massaal in doet! Alle kalveren uit andere landen komen naar hier en krijgen bloedarmoede omdat het vlees dan lekker wit ziet:(

Deel Deze Pagina