Moeilijk! Onze zoon heeft tot 1 jaar geen nacht doorgeslapen. Wat wij deden: Eerst even aankijken of hij zelf terug in slaap kon vallen, zo niet naar hem toe, aan z'n luier ruiken (man hoe vaak hij zichzelf ook wakker heeft gepoept...) Dus als geen vieze luier, wel oppakken dan was (en is, het gebeurd nog wel eens) hij meteen stil. Zeggen het is tijd om te slapen, lekker slapen! Terugleggen en weglopen (met op de achtergrond de sirene aan van hem) dan weer wachten of hij in slaap viel, zo niet dan terug en weer oppakken tot hij stil is en dan weer in bed leggen. Dit herhalen tot hij weer doorsliep/slaapt. Volgens mij kreeg hij z'n laatste fles met die leeftijd om 19:00, at hij al fruit en beetjes groente mee. We gaven bewust geen flesje 's nachts, of misschien heeeeeeeeeel soms als zelfs in onze armen niet geruststelling genoeg was, maar dan nam hij 3 slokken, dus honger was het niet. Ik was bang dat het anders een gewoonte ging worden. Edit: ik dacht 8 maanden, ze is nu 6 maanden. Toen kreeg hij al wel, maar nog niet superveel bijvoeding. En twijfel of we toen nog om 23:00 een flesje gaven, denk het niet.
Wij hebben met de oudste ook zo'n fase gehad. Tussen 7 en 10 maanden heel veel huilen snachts. Wij dachten aan dromen of nachtangsten. Verder nooit een oorzaak gevonden trouwens, het was opeens weer over. Wat voor ons op dat moment het beste werkte was oppakken, troosten, terugleggen en weer weglopen. En dat zo vaak als nodig was om hem weer rustig te krijgen. Of aan de borst. Succes ermee, het was een pittige fase..
Wat ik doe als dochter wakker word en huilt; Ik pak der uit bed, zeg zachtjes tegen der dat iedereen slaapt en het donker is (snapt ze niet maargoed ) Als ik der terug wil leggen en ze blijft huilen ga ik naar de woonkamer (ik woon gelijkvloers) Daar ga ik dan met der zitten op de bank in het donker. Wieg der zachtjes heen en weer en zeg niks. Na ong 10 minuten kan ik der dan wel weer terug leggen. Heeft ze echt een rotnacht dan slaapt ze bij ons in bed.