Avondritueel baby & dreumes/ peuter (man niet thuis)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lt20, May 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hallo,

Hoe is bij jullie het avondritueel als je vriend/ man in de avond niet thuis?

Mijn vriend werkt 2 tot 3 keer week 24uursdiensten en ik heb nu nog geen idee hoe ik een baby en dreumes/ peuter in de avonden ga combineren.

Oh en tips of advies is ook welkom! Bedankt...

2. adi

adi Niet meer actief

Wat zijn de leeftijden, en hoe laat eten jullie avondeten? krijgt de baby al bijvoeding of nog alleen melk, en is dat dan bv of kv?

(is een beetje makkelijker om advies te geven)

3. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    lijkt me lastig zeg. hier vind ik het al moeilijk met 1 baby nu ik al weken alles alleen moet doen. mn vriend moet werken en klussen dus die zie ik maar 1 uur per dag.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn man heeft 1 keer per week een avond dienst.

hier gaat het eigenlijk het zelfde als altijd, ook wanneer manlief thuis is.

nu neem ik even het schema vanaf 16.00 uur.

16.00 ga ik koken samen met mijn zoon, dochterlief huppelt dan rond in haar loopstoel,
    als zoonlief geen zin heeft om te helpen met koken gaat hij even een half uurtje televisie kijken of hij gaat achterthuis even fietsen.

16.30 dochterlief krijgt haar eten met een toetje. terwijl zoonlief nog buiten speelt ( ik heb hier wel zicht op ;))
    of hij pakt de borden enzo vast en legt dit op tafel

16.45 dochterlief klaar, en naar bed, ze slaapt dan even een uurtje.en ondertussen gaan zoonlief en ik eten. dit duurt zo een half uur 3 kwartier.

om 17.30 gaan we even samen spelen met bijv de blokken of even lekker springen en dansen.
    dochterlief ligt dan in een kleed midden in de kamer en geniet van het gedans en gespring om haar heen,
    als er met de blokken gespeeld word dan doen we dit op haar kleed, dan kan ze ook met de blokken spelen.

om 18.00 gaan ze in bad, dochterlief in een badring, en zoonlief gewoon zo.

ik ga er dan op de rand bij zitten, en we maken gooien dan met het schuim, of zoonlief maakt een baard bij zijn zusje en gaat zogenaamd scheren ( ziet hij vaak van papa ;)) en dat vind zijn zusje dan weer helemaal geweldig.

om 18.30 is iedereen lekker opgedroogd en in de pyjama,
    dochterlief speelt dan nog even alleen in de box, zoonlief speelt nog even alleen met zijn blokken,
    om 19.00 krijgt dochterlief de fles en gaat naar bed,
    en om 19.15/19.30 gaat zoonlief ook naar bed.

toen dochterlief nog maar pas geboren was ging het natuurlijk anders, maar die sliep nog zoveel, dat was hier totaal geen moeite,

ik legde haar soms even in de box om met zoonlief te spelen en keek nog geen 2 minuten later naar de box en mevrouw sliep al.

dus kon veel doen met zoonlief,

5. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Jaimy is nu 9 maanden dus ze zal minimaal 1,5 jaar zijn. (Als het dus gelijk raak is)

Haar schema is nu:
    07.00 uur brood met fles
    10.00 uur fruit
    12.00 uur brood met fles
    14.30 uur liga met thee of water
    16.30 uur groente met toetje
    19.00 uur fles

Meestal speelt ze tot 18.00 uur en dan ga ik haar wassen, masseren, kroelen en flesje geven.

6. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Mejojo; vindt je schema echt heel lief klinken :D! Hier speel ik ook heel veel met Jaimy..

Hoe oud zijn jouw kinderen?

7. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Of man nu wel of niet thuis is, de avonden zijn eigenlijk wel t zelfde. Met als verschil dat mama t net iets drukker heeft als papa er niet is;)

8. adi

adi Niet meer actief

Hier ons avondprogramma met 3 dreumessen, het is anders dan met een dreumesz en een baby natuurlijk, maar misschien toch voor het idee hoe je bepaalde dingen praktisch kunt oplossen:

- Tussen 16.00 en 17.30 kook ik en speel ondertussen met de kids. In deze periode staat de tv ook aan, zodat ze wat rustiger zijn;
    - rond 17.30 gaan we eten;
    - daarna weer beneden spelen.
    Baddag:
    - rond 18.30 gaan we naar boven. zij rennen rond door de slaapkamers, en ik leg de kleren klaar en laat de bad vollopen;
    - daarna kleed ik ze uit in de badkamer, en zet ze in de badringen in bad (alle drie tegelijk);
    - dan spelen ze een half uur in bad, ondertussen was ik hun haren en spoel ze af;
    - ik haal ze uit bad, trek ze badcapes aan en we lopen naar de slaapkamer;
    - dan droog/smeer/kleed ik ze één voor één aan op ons bed, terwijl de andere twee rondlopen;
    - rond 19.30 gaan we weer naar beneden, maak ik hun flesjes klaar en dan ga ik ze één voor één naar boven brengen, en rustig op eigen kamer flesje drinken/ zingen/ in bed leggen.
    Mijn moeder komt dan wel heel even langs om op andere twee te letten beneden. Als ze niet kan, gaan we met zn allen naar boven, leg ik kussen op de grond van de slaapkamer, gaan we allemaal liggen, zij drinken hun flesje, ik zing ondertussen, en leg ze daarna in bed.

Geen baddag:
    Hetzelfde als boven, alleen doe ik ze beneden op de bank omkleden, pyjama aan, ff wassen met de washand enz.

9. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Wendelaa; hoe oud zijn jouw kinderen?

Bijv jouw kleintje moet in bad? Waar laat je de oudste?

Met een maand of 8 kunnen ze samen denk ik wel in bad maar hoe ik dat daarvoor? Of als de baby de fles moet waar laat je de oudste dan?

10. Popkoorn

als het bij jou meteen raak is..... het zelfde als bij jou ;)

mijn zoon was precies 1,5 jaar toen mijn dochter geboren werd :D

en ze zijn ook echt heel lief samen hoor !! meestal heb ik er geen kinderen aan, die zijn zo gehecht aan elkaar, ze willen altijd samen spelen, echt heel leuk.

was al zo toen onze meid nog maar net geboren was, we hebben ook echt een heel ochtendritueel, maar dan niet qua tijden maar meer qua doen.... zoonlief MOET altijd eerst met dochterlief knuffelen voor hij wil eten, hij wil eerst even lekker op de bank kroelen met haar,
    daarna even samen eten, dan weer kleed in het midden van de kamer, spelen,
    zoonlief komt na een poosje met een schone luier aanzetten want het is dan weer bedtijd voor zijn zusje,

hij geeft haar dan een kusje en zegt tuste nana ( zo noemt hij zijn zusje :p) tot haks :)

echt zoooo lief.

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Oke, hier is er dan wel geen baby meer. Maar een dreumes en een kleuter, maar t gaat meestal als volgt:

16.30 ga ik koken
    17.00 eten
    17.30 gaat mijn dochter buiten spelen, zoontje in de kamer en mama ruimt op
    18.00 met mooi weer ga ik met mn zoontje ook naar t speelpleintje.
    18.45 naar binnen en nog wat drinken.
    19.00 dochter kijkt nog wat tv terwijl ik zoontje badder en op bed leg.
    19.30 gaat mijn dochter douchen en naar bed.

Dit is dus als mijn man niet thuis is, is hij wel thuis dan ruimt hij op of doet juist iets met de kids. Dan wisselen we t af.
    O en op dinsdag en vrijdag is het om 16.30 zwemles voor de oudste en dan heb ik t eten van te voren al klaar.
    Op maandagavond moet ik werken vanaf 18.30 en dan neemt mijn man het opruimen en badderen voor zn rekening.

12. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Adi: dat klinkt ook al zo gezellig!

Maar ik vraag me inderdaad ook af waar ik Jaimy 'moet' laten want ik geef ook altijd het flesje boven, daarna nog wat knuffelen enzo dus ben ruim een half uur weg.

13. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Mejojo; wat leuk zeg! Het lijkt me ook echt heel leuk om geen groot leeftijdverschil te hebben.

14. Popkoorn

de vraag is dan wel niet voor mij maar ik geef ook even antwoord als je het goed vind ;)

de oudste was hier zo gek op zijn zusje dat hij degene was die de fles gaf, zusje zat bij hem op schoot en hij gaf de fles,

helemaal in het begin werd hij na 10 minuten nog wel eens ongeduldig en dan moest ze toch een boertje en nam ik het over. meestal waren de flessen rond een tijd dat hij ook wat kreeg,

bijv het ontbijt... geeft hij eerst zijn zusje de fles tot hij het zin ervan af heeft, en ik heb het brood al klaar en in stukjes gesneden ( dit heb ik al gedaan voor hij de fles geeft hoor, ik laat ze niet alleen op de bank ;))

of als tussendoortje het fruit wanneer zijn zusje de fles krijgt,

of hij pakt zijn eigen pop en gaat er met zijn pop weer naast zitten.
    en na 2 minuten legt hij de pop in het poppenbedje.

met badderen, meestal slapen de kleintjes nog zoveel dat daar wel omheen te werken valt, soms moest zoonlief een half uurtje eerder of later in bad omdat het dan makkelijker was dat dochterlief sliep.

maar ik kon dochterlief rond een maand of 3 ook in het wippertje naast mij neer zetten, met een speelgym over haar heen

en zo waren we allemaal in de badkamer ;)

15. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Wendelaa; dat klinkt alweer een stuk drukker met een peuter en kleuter. Of lijkt dat maar? En hoeveel avonden in de week is je man niet aanwezig? En hoe combineer je dan de zwemlessen met je peuter?

Sorry voor de vele vragen.

16. Popkoorn

misschien dat je bij een 2e beneden de fles zou kunnen geven, omdat hij daar dan eventueel kan spelen wanneer jij de fles geeft ?

17. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

Sep 15, 2007
    1,409
    0
    0
    Hier ook een baby en een peuter (8 maanden en 3 jaar) en hier gaat het ritueel ook gewoon hetzelfde als papa er niet is. (wat papa ook doet als mama er niet is :) )

Avond:

Eerst de kleine eten, dan wij.
    Daarna spelen en samen fles drinken (ja, ze drinken allebei nog een fles)
    Naar boven en dan eerst de kleine verschonen, deze neem ik mee naar de kamer van de oudste en dan verschoon ik hem.
    Tandjes poetsen met de oudste en daarna de kleine.
    Dan samen bij de oudste in bed, verhaaltje voorlezen.
    De oudste kussen en kroelen en daarna de kleine naar bed.

(Ze gaan hier 's ochtends of 's middags in bad)

Als manlief erbij is, gaat het hetzelfde alleen doe ik dan kleine verschonen en tanden poetsen en hij de grote man.

18. adi

adi Niet meer actief

Je kunt hem misschien gewoon meenemen naar de babykamer, en hem daar op de grond laten spelen.
    Of dat je (zoals ik nu doe bijv) een paar kussens voor hem neerlegt op de grond, jij erbij gaat zitten met de baby, en dat hij ook ligt te tutten terwijl jij voorlees/verhaaltje vertelt/ zingt enz, en tegelijk de baby de fles geeft.

Ik zou me van te voren niet enorm druk maken. Je zult vanzelf zien dat je van nature de aandacht verdeelt. je kleed één kind aan met het oog op de ander, je kunt één kind voeden en tegelijk de ander vermaken enz.
    Dat komt echt vanzelf.

Badje:
    heeft je oudste nog een middagslaapje? dat je de baby in bad doet tijdens zijn middagslaap? Het hoeft natuurlijk niet altijd 's avonds te gebeuren.
    Of dat jullie samen de baby in bad doen. Je zet het badje op de grond, gaat op je hurken zitten, en laat de oudste 'meehelpen'.
    Dan zou ik de baby daarna bijv op jullie bed aankleden en niet op de commode, want dan betrek je de oudste daar ook bij en kan hij ook zien wat er gebeurt.

19. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ja ze slaapt nu nog in de ochtend en in de middag maar dat zal tegen die tijd maar 1 slaapje zijn (denk ik).

Vindt het wel een idee om haar erbij te betrekken, dat wil ik zowiezo wel doen.

En stom maar nog niet eens over nagedacht om overdag de kleinste in bad te doen.

Je zult wel gelijk hebben over dat het vanzelf gaat maar toch ben je bang dat het niet zo makkelijk zal gaan.

20. Lt20

Lt20 Niet meer actief

@ Mejojo; is je oudste al die tijd zo lief geweest of heeft hij ook erg moeten wennen? Het klinkt in ieder geval heel lief. Hopelijk gaat dat hier ook zo.

Share This Page