baarmoederstand hoger dan termijn

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by caroline1978, Dec 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. caroline1978

caroline1978 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Hoi,

ik ben op dit moment 29 weken zwanger en heb gisteren een controle gehad bij de vk. Ze constateerde dat mijn baarmoeder een stuk hoger al ligt dan bij dit termijn hoort. Ze vertelde dat dit kan komen door bijvoorbeeld teveel vruchtwater en dat dit mogelijk zou kunnen komen door zwangerschapsdiabetes. Om dit te checken krijg ik volgende week donderdag een echo. Daarna kijken ze of ook mijn glucose gemeten moet worden.
    Ze zei er wel bij dat ik me nu niet meteen zorgen moet gaan maken en niet moet gaan googlen. Nu kon ik dat dus niet laten... Heb wel alleen op de site van het diabetesfonds gekeken om wel goede informatie te lezen. Daar staat bijvoorbeeld dat als je veel moet plassen, je al een keer een miskraam hebt gehad dit daarmee te maken zou kunnen hebben (beide het geval bij mij).
    En daarbij staat er ook dat je meer kans hebt op infecties (en ik heb blaasontsteking gehad wat pas na 2 kuren is overgegaan....).

Nu ben ik dus bang dat het misschien dus wel zwdiabetes is.... Wat denken jullie? Moet ik nu niet wat sneller ook al mijn glucose meten, of is afwachten tot volgende week donderdag de echo vroeg genoeg..?

Ik hoor het heel graag van jullie. Alvast heel erg bedankt!

groetjes Caroline

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Caroline,

ik ben het met het beleid van je verloskundige eens. Het is zo dat al die klachten die bij zwangerschapssiabetes horen, ook heel goed alleen doorde zwangerscahp kunnen worden veroorzaakt! Dus we moeten niet meteen gaan medicaliseren op basis van deze klachten. Het lijkt me verstandig de grootte van het kindje af te wachten bij de echo en evt daarna of toch op basis van je klachten een glucosecontrole te doen. Probeer gewoon wel goed op te letten dat je niet overdadig veel suikers binnen krijgt, want dat is sowieso niet goed. En mocht je inderdaad toch zwangerschapssuiker hebben ontwikkelt, dan ben je in ieder geval op tijd begonnen met opletten met wat je eet!

Groeten Brigitte

Share This Page