Erfelijkheid

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamma van vijf, 22 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamma van vijf

mamma van vijf Actief lid

17 jun 2009
    137
    0
    0
    Misschien dat ik het ergens gemist heb, maar ik zocht hier op het forum een stukje over erfelijkheid. Over het beslissen of je nog een kind neemt als je weet dat deze erfelijk belast kan zijn (met wat dan ook). Wat de ervaringen zijn van andere ouders en of deze zich ook hebben laten testen.

Ik heb zelf een chromosomale afwijking en ik weet dat mijn kind 50% kans heeft ook deze afwijking te hebben. En om eerlijk te zijn houdt dat mij best wel bezig. Anderen die ervaringen hebben?

Groetjes, Nathalie

2. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hey mamma van vier

ja, ik ken het wel
    ik heb zelf gille de la tourette i combinatie met dwanghandelingen
    en erfelijk gezien heeft me kindje 50 procent kans om het ook te krijgen
    en nu de zwangerschap op zen einde loopt ben ik daar ook steeds meer en meer mee bezig
    aan de ene kant wil ik dat het kindje niet aandoen (heb zelf verschrikkelijk moeilijke jeugd gehad omdat men ouders niet wisten wat het was) en kinderen kunnen erg cru zijn

maar aan de andere kant, ik wil graag een kindje, ik weet wel wt het is en hoe ik erop kan reageren

maar goed, ik snap je dus

xxx

3. mamma van vijf

mamma van vijf Actief lid

17 jun 2009
    137
    0
    0
    Dank je voor je reactie. Ik vind dit namelijk best een moeilijk onderwerp. Dat ik 50% kans heb op een gezond kind vind ik maar een kleine kans, terwijl 50% op een "aangetast" kind veler mate groter lijkt. Gek hè? Ik ontdekte dit pas toen ik al van deze zwanger was, dus heb ik geen keuze (gezien ik aborteren geen optie vind).

Van mijn vier kinderen heeft minimaal één deze chromosoom afwijking in vrij ernstige mate (het kan nog erger). Mogelijk dat de andere drie de lichtere variant heeft (heb ik ze nog niet op laten testen, maar nu ik zwanger ben denk ik er wel over na).

Hoe ga jij straks met het idee om, als het blijkt dat jouw kindje ook GTS heeft? (Mijn dochter heeft deze diagnose ook, al twijfelen ze er nog wel aan). Je hoeft er natuurlijk niets over te zeggen......

Groetjes, Nathalie

4. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    ik weet het nog niet echt
    GTS is moeilijk te diagnostineren en wordt veel verward met adhd en zo bij jonge kinderen en heb geen zin om van de ene dokter naar de andere te hollen om het officieel vast te stellen

ik denk dat ik mijn kindje niet officieel zal laten testen, ik zal het zelf wel herkennen als het van dat is
    verder gaat mijn vriend wss naar infosessies gaan om een beetje te leren hoe hij ermee om moet gaan
    want hij kent mij nu wel, als volwassene met gts
    maar een kind of puber met gts kan heel erg extreem zijn

ik denk dat ik voor een deel opgelucht zal zijn, als blijkt dat hij het wel heeft
    dat klinkt mss vreemd, maar het is iets dat ik ken en ik weet wat me te wachten staat dan (in meer of mindere mate toch)

en idd, de 50 procent op een gezond kindje lijkt veel kleiner dan het omgekeerde

xxx

Deel Deze Pagina