dochter panisch voor vliegen etc

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MoederK, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo,

mijn dochtertje is opeens panisch voor vliegen.
    Eigenlijk "alle" insecten (denk ik) maar alleen op het moment dat ze vliegen dus niet als ze ergens stil zitten..

Enig idee hoe dit weg gaat of gaat dit vanzelf?

Ze is nl een echt buiten kind maar nu heb ik haar al 2x bij het kdv opgehaald en is ze als enige kindje binnen aan het spelen terwijl de rest buiten is. :(

Thuis dus ook en ook kruipt ze steeds bang tegen me aan als er een vlieg door de kamer vliegt...

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Mijn dochter had dit vorig jaar en ook nu weer. Ze is geen vliegen meer gewend en ze denkt dat ze haar allemaal prikken. Ik besteed er weinig aandacht aan, door zelf luchtig te reageren en er niet teveel aandacht aan te geven verdween vorig jaar haar angst snel. Een vlinder kan ook vliegen en een lieveheersbeestje ook, deze zijn toch ook niet eng? je kunt ook juist veel vertellen over vliegen, bijen maken honing, ze halen het uit bloemen etc.

3. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier vorig jaar ook een plotselinge angst voor kleine kruipende en vliegende insecten... ik ben juist heel erg met haar gaan kijken. Kijk eens naar dat miertje, die woont tussen de tegels met zijn vriendjes en vriendinnetjes. en hoe klein hij is zoooo veel kleiner dan dat jij bent etc etc.. uiteindelijk is het een stuk minder geworden. Mieren is ze niet meer bang voor kleine spinnetjes etc ook niet grotere vliegende beestjes hommels bijen etc echter nog wel..

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja hier ook...de jongste, de oudste en de hond...

De oudste is er nu iets minder bang voor maar nog altijd wel iets angstig.

De hond is als puppy aangevallen door een zwerm bijen...dus die kruipt altijd in de gang als hij een vliegje ziet of hoort.

Feest dus altijd hier in de zomer

5. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Die van mij (8) is helemaal panisch voor wespen en bijen.. ;)
    Die stond vorig jaar echt te gillen in het dierenpark, iedereen omkijken :)

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    hebben wij met de oudste ook gehad een jaar toen ze twee/drie was echt vervelend maar wel naar buiten en steeds maar gezegd dat de vlieg niets kan doen en wij in de buurt zijn.
    Ze is nu 6 en heeft er gelukkig geen last meer van.

7. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier ook gehad, ze was ineens ook ban voor kruimels :( Steeds uitgelegd wat het precies was, en dat vliegen niks doen. En nu is het over :) Nu is ze momenteel wat bangig voor mensen die ze niet kent, terwijl ze een paar maanden geleden tegen iedereen nog volop kletste.. Het zullen dus wel fases zijn, denk ik :(

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hier ook, voor zowat alle vliegende insecten behalve vlinders. Als ze nog maar dénkt iets zien te vliegen kruipt ze achter me. 'Wat was dat, wat was dat??'

Ze is al twee keer gestoken door een bij/wesp, denk daardoor. Heel sneu wel, en ook vervelend nu het weer wat beter wordt.

9. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Onze oudste had dit ook toen hij 2,5 was. Kwam gillend en krijsend naar binnen gerend en wilde absoluut niet meer buiten spelen. Uitleggen dat die beestjes echt niets doen hielp helemaal niets.

Oma die toevallig bij ons logeerde kwam toen met een doeltreffende maatregel: "je moet gewoon heel hard "KSSSSSSTTTTTTTTTTTT stoute vlieg, ga naar de planten toe!" roepen en dan vliegt 'ie weg". Zo gezegd zo gedaan en het was het ei van Columbus.

Het gaf hem denk ik het gevoel dat hij de controle had over dat vliegje en dat hielp hem over z'n angst heen. Daarna is hij er nooit meer bang voor geweest.

10. missguit

missguit Bekend lid

17 mei 2011
    886
    1
    16
    haha ik moet er een beetje om lachen...omdat ik gelijk het meisje voor mij zie aan tafel op t kdv van waar ik had gewerkt..helemaal hy-ste-risch werd ze ervan... gevolg; iedereen werd binnen 10 min bang voor wat er maar eens rondvloog door de kdv ruimte..uitgelegd dat het een vliegje is en niks doet en gedrag van de kids ook maar 'genegeerd'...gelukkig naar een aantal dagen ging het weer goed..en het is inderdaad een fase.Bang voor vliegende beestjes..pootjes, zzzoem geluiden..

11. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon had dit ook heel erg op deze leeftijd, weet je wat hier geholpen heeft? Maya de bij kijken op TV! gaat over alles wat insect heet en mijn zoon vond dit reuze interessant en is toen blijkbaar anders gaan denken of zo want nu is het goed, we kunnen weer naar buiten toe :) ook boekjes samen door kijken met insecten er in werkte hier erg goed.

12. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Gelukkig lees ik hier dat het hoogstwaarschijnlijk een fase is.

Ik heb haar inderdaad laten zien dat je een vlieg kan wegjagen en van afstand probeert ze dat ook :D

Ze vindt beestjes ook best interessant om te bekijken maar zodra ze gaan vliegen........

Het vervelende is ook dat we in de tuin vaak een zwerm van die mini vliegjes/mugjes boven het gras hebben vliegen, daar heeft ze dus geen controle over

Ik denk dat ik dus maar gewoon door moet gaan met wat ik al deed en hopelijk gaat het dan vanzelf een keer over. ;)

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter is ineens ook doodsbang voor vliegen kwam ik vandaag achter. We zaten buiten te eten, binnen op het raam zat een grote, zwarte vlieg (BAH!) En ze raakt echt helemaal in paniek. Ik vond het echt zielig, ik kreeg haar niet afgeleid, ze wilde niet meer eten en begon te huilen en raakte echt in paniek. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat zo'n vliegje niks doet, maar door haar spraak-/taalachterstand heb ik toch het idee dat ze dat niet helemaal begrijpt. Ik weet dus even niet zo goed hoe ik dit nu aanmoet pakken...

14. adi

adi Niet meer actief

weet je wat leuk is? Geef haar een vlinder-vanger (zo'n netje) en laat haar een vlieg of een mug vangen.
    Dat lukt haar natuurlijk niet, maar zo kan ze leuk zelf achter die beestjes aan rennen, ipv er bang voor zijn.

Deel Deze Pagina