Hoi, Ik maak me zorgen om mijn dochter van 13 maanden. Zij heeft nog nooit gekropen, zich van buik naar rug draaien en andersom nauwelijks (ze kan het wel!) en lopen/optrekken doet ze ook niet... Ze kan los staan als ze zich ergens aan vasthoudt. Ze kan dan ook als ik beide handjes vasthou kleine wiebelige stapjes zetten en ze probeert dan wel haar knietjes te buigen wat steeds beter gaat. Ze kan vanaf 8 maanden goed en stevig rechtop zitten. Ik zie de laatste tijd wel dat ze vanuit zithouding probeert te kruipen/op te staan maar dat lukt haar niet. Als ik haar help door op haar buik te draaien gaat ze huilen (geen pijn, osteopaat al 2x geweest toen ze 4-6 maanden was) Help...? Wat doe ik verkeerd..?!
Niks!? Lopen hoeft nog niet persé met 13 mnd en er zijn meer kindjes die het kruipen overslaan. Als je je echt zorgen maakt kun je een keertje langs een fysio maar volgens mij hoef je je nog niet erg zorgen te maken. Anders even afwachten wat het cb zegt bij 14 mnd.
Ik snap dat je er mee zit, maar misschien vindt je dochter het wel prima zo. Mijn dochter heeft ook een tijdje gehad dat ze niet rolde terwijl ze het wel kon. Later begon ze toch weer. En lopen hoeft ook zeker nog niet. Elk kindje heeft zijn/haar eigen tempo. Misschien wel een idee om samen met je dochter te spelen als ze op haar buik ligt, dan kan ze leren dat dat ook leuk is.
Niks! Mijn zoontje is gaan zitten (moesten we hem wel zelf in zitstand plaatsen) met 11 maanden, tijgeren doet hij nu net 2 weken. Kruipen, optrekken, staan, lopen, zelfstandig naar zit gaan (op 1 keer na) kan hij allemaal nog niet. Hij krijgt nu sinds een kleine 2 maanden fysio omdat de achterstand wel flink was. Het heeft al enorm geholpen! Hij deed dingetjes gewoon net even anders waardoor hij eigenlijk niet leerde om het goed te doen en hij dus bijv niet van zit naar lig kwam. Dat kon hij na 1 afspraak fysio ineens wel. Bij hem komt de achterstand overigens voort uit het feit dat hij tot 7 maanden pertinent weigerde om op zijn buik te liggen. Hij heeft dus nooit (goed) kunnen oefenen en daardoor een achterstand gekregen. Ik zou dus gewoon een verwijzing voor de fysio vragen! Overigens klinkt het allemaal echt niet zorgelijk hoor
Zou me niet teveel zorgen maken. Onze oudste ging met haar verjaardag tijgeren, paar weken laten kruipen en toen ze bijna anderhalf was, lopen. Onze tweede is een stuk sneller. Maar elk kind is weer anders..
Mijn dochter was ook vrij laat met alles. Ze heeft het rollen compleet overgeslagen. Inmiddels is ze 10 en tadaaa....ze kan alles Ik zou me geen zorgen maken hoor. Zo te lezen maakt ze wel allerlei vorderingen en dat is het belangrijkste.
Ik word wat onzeker van m'n omgeving, die er al een paar keer wat van gezegd hebben. ' wordt wel tijd nu, - misschien toch maar eens goed na laten kijken'... De vorige keer op hey CB heb ik het zelf ook aangegeven maar ze maakten zich indd nog niet druk. Mentaal en sociaal is ze erg ver en ze praat/brabbelt heel erg veel, loopt daar ver op vooruit zeiden ze. Nu ik jullie berichten lees ben ik er wat geruster op!
Ik snap je onzekerheid heel goed! In mijn omgeving liepen veel kindjes al met 1 jaar en die van mij niet. En idd dan zeggen wordt wel eens tijd hè, ga gewoon met hem oefenen anders (Nooit gedaan trouwens) Hier met 11 maanden kruipen en los lopen met 16 maanden. Elk kindje is anders en de 1 is wat sneller dan de ander maar maak je geen zorgen komt vast wel goed.
Hier kroop de jongste pas met 14.5 maanden, tot die tijd tijgerde hij vooral. Begon met de eerste stapjes los met 16 maanden, hij liep met echt los met 17.5 maanden.
Och omgeving. . Mijn dochter is niet laat hoor maar ik verbaas me wel over mensen. Een maand geleden vroegen ze, loopt ze al? Uh Nee, ze is 11 maanden zou iets vroeg zijn. En dan verbaasd kijken. Dus de omgeving zegt ook maar wat!
Ik hoop dan maar dat mijn dochter de daar tijgeren en kruipen misschien overslaat, want ook tijgeren doet ze niet.. Op de buik liggen is altijd een drama.. Vaak geoefend maar tot op de dag van vandaag is het dan boos worden en huilen... Lokken met speelgoed of koekje, fles helpt niks.. Dan blijft ze zitten en draait zich om om wat anders te pakken of te gaan doen.
Mijn zoontje is 15 maanden (gecorrigeerd 13.5 mnd) en hij kontschuit alleen. Hij kan wel kruipen (op de bank bijv. Kruipt hij gewoon), maar hij vindt het wel makkelijk zo. Hij trekt zich nog maar sinds kort op op zijn knieën en hij blijft heel even staan als ik hem ergens tegenaan zet en hij zich vast kan houden, maar hij staat nog niet uit zichzelf. De fysio is toevallig net geweest en ze ziet wel vorderingen en maakt zich dus (nog) geen zorgen, hij is gewoon een stuk trager dan zijn 2 broertjes. Zou me er niet druk om maken en anders bij je controle op het cb even aankaarten.
Probeer alsjeblieft niet teveel te focussen op de 'normale' ontwikkelingen van je kleine. En ook niet teveel oefenen of pushen maar voel vooral aan wat je kind wilt.. Fysiek kan mijn zoon allang lopen maar hij moet nog even die drempel over, dus ik speel met hem en loop met hem aan de hand maar zal hem nooit pushen en weet dat het helemaal goedkomt wanneer hij eraan toe is.. Ieder kind is anders en sommigen hebben nu eenmaal geen haast..
Hoi, Volgens mij is er niets aan de hand als ze voor de 18 maand niet lopen hoor. Pas dan gaan ze verder kijken... Misschien ontwikkelt ze eerst andere dingen? Hoe is de verhouding van haar lijfje? Is ze zwaarder dan gemiddeld, korter, langer oid? Je lijf wacht meestal de beste omstandigheden en verhoudingen af dacht ik...
Mijn zoontje die is nu 17 maanden gecorrigeerd 15 maanden en die kroop ook pas met 15 maanden (ongecorrigeerd ) loslopen kan hij ook nog niet.
Onze dochter kon met een jaar rollen en verder niks. Zijn met fysio begonnen en ben er erg tevreden over ze heeft leren tijgeren, zitten kruipen en staan. En nu kan ze ook langslopen. Ze heeft wel een ontwikkelingsachterstand maar sinds de fysio is ze erg vooruit gegaan.
In beginsel doe je natuurlijk niks verkeerds, want elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo. 13mnd is nog hartstikke jong. Waar je als ouder op kunt letten is dat je haar wel alle mogelijkheid geeft om die motorische ontwikkeling te oefenen. Dus niet zelf neerzetten in bepaalde lichaamshouding, zoals neerzetten op de billen of op de voeten. Als je haar constant op de grond op haar buik laat spelen gaar zij vanuit die natuurlijke basispositie voortbewegen, optrekken, gaan zitten, gaan staan enz.
Ieder kind doet het op z'n eigen manier. Die van ons rent al rond maar zegt behalve 'die' helemaal niets. Je schrijft dat jouw dochter al praat dus zij ontwikkelt zich daar eerst.
Het enige wat je verkeerd doet, is haar teveel helpen, denk ik. Laat haar lekker zelf gaan: ze komt er echt wel. Dat ze nog niet kan staan en lopen en kruipen, is echt nog niet vreemd op deze leeftijd. Dat ze het wel probeert, lijkt me een goed teken dat ze er echt wel gaat komen.