Hey mama's, Onze dochter is nu ruim 20 maanden en roept al een aantal weken 'nee' bij alles wat we haar vragen (natuurlijk levert dit ook erg leuke tafrelen op ), ze luistert amper (vroege peuterpubertijd?????) en heeft sinds kort vreselijke woedebuien. Stel je die reclame voor van de 'kruidenier die op de kleintjes let' waarbij een kindje languit op de vloer gaat liggen krijsen...? Mja, dat is dus onze dochter! En niet eens in de zoveel tijd, nee, dit is echt dagelijkse kost (nouja, niet dagelijks, maar wel vaak). Zojuist had ze weer zo'n bui. Ze werd wakker (vrij laat voor haar doen) en ik had het eten al klaar, blijkbaar ging het niet snel genoeg en dus werd ze boos, trappelend op de grond, tranen met tuiten en vergeet het stemgeluid niet. In principe negeren wij dit en uiteindelijk gaat het vanzelf wel weer over. Maar: hoe gaan jullie hiermee om (of doen jullie kindjes dit niet?? ). Wij negeren het en blijven consequent, maar ik vind het soms wel moeilijk hoor als mijn kleine, lieve, schattige babytje (wat ze allang niet meer is natuurlijk ) zo tekeer gaat.... Enig idee hoelang het duurt??? (Of gaat het vanzelf over in de tiener pubertijd?? ). Liefs, Fem
Oeh hoe herkenbaar.... Ik heb er hier ook zo een... Alleen ietsje ouder. Hij zeurt de hele dag om de speen (nee is voor in bed) Bouwer kijken? (nee alleen na het eten) buiten kijken? (kan niet, het regent...) Vrijwel al onze antwoorden lijden tot gezellig hysterische woede- aanvallen..... :x:x:x:x Kan je niet helpen maar misschien helpt het dat je niet de enige bent?? Toch maar weer consequent blijven denk ik..... (Zucht, puf, steun....)
goh dat lijkt youame wel die heeft het soms wel 4x op een dag zucht soms gaat ze zich ook pijn doen door zichzelf te slaan of ze gaat spuugen ik negeer het en vraag af en toe of ze nou eens normaal kan doen en probeer der af te leiden als het te lang duurt maar ik laat haar gewoon der gang gaan totdat ze eindelijk eens door heeft dat het niet helpt
Hier begint deze fase nu dus ook... Heel veel (gelukkig nog niet alles) is NEE en woede-aanvallen zijn er ook bij. Nu ligt hij ook weer in bed hysterisch te huilen/schreeuwen. Ik weet niet of het nu met de aankomende bevalling te maken heeft...
Ik vraag me ook weleens af of Lucas misschien toch een beetje door heeft dat de bevalling er bijna aan komt en dat hij daardoor af en toe zo ontzettend "gezellig" is Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik -zo te zien- dus niet... maar... onze dochter doet ook zo hoor en hier is echt geen aankomende bevalling in zicht... (tenzij ik dus 9 maanden niet ben aangekomen en gewoon ongi ben geweest ). Geniet van de laatste loodjes!
hier heb ik het ook heel af en toe, en idd gewoon negeren. maar ik heb een keer toen mijn pleegdochter erg boos was omdat ze haar speen niet mocht gewoon nagedaan hahaha, ze keek me aan van huh wat doe je raar en het was over en ze ging weer verder spelen.
o ja wat hier ook helpt, tijdens zo'n bose woedeaanval totaal met iets anders bezig zijn, dus niet dat ze zien dat je express aan het negeren bent zeg maar. maar bijvoorbeeld: tegen een brusje praten "wat ben je lief aan het spelen enz" of ik pak me telefoon en ik ga dan (nep) lachen/lief praten met iemand aan de telefoon. mijn pleegdochter word dan jarloers zeg maar en je ziet haar echt denken van "mmm hoe zal ik nu aandacht trekken" haha vaak gaat ze dan opeens heel lief een speeltje pakken en aan mij geven. mischien dat je er iets aan hebt, maar het blijft altijd puzzelen. en hopelijk zijn die fase's snel voorbij!
Hé vroegere mede Pink Lady Zooooooooooo herkenbaar! Damiën veranderd van een engeltje soms in een duiveltje... En dan tranen met tuiten he... en inderdaad, dat stemgeluid ik ben blij dat de nieuwbouwhuizen van tegenwoordig zo goed geisoleerd zijn haha! Wij proberen het ook te negeren en negen van de tien keer komt Damiën dan na een aantal minuten met hangende pootjes bij ons zitten... Als hij dan stil is, leg ik 'm uit dat ik het "niet zo leuk vind"(dat is een aardige understatement ) en beloon ik 'm bijvoorbeeld met een verhaaltje als hij weer een poosje rustig is... Denk inderdaad dat deze fase bij bijna ieder kind voorkomt. Sowieso een fijn idee ja om te weten dat je niet alleen bent Groetjes Chris
Hier is de eerste woede aanval ook een feit!! Ppff vanmiddag in de winkel, ik wilde een klein kadootje kopen voor mijn meis omdat ze al 3 middag slaapjes zonder haar luier slaapt en keurig droog is. rest vand edag ook by the way Maar goed ze loopt de winkel in en ziet een speelgoedje (34.50 is niet een zomaar kadootje) dus ik zeg dat mama dat wel een beetje een groot kadootje vind dus ik leg het terug.... huilen slaan smijten dus ik loop en een stukje verder .. nou toen ging ze nog verder door het lint. Ik heb geprobeerd te praten maar er was geen door breken aan.. ppffff ik heb haar dus op mijn arm genomen en haar heel duidelijk gemaakt dat ik dit gedrag niet accepteer! haar weer op de fiets gezet en ben zo naar huis gereden oei oei oei het hek was totaal van de dam... Thuis heb ik haar echt 10 min in de gang gezet om af te koelen.. en haar daarna verteld wat er gebeurde en waarom mama zo reageerde en dat het toch niet leuk enz enz.. geen kadootje voor mijn meis dus... en ga het voorlopig ook zeker niet halen
Heyyyyyy Christy!!! PINK LADY!!!! Wat leuk, hoe is het met jou?? Goed?? Ik hoop het wel... Wat een goede tips zie ik hier voorbij komen, vind de tip om te gaan (nep)bellen bijvoorbeeld heel goed, denk dat onze uk dat ook niet leuk vind als ik geen aandacht aan de woede besteed, hahahahahahaha Nadat ze heel boos is geweest en weer is afgekoeld vertel ik idd ook wel dat ze best boos mag zijn maar dat het niet lief is om mama te slaan (bijvoorbeeld), heb nu wel het idee dat het (hetzij ERG langzaam) helpt!! Jantina, welkom bij de club hihi, ik vind dat je het goed hebt aangepakt trouwens, hier werkt het niet; in de gang zetten, dan gaat ze naar boven de trap op... Bedankt voor alle reacties (meer is altijd welkom )
Jantina, oef! Je eerste vuurdoop dus gehad... Vind zelf dat je het goed hebt aangepakt, toppie! Moeilijk he om ze dan weer in het gareel te krijgen? Het zweet breekt me soms dan uit. Helemaal in het openbaar Fem, hihi, hier alles toppie hoor! Zitten we gezellig weer in het zelfde schuitje voor een tweede Ik hou je in de gaten
Christy; ik zag het , laten we hopen dat we weer een pinklady mogen worden OT: wanneer is jouw NOD???
Hey, Heel herkenbaar hoor. al valt het hier goed mee. Als hij iets wil dan zeg ik "nee" en waarom en dan negeer ik de boel. Eerst huilt ie en schopt ie op iets of gooit iets weg, even later pakt ie een speelgoedje en speel ie gewoon, dat is het moment waarop ik naar hem toe ga en zeg: "nu ben je flink", een aai over zijn hoofdje en that's it. Voor de rest vraag ik niets aan mijn peuter, want mijn peuter MOET gewoon. Ik vraag niet, gaan we jas aandoen, ik zeg gewoon, kom we doen jas en ik doe zijn jas aan. Van al dat gevraag, geef je ze de mogelijkheid om "nee" te zeggen. Ik vraag enkel iets als ie mag kiezen tussen dingen of al ie moet pipi doen of kaka want daar is ie dan eerlijk in. Veel succes
Tsja hier ook eentje dit sinds deze week ook van die driftbuien heeft. Idd negeren lijkt het beste te zijn. Gewoon even laten uitrazen en zeker niet haar zin geven,. Maar ik ben benieuwd, wat doen jullie als ze iets doen wat niet mag. Bijv brood op de grond gooien, speelgoed niet opruimen terwijl je 5x hebt gevraagd dat wel te doen. Welke consequentie verbinden jullie daaraan? Ik zet haar vaak op de gang, maar ben bang dat ik dan te streng ben. Alles is nu nee dus voor je het weet zit ze continue 2 minuten op de gang. Hebben jullie andere tips. ik wil wel consequent blijven. Als ik heb gezegd dat ze bijv. moet stoppen met trappen tegen de tafel (als ze in haar kinderstoel zit) dan vind ik dat ze dus ook moet stoppen. Maar ook al zeg ik dit 100x, het maakt niet uit.
Op de gang zetten werkt hier niet, want dan gaat ze gewoon zitten spelen, ze snapt het nog niet echt zeg maar. Hier heeft ze wel door dat ze soms dingen doet die niet mogen met als gevolg dat ze ons komt 'aaien' (ze komt dan kroelen). Ik denk dat je gewoon consequent moet blijven in de dingen waar je nee in aangeeft, ik ga er maar vanuit dat ze het uiteindelijk wel zal leren...
Hier ook af en toe van die streken zoals brood op de grond gooien , speelgoed niet willen opruimen....ik zet hem voor zoiets niet op de gang; pas eigenlijk als ie echt stout is (stiekum de trap naar boven oploopt zonder te vragen/boos is als ie zijn zin niet krijgt en dus gaat wapperen met zijn handen tegen me aan/compleet niet luistert). "woedeaanvallen" negeer ik idd en laat hem maar ff lekker gaan... Als hij zijn brood op de grond gooit; ga ik hem gewoon voeren (hij wil alles zelf doen dus dta is al een straf haha) . Als ie dan weer moeilijk gaat doen door niet te willen eten zeg dat ie pas mag spelen als zijnboterham op is. Als hij zijn speelgoed niet opruimt; probeer ik gewoon in te spelen op hetgeen dat ie wel wilt; als hij bijvoorbeeld vroeg om te gaan verven, zeg ik we gaan niet verven pas als het speelgoed is opgeruimd...en dan mloet je eens zien hoe snel t in de speelgoedmand belandt.
op de gang op de deurmat staan werkt hier trouwens wel erg goed...hij staat er 2 minuutjes en dr valt ook echt niks te beleven daar dus spelen kan niet.... off topic; hij moet van mij altijd dankjewel zeggen als ie iets krijgt, en sorry als ie iets doet wat niet mag...Nu zegt ie altijd dankjewel wanneer het moet alleen sorry zeggen verward ie weleens met dankjewel: Als ie dus erg stout is geweest en ik zet hem op de gangmat zegt ie huilend dankjewel dankjewel ....mag t niet zeggen maark moet dan van binnen toch een beetje lachen als ie dat doet hihihi... ennuh als de 2 minuten voorbij zijn op de mat; uitleggen waarom hij er nou zat en dan moet ie sorry mama zeggen en een kusje daarna gaat t gewoon weer helemaal goed...