Een goed doel steunen, jullie mening..?

Discussie in 'De lounge' gestart door MissXX, 13 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    ik heb voorheen jaren goede doelen gesteund, als: Amnesty, WNF, NOVIB, AIDS, Kankerbestriijding.
    Nu wil ik dit graag weer doen..

Maar nu heb een discussie met mijn vriend..
    Hij vind geld doneren aan goede doelen onzin, omdat er volgens hem haast niets naar het daadwerkelijke doel gaat. Ach.. Al is het maar een klein beetje, draag ik daar graag aan bij!

Maar inderdaad, zo'n reclame op tv is peperduur. Of halen ze deze kosten er meteen weer uit na het uitzenden van zo'n filmpje? Of wordt deze tijd voor goede doelen beschikbaar gesteld, of zo..?

Welke goede doelen steunen jullie?
    Of wat is de reden dat jullie dit niet doen?

2. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik denk nu trouwens aan WSPA, en eventueel het WNF weer..

3. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

30 nov 2010
    603
    0
    0
    Opzich heeft je man wel een punt.Maar ik denk niet dat het allemaal onzin is.Het zal vast wel ergens goed terecht komen.Alleen meestal maar een klein deel van het bedrag,de rest gaat idd naar alle reclame enz enz..
    Ik heb jaren het AIDSfonds gesteund maar ik help nu liever mensen die het nodig hebben uit mijn omgeving.
    En zelf hebben we het ook gard zat nodig.
    Maar als je het kunt missen,ja waarom niet!:)

Ow ik geef trouwens wel altijd aan iemand die met de collectebus rondkomt,dat telt ook mee toch!

4. xxsuuzxx

xxsuuzxx Fanatiek lid

7 sep 2008
    2.417
    0
    0
    juf
    Gelderland
    Wij steunen stichting De Zonnebloem en het WNF en dan geven we nog als ze bij ons aan de deur komen.

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Tja, ik denk dan: alle kleine beetjes helpen.
    Ik steun de hartstichting en het kankerfonds.

6. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Natuurlijk telt collecte ook mee!!
    Lief dat jullie mensen in jullie omgeving helpen.
    In mijn omgeving ken ik niemand, en iedere keer dat ik zo'n reclame zie met arme beesten, tsja wil dat dan toch graag doen!

Zonnebloem wel eens van gehoord, maar weet niet meer wat dat is??

En alle kleine beetjes helpen inderdaad!
    Ik ga gewoon weer een paar goede doelen doen, ook al vind mijn vriend het onzin. Maar ja die vind het al onzin bij grote rampen. Daarin verschillen wij dan ook gigantisch! ;)

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik stort nooit op een rekening. Wel doe ik het in de collecte maar dan alleen kanker,nier, reuma en hart. Al die andere doelen heb ik ook het gevoel dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen.

8. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
    wij steunen stichting HCR, dat is een stichting die arme mensen in Roemenie helpt. Wij steunen deze stichting omdat we de nederlandse man die door deze stichting is uitgezonden persoonlijk kennen, en daardoor weten dat het geld goed terechtkomt. Mijn man doet ook vrijwilligerswerk ervoor, en gaat zelf ook elke 2 jaar naar Roemenie. Het is heel mooi om te zien wat daar gebeurt, maar ook dat het geld nog steeds erg hard nodig is...
    En collectes krijgen ook altijd wat.

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    als ik het geld over zou hebben (op dit moment helaas niet het geval, maar komt vast wel weer goed) dan ga ik voor:
    - kanjerketting
    - cliniclowns
    - Ronald mcDonald Kinderfonds (ook wel Kinderfonds)
    Alle drie Nederlandse goede doelen, de eerste ken ik pas sinds kort, heb er gelukkig nooit mee te maken gehad (is een ketting die kinderen met de diagnose kanker krijgen waar zij kralen "sparen" op bepaalde punten in hun ziekte/behandeling)

De andere twee, daar heb ik wel mee te maken gehad toen ik voor mijn oudste dochter veel in het ziekenhuis zat (3 maanden ziekenhuis na vroeggeboorte).

Verder lukken de collectebussen wel, dus daar draag ik bij.

10. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    ik geef alleen nog aan goede doelen waar ik me persoonlijk bij betrokken voel, de engelse hartstichting, doneren aan mijn zoontjes ziekenhuis, de kinderafdeling (die hebben een eigen goede doel opgericht voor bijv. nieuw speelgoed, uitjes en nieuwe decoratie en restauratie van de ouderkamers enz.) maar wnf e.d. doe ik niet meer aan mee, vind het zo massaal en die krijgen echt wel genoeg, helemaal van bedrijven en inzamelingsacties

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik geef van aan wat kleinere projecten. Zoals 2 jaar terug een school+weesopvang in haiti na de aardbeving. Dan geef je het aan een groepje mensen, die er weinig zelf van overhouden. En we kregen netjes een overzicht van de uitgaven.

Bij die grote organisaties blijft er zoveel hangen. Ze doen goed werk, maar het zou toch efficienter moeten kunnen. Tot die tijd geef ik liever aan specifieke doelen..

12. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    WSPA is precies het doel dat ik ondersteun....juist door die vreselijke reclames op tv....dus ze geven er wel geld aan uit, maar daardoor komt er ook weer een hoop binnen, want ik ben vast niet de enige!

Wat je ook nog kan doen is Airmiles sparen voor Stichting AAP, als je zelf niet veel kan missen maar iets goeds wil doen!

13. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik ga pas een goed doel steunen als de directeur van dat goede doel een gemiddeld managerssalaris krijgt. De bedragen die daar op dit moment over het algemeen in omgaan, zijn niet normaal meer (140.000 +). Het heeft uiteraard te maken met verantwoordelijkheid waar een gepast salaris tegenover staat, maar het gaat om een goed doel; hebben ze daar dan zelf geen affiniteit mee?
    We geven trouwens wel aan de collecte en mijn man heeft altijd Amnesty gesteund en doet dit nu nog (en ik dus uiteindelijk ook...).

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik geef aan de meeste collectanten die langs de deur komen, vooral als het jongeren zijn, omdat ik het een heel goede zaak vind dat zij zich inzetten voor een goed doel.
    Zo koop ik ook altijd een paar setjes kinderpostzegels, die worden deur aan deur verkocht door leerlingen van de basisschool om de hoek.

Verder heb ik als vaste goede doelen het WNF en de Kankerbestrijding, maar ieder jaar wissel ik een vast goed doel in voor een ander.
    En ik steun sanquin door 3 keer per jaar bloed te doneren :)

Ik kijk wel of ze een CBF keurmerk hebben. Natuurlijk blijft er overal iets in de organisatie 'plakken', maar dan staan ze in elk geval onder toezicht voor hoe ze het geld besteden.

15. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Goede doelen steunen is belangrijk en daar zijn wij de afgelopen dagen ons heel bewust van geworden. We hebben namelijk een aantal dagen geleden te horen gekregen dat ons zoontje een energiestofwisselingsziekte heeft. Hij kan alleen "gered" worden als er een medicijn komt, anders zal hij vroeg sterven. Daar is veel geld voor nodig (voor onderzoek). Ze zitten tegen een doorbraak aan. Ik heb besloten om me nu vooral in te gaan zetten om de ziekte bekend te maken (nm lokaal door grote bedrijven aan te schrijven e.d.) zodat mensen gaan doneren.

Het gaat om Stichting Energy4all Mochten jullie dus nog een goed doel zoeken. Denk alsjeblief hier ook eens aan. Er zijn zoveel kindjes in Nederland zo ernstig ziek door deze rotziekte...

16. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ik steun meestal goede doelen die opkomen voor de belangen van dieren én andere goede doelen waarvan ik weet dat de directeuren geen topsalarissen en -bonussen verdienen. Ik ben om die reden zwaar afgeknapt op KWF Kankerbestrijding, waar ik een hoge pet van op had. No way dat van mijn euro zo'n 80 tot 90 cent naar de zak van de directeur gaat. Echt slecht hoor!

Meer info: Salarissen goede doelen onderzocht | wereldburgers.TV.

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik steun alleen het Ronald Mac Donald huis en ik doe mee aan de postcodeloterij.

18. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik geef aan het WSPA, ik ben echt een sucker voor hun reclames. Als er eentje voorbij komt dan knijp ik m'n ogen dicht, doe m'n vingers in de oren en zing heel hard 'lalalalala'.
    Collectanten geef ik ook altijd wel aan, kinderpostzegels koop ik elke keer...

19. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik steun Amnesty International en de stichting Zonnebloem. Heb ook een aantal jaar collecte gelopen voor het reumafonds. Deze dingen kwamen toevallig op mijn pad.
    Alle beetjes helpen denk ik dan maar. Hoop dat het goed terecht komt. Zou wel meer willen steunen, maar dan heb ik zelf straks niks meer haha.

Heb me toen ik collecte liep trouwens verbaasd over de "smoesjes" die ik soms te horen kreeg van mensen om niks te geven. Ik denk dan: al is het maar een paar cent, kleine moeite, groot gebaar! maar ja. gelukkig ook mensen die heel gul gaven. Zelfs briefgeld!

20. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Haha ben dus niet de enige die zo reageert op reclames..
    En vooral dieren vind ik erg zielig!

Soms zie ik een reclame, vind ik wel even indrukwekkend, dan stort ik eenmalig een bedrag van 10 euro ofzo.. Maar blijft dan niet echt hangen bij me..

Smoesjes bij collecte? Serieus? Best erg ja..
    Wat merken de meesten mensen nu van een euro, of 50 cent..
    Wij hebben hier een potje met kleingeld, dus geven altijd wat.

Marlees, wat erg van je kindje.. Zal eens gaan kijken..

Deel Deze Pagina