Onze dame van bijna 5 jaar zit in groep 2. Ze zit in een groep waar de jongens behoorlijk grof taalgebruik bezigen en de juffen proberen dit in goede banen te leiden. Thuis merk ik dat mijn dochter woorden gebruikt die ik niet wil horen (van stommerd, domkop, ik vind je niet lief tot omalikker en ik schiet je dood). Ik heb hier moeite mee en wil het niet horen van haar. We hebben er afspraken over gemaakt (een keer waarschuwen en bij nog een keer zeggen 4 minuten op de gang zitten) maar ik merk dat ze de woorden gewoon dagelijks gebruikt en niet heet of koud wordt van het op de gang zitten. Ze luistert ook slechter. En ik baal baal van de negatieve spiraal. Wie heeft tips mbt het grove taalgebruik en het aanspreken van onze dochter?
Wij willen dat taalgebruik hier ook niet horen van de kinderen. Als wij zo'n woord horen wordt er niet gewaarschuwd maar gelijk maatregelen genomen (op de gang) Hier werkt het wel. Normaal waarschuwen we 2x en bij de derde keer gaan we over in actie. Maar bij schelden en vloeken waarschuwen we dus niet.
Als ze iets niet mogen zeggen, wordt het spannend om het wel te doen. Dus misschien een vast moment in de dag/week plannen, waarin ze 2 minuten alle verboden woorden mag roepen? Op de gang of in haar slaapkamer, met alleen papa of mama erbij, zonder jongere broertjes of zusjes? Zodra ze dan wel zo'n woord gebruikt kan je daar ook naar verwijzen misschien...
Ik lees dat jullie dochter enigst kind zal blijven, sorry voor de opmerking over broertjes en zusjes.
Ook hier word niet gewaarschuwd, zonder pardon naar boven om er goed over na te denken!! Scheldwoorden zijn not done!
Mja hier mag het gewoon niet. Ik heb d'r weleens laten zeggen welke ze woorden allemaal kende waarvan ze die van ons niet mag zeggen. Dat was echt een flinke waslijst... Wij zaten echt met enorme verbazing te kijken wat er allemaal uitkwam.
Overigens.. Zeg het wel zak makkelijk maar als je kind er eenmaal mee begint.. Is afleren natuurlijk een stuk lastiger.
Mijn dochter heeft het ook een tijdje gehad, en mijn andere 2 (zelfs de jongste) namen het van dr over. Eerst heel boos geworden en straf gegeven maar het werd alleen maar erger. Ook met de juf over gehad en haar zoontje deed toevallig in die periode hetzelfde. Heb er maar geen aandacht meer aan besteed en niet meer gereageerd op het woord. Nu hoor ik het nooit meer.
De eerste keer dat ik het hoor praat ik er altijd met haar over en vertel dat dat een woord is wat lelijk is en waarvan ik niet wil dat ze het zegt. Hoor ik hetzelfde woord nogmaals dan negeer ik haar volkomen op alle vlakken en vertel haar duidelijk dat ik niet meer met haar praat omdat zij rare woorden gebruikt. Andere vormen van straffen hebben geen effect bij haar
jeeee wat een woorden!! Hier gelukkig nog niks heel geks gehoord, maar zou uitleggen waarom ik het niet wil horen en ook duidelijk maken dat ik het dus echt niet meer wil horen. En ik zou het best eens bij de leerkracht melden als je weet bij welke kindjes het vandaan komt.
Ojee mijn zoon is er ook mee begonnen. Iedereen en alles is 'poep'. Ik heb hem een aantal x gewaarschuwd, maar luisteren doet hij sowieso al minder de laatste tijd. Ik geef daarom er maar weinig aandacht aan.
Scheldwoorden of echt rare woorden gebruikt ze niet, maar wel (tegen papa) dat ze hem niet lief vindt, mama moet me naar bed brengen etc. Ik vind t heel lastig wat we daar mee moeten. Als ze echt door blijft gaan, zeg ik wel altijd dat t heel onaardig is, dat ik het niet meer wil horen en als ze dan nog door blijft gaan, krijgt ze straf oid. Maar 'ik vind je niet lief' tja, waarom zou ze dat niet mogen vinden, als dat haar gevoel is.. (Ik denk dat er achter zit dat papa veel werkt, er niet genoeg is, misschien een beetje jaloezie; mama praat met papa en niet met mij). Maar we krijgen er niet echt uit, waarom ze dat vindt (behalve onzinnige antwoorden). Wat ze wel doet, komt heel brutaal over vind ik, is roepen dat iemand stil moet zijn (hand uitsteken, stopsignaal/soort sla-beweging, maar ze slaat nooit echt). Met name tegen ons (ouders), maar zag t van de week ook naar de leidster op de bso.. Toen ze 2 was heeft ze wel een tijdje scheldwoorden gebruikt (van mij gehoord, oeps..). Heb toen een aantal keer duidelijk gemaakt dat ze dat absoluut niet mag zeggen, dat het heel stout is. Dat werkte goed en vervolgens ging ze mij corrigeren.. (mag je niet zeggen!) en sindsdien gebruikt zij ze eigenlijk nooit meer. Als ik nu een keer scheld, is t direct, wat is er mama, waarom zeg je dat? (Grr, kan ik echt niet hebben op zo'n moment)
Hier is het 1 waarschuwing en daarna vliegt hij naar boven. Ik duld geen grote mond of scheld en vloek woorden en dat weet hij dondersgoed
Wij doen vrijwel hetzelfde en na een paar keer roepen uit nieuwigheid horen we de meeste ongewenste woorden niet meer. Ik bespreek tot nu toe wel elk nieuw 'raar' woord met de kinderen. Ik probeer het woord in een context te plaatsen en uitleggen waarom het pijnlijk of niet netjes is om zoiets te zeggen tegen iemand. Tot nu toe gaat het om woorden: stommerd, poepiedoepie (schijnbaar is dit ook een scheldwoord onder de kleuters, ik vond het in eerste instantie schatting klinken ), 'ik schiet en jij bent dood' (dit gelukkig alleen in het spel, maar ik wil het echt niet horen in huis) en dat soort dingen.
Hier worden er soms ook wel worden gebruikt die wij echt niet willen horen van hem. De meest gebruikte is f*ck. Hij krijgt geen waarschuwing maar gaat direct voor 4 minuten op de trap zitten. Ik leg daarbij ook uit dat het lelijke woorden zijn die ik niet wil horen van hem.
Het is hier ook nog dagelijks drama. Vandaag bijv komt er nadat ze anderhalf uur hartstikke leuk heeft gespeeld het ene nare woord na het andere uit: hou je bek, stommerd, ik schiet je dood, homo. Thuis wordt ze een keer gewaarschuwd en daarna gaat ze voor 4 minuten naar de bijkeuken om na te denken. Na de 4 minuten mag ze terugkomen als ze rustig is. Ze zit er dagelijks een keer (soms twee of drie keer). Op school worden de woorden geroepen door de jongens (zegt ze zelf). Ik vraag of ze weet wat de woorden betekenen en leg sommige woorden uit waarbij ik vertel waarom we het niet willen horen. Nu heeft ze bedacht dat ze nare woorden in de auto roept. Tja, en dan is er geen bijkeuken... En dan??
Bij thuiskomst 4minuten in de bijkeuken zetten, of als je ergens naar onderweg bent haar daar 4 minuten op de trap in de gang oid zetten. Mijn dochter had er een poosje een handje van om ons straal te.negeren als we haar iets vroegen..... Heel irritant! Haar verteld dat we haar 2 keer iets willen vragen maar een derde keer is te veel en dan moet ze op de trap. Ze dacht er even over na en vroeg toen..." maar wat als ik niet luister vlak voor ik naar school moet....?" mijn eerste reactie "dan ga je even goed 5 minuten op de trap, en als je dan te laat op school bent mag je zelf aan de juf uitleggen waarom je te laat bent" je had haar gezicht moeten zien haha haar reactie was " oei, dan ga ik goed mijn best doen" haha ze heeft nog geen een keer op de trap gezeten.
ik deed het vroeger altijd zo en ook met mijn oppaskindjes ze mogen in 5 min tijd alle vieze woorden zeggen en roepen die ze kennen en echt moeten ze de 5 min vol maken ze zijn zo klaar hoor en dan zeg je gewoon verder gaan de 5 min zijn nog niet vol klok erbij en dan als ze voorbij zijn de hele dag mag ik niets meer horen kijken of het bij jullie ook werkt hier wel in ieder geval succes gr anja