Iemand beheerder van een VVE?

Discussie in 'De lounge' gestart door Saja87, 30 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wij wonen in een portiek waarvan de geen op de BG een bedrijfspand had en dit verkocht heeft.

Nu moet hij ook de VVE overdragen omdat hij dus geen bewoner meer is van dat pand.
    Nu heeft hij aan mij gevraagd of ik dit wil doen.
    Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe of wat.
    Wil het best doen hoor en lijkt me ook erg leuk maar wat zijn dingen waar je je in moet verdiepen? En wat is nou allemaal echt belangrijk en waar moet je rekening mee houden?

Dus hoop dat er iemand is die mij hier wat meer over kan vertellen.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ben niet de beheerder geweest van de voorzitter van de VVE en we hadden het beheer uitbesteed aan een externe partij. Het ligt er dus een beetje aan wat je zou gaan doen, het hele beheer of alleen de VVE zelf. Wij waren wel heel actief en stuurden de beheerder dus aan op wat hij moest gaan doen, hij deed dan al het uitzoekwerk. Maar in de basis houdt het in:

- Jaarlijks de ledenvergadering organiseren.
    - Zorgen dat het onderhoud geregeld is (of zorgen dat je beheerder hier offertes voor aanvraagt). Dus ook (in samenspraak met de beheerder) bepalen wat er aan onderhoud en vervanging gedaan moet worden.
    - Zorgen dat de incidentele dingen geregeld worden (ruitje van de galerij kapot, dit laten repareren etc)
    - Schoonmaak en beheer van de algemene ruimtes regelen (of de beheerder laten regelen)
    - De financien organiseren. Gebaseerd op een MJOP (meerjaren onderhoudsplan) door de ledenvergadering de VVE bijdrage vast laten stellen en daar alle aannemers en schoonmakers en zo van betalen (of laten betalen door de beheerder)
    - Aanspreekpunt zijn voor de mensen in de flat. Ik breidde dat ook uit naar bijvoorbeeld een welkomstpakketje maken met info voor nieuwe flatbewoners etc.
    - Wij organiseerden ook jaarlijks een flatbarbeque en nodigden daar de naaste buren ook voor uit. Hoeft niet maar is wel gezellig voor de gemeenschapszin :D
    - Ik was ook het aanspreekpunt voor alle gemeente zaken aangaande VVE's en flats. Dus ging ook naar gemeentevergaderingen toen ze het in de kop kregen om VVE's die niet voldoende reserves te hadden aan te schrijven en zo.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nee wij gaan het niet uitbesteden hebben dit wel gedaan maar dit werd te duur ( zijn maar met 3 woningen )

Schoonmaak hoeft niet dit doen we zelf om de beurt.
    Dus gaat dan idd om de financieën mjop en kapotte dingen repareren.

Wat ik zelf eigenlijk ook wil weten onze beneden buurman betaald bijv per jaar en had vorig jaar een achterstand van 3 jaar. Wat je in zulke situaties moet/kan doen maar niet de band verpest die er is.

BBQ etc is ook wel een leuk idee maar dan zijn we maar zijn 2 omdat de beneden bewoner een bedrijfspand is..

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Mijn man is Vve manager bij een externe partij.

Ik kan het vanavond aan hem voor je vragen.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja, in een klein pand moet je dat gewoon lekker in eigen beheer doen. Wel opletten dat je jaarlijks een ledenvergadering doet met notulen. Al gaan jullie gezellig met zijn allen even koffie drinken bij jou thuis en dan vergeren, je moet wel alle besluiten door de VVE zelf laten nemen, en niet door 'het bestuur'. De eigenaar van het bedrijfspand hoort hier ook bij.

Op zo'n manier kun je ook de betalingsachterstand van de benedenbuurman aanpakken. Ik zou eerst eens met hem gaan praten, duidelijk maken dat je niet op persoonlijke titel maar vanuit de VVE praat, en aangeven dat hij de VVE en dus zijn buren benadeelt. Vraag wat er aan de hand is, wij deden vaak betalingsregelingen bij mensen die problemen hadden met het betalen.

En vervolgens zou je als agendapunt op de ledenvergadering in kunnen brengen (en van tevoren afstemmen met je andere buren dat ze voor gaan stemmen) dat het VVE regelement zodanig wordt aangepast dat de VVE zelf de bijdrage kan innen, dus op de eerste van de maand met een machtiging. Dan betaalt hij, of hij nu wil of niet :D

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dat is duidelijk Juul75 Dank!

Ik weet inderdaad van de vergadering af deze regelde ik eigenlijk altijd al en daar hoort iedereen bij dus ook de geen van het bedrijfspand.

Deel Deze Pagina