Gisteravond heb ik pastasaus gemaakt. Met gehakt, rode saus en groente. Daar heb ik altijd veel van over, dus had 2 porties in zakken gedaan. Op de aanrecht laten afkoelen. En….. daar lagen ze vanmorgen nog! Vergeten dus. Dom! Ik moest vanmorgen snel weg, dus heb ze in de koelkast gelegd. Kan ik ze nog invriezen of hebben ze te lang buiten de koeling gelegen? Vindt het zo zonde om weg te gooien, maar twijfel door het gehakt.
Het officiele advies: nee, weggooien Het onofficiele advies: ja, invriezen Er zullen vast meer bacterien in komen, maar wij vergeten het ook zo vaak en vriezen het dan alsnog in. Wij zijn niet kwetsbaar, dus wij durven het wel aan. Weggooien is idd zonde.
Normaal zou ik zeggen kan nog maar vind dat de laatste dagen dingen precies extra snel vervallen of beschimmelen dus weet niet of ik het zou durven mopenteel. Weet niet waar het aan ligt, het weer misschien, maar we hebben de laatste week echt veel dingen weg kunnen gooien die normaal veel langer houden.
Zou het niet meer in gaan vriezen. Het heeft de hele nacht buiten de koeling gelegen plus de hele dag in de koelkast. Zou het of vandaag opeten of weggooien. En goed ruiken en oroeven
Ja hoor, ik zou dat gewoon invriezen, is bereid, dus minder kwetsbaar voor bederf. zonde om weg te gooien mocht je toch echt twijfelen, neem een hap, smaakt het goed en dat verwacht ik wel, kun je het ook invriezen
Het rook nog prima, dus heb het ingevroren. Dit is ook niks voor mij, juist omdat ik altijd bang ben dat we ergens ziek van worden (ik ben panisch voor overgeven). Normaal ben ik er altijd erg secuur in.
Ik zou dat nog wel vertrouwen. Nu invriezen en als je het weer klaar maakt, goed verhitten. Even snuffelen en proeven, smaakt het gek? Dan weg doen, maar waarschijnlijk smaakt het gewoon prima
Het ligt aan het weer. De hondsdagen zijn al lang voorbij, maar het is broeierig weer (geweest) dus .
Dezelfde dag nog opeten lijkt mij slechter dan invriezen. Door invriezen dood je bacterien, dus een extra stap in het doden van bacterien.
Dat overkomt ons ook zo vaak Wij gooien het altijd weg, maar aangezien het halve forum het nog overleeft na invriezen, gaan wij dat ook doen voortaan.
Als je zeker wil zijn, even terug in de pan, een paar minuten laten doorkoken, dan snel laten afkoelen ( pan in koud water zetten en regelmatig roeren) en dan invriezen. (persoonlijk zou ik het gewoon invriezen, maar ik ben heel makkelijk met dat soort dingen)
Had ik vandaag toevallig ook met een brood. Snapte er even niks van in mijn mindset is dat over 2 dagen niet meer oke, maar dr zat nu een waas over van beginnende schimmel. Erg apart.
Enige waar ik een beetje strikter mee ben zijn de dingen die ik bewust alleen voor R heb. Die is nog zo klein dat ik t risico niet neem. De rest heeft voldoende weerstand of incasseringsvermogen.
Probleem zit hem in de afvalstoffen van de bacteriën, die raak je zo niet kwijt. Je dood ze niet je zet ze alleen op stop tot je het weer ontdooit.