Hallo, Mijn zoontje is bijna jarig en nu ben ik van plan om zelf de taart te gaan maken. Ik heb weleens taart gebakken maar dat is dan gewoon voor ons als gezin en niet voor andere mensen, dus dan stel je minder eisen aan jezelf qua secuurheid 😝 Nu is mijn vraag aan de dames die vaker bakken wat voor gereedschap is echt onmisbaar om een mooie taart te creëren en heeft iemand een recept voor een lekkere vulling voor een kindertaart?
Wil je echt een marsepeintaart maken? Ik heb dat jarenlang gedaan, en had zelfs een online winkel. Ik raad je aan om goed youtube filmpjes te kijken over hoe je de marsepein netjes om een taart "gevouwen" krijgt. Das namelijk best een lastig klusje. Verder onmisbaar: biscuitmix, goede marsepeinroller (marsepein kleeft vast aan een houten roller. Een buis van pvc van de gamma werkt perfect en is niet duur. En gebruik poedersuiker voor het uitrollen van marsepein, GEEN bloem). Als vulling is botercreme (kant en klaar mix) prima, met jam ofzo. Maar je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil! Even denken wat nog meer onmisbaar is...
Ik vind bavarois altijd lekker in een taart. Aardbeien, chocolade en karamel worden door kinderen altijd wel gewaardeerd.
Dankjulliewel alvast voor de antwoorden. Wil een taart maken met fondant. Marsepein wordt hier niet gegeten 🙈 maar de werkwijze is ong hetzelfde toch?
Zelf kan ik echt niet zonder een smoother. Daar mee maak je je marsepein glad als het op de taart ligt.
Fondant is inderdaad vergelijkbaar met marsepein, maar wellicht wil je het dunner uitrollen dan marsepein vanwege de zoetheid. Dan kunnen er wel eerder scheuren in komen. Verder verschil, marsepein blijft zacht en fondant wordt hard. Een vulling die voor mij goed werkt is de bodem bedekken met passiefruit (eventueel even koken en gelatine aan toevoegen, zodat het minder nat is), een laag perzikpartjes (makkelijk uit blik) en tot slot een laag geklopte slagroom (eventueel met suiker, maar in principe niet nodig). De slagroom gebruik je dan ook om de taart mee te bedekken, zodat de fondant goed blijft plakken. Er is zo'n website met een prima recept voor basisbiscuit (deleukstetaarten.nl) en er staan ook veel tips en ideeen op. Dit voor het geval je gee. Kant-en-klaar biscuitdeeg kunt of wilt kopen. Laatste tip, gebruikt goed fondant. Werkt zoveel makkelijker dan goedkoper. Succes en veel plezier!