Mag je nog wel zeggen dat BV de beste keuze is?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Angelina, 22 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelina

Angelina Niet meer actief

Dat vraag ik me dus af.

Als ik hier op het forum, of op een ander forum, of uberhaupt tegen iemand zeg, dat BV de beste voeding is, en de eerste keuze zou moeten zijn dan wordt daar direct aangevallen op gereageerd.

Moet ik dan altijd met fluwelen handschoentjes zeggen: Je moet doen waar je je het beste bij voelt, KV is een goed alternatief, nee tuurlijk moet je dat zelf weten bladiebla.

Ik zou dolgraag een keer willen zeggen: NEE! Ik kan me helemaal niet voorstellen dat iemand geen BV wil proberen omdat zij het een naar idee vindt, of omdat ze geen gefriemel van een baby aan de tepel wil!
    En BV IS gewoon de beste voeding voor je baby, en zou van iedere moeder de eerste keuze moeten zijn!
    Daar zijn die borsten voor gemaakt hoor!
    En JA! Ik wil inderdaad iedere moeder zo ver proberen te krijgen zodat ze het in ieder geval probeert.
    DAT KOMT DOORDAT BV DE BESTE VOEDING VOOR EEN BABY IS......
    En ik gun iedere baby het beste ;)

Zow, ik wilde het even kwijt.
    Sla me later maar af

2. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    amen! ;)

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik vind ook dat je het minimaal kunt proberen, maar toch ga ik niemand opdringen dat dit echt het beste is etc. de keus is aan de moeder zelf ene ook van kv worden babys groot. ik geef tot vandaag volledige bv maar me productie neemt ineens erg snel af en moet dus kv bij gaan geven. ik doe dit liever niet maar alicia is al 4 dg erg huilerig en hongerig en vandaag komt ze zelfs om het uur om te eten dus er zit niks anders op, door dit raak ik erg gestrest en slaap erg weinig en dit bevorderd de producite ook niet erg goed. ik blijf kolven en wil haar naast het flesje strakjes nog wel regelmatig aan leggen om de productie op peil te brengen en ook ga ik kolven zodat ik misschien snel weer op alleen bv kan overstappen. als ik minder gestrest ben en er wat minder uit hoef snachts dan gaat de bv hopelijk weer beter.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, het is heel herkenbaar dat je dat zo voelt en denkt. Dat heb ik precies hetzelfde.
    Ik heb ook al lang gemerkt dat je inderdaad met een fluwelen handschoen erover moet praten, anders word je afgebrand als jij iemand probeert te overtuigen van het nut en *noodzaak* van BV.

Ik zie het zo maar zo: ik WEET dat ik mijn kind het beste geef, zij die dat niet doen,moeten dat nog maar afwachten.

En even afkloppen; Jelte is nu bijna 6 maanden en hij doet het fantastisch op de moedermelk en daar ben ik heel blij en trots op.Nog geen dag ziek geweest of andere trammelant gehad. Echt heerlijk!

5. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik ga ook best wel akkoord, had er zaterdagavond nog een discussie over 'oei, ga je borstvoeding geven, flessenvoeding is makkelijker hoor'. Ja, kan wel makkelijker zijn, ik ben er nog rotsvast van overtuigd dat je als vrouw op zijn minst kunt proberen om bv te geven, het kan zijn dat het echt niet lukt maar ik wil het toch op zijn minst proberen...
    Flessenvoeding zal natuurlijk ook goed zijn en met de jaren verbeterd, maar mij lijkt bv toch ook de eerste keuze.

6. Angelina

Ik ben blij dat ik ergens mijn ei kwijt kan ;)

Ik begrijp gewoon niet waarom er zo fel op gereageerd wordt.....
    Alhoewel.... In een ander topic hadden ze het over schuldgevoelens aanpraten :-k

Hoe kan ik iemand schuldgevoelens aanpraten als diegene voor de volle 100% achter haar keuze staat?

Anyway, ik vind best dat ik mag verkondigen dat BV het allerbeste is.
    Het is gewoon een feit.

LoveWinnie: Mijn post was zeker niet voor jou bedoeld hoor ;)
    Ik erger me eraan dat ik mijn mening over BV niet mag uitdragen, en dat moeders niet eens willen proberen om BV te geven in het kader van "naar gevoel".

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    je mag zeker je mening gevn hoor, ik vind ook dat je het minimaal moet proberen, het is inderdaad erg stressvol in het begin maar het is gewoon zeker het beste en geen enkele kv kan dit vervangen.

ik doe al 4 dg me best om me melkproductie op gang te brengen maar het lukt me niet. ik slaap erg weinig en hierdoor snel geiriteerd en een beetje gestrest als alicia maar blijft huilen van de honger. dit is al helemaal niet goed voor de melkproductie maar ik weet dat ik me best heb gedaan en dat blijf ik doen

8. Angelina

Zo is het absoluut LoveWinnie, jij hebt je best gedaan, ik neem mijn petje voor je af ;)

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja dan moet je gewoon n x n keuze maken.. Mijn schoonzusje had dit ook nl.. En ikzelf ook.. ik was er klaar mee iedere x weer kolven, daarna die fles weer geven, dubbel werk dus. Maár ondanks dat ik elke x dacht.. pfff dit word moeilijk, keek ik weer ff naar mn jochie en dacht 'ik zet nu deze maanden even mezelf n stapje naar achter en na de 6 maanden ben ik aan de beurt om aan mezelf te denken.' zo heb ik t kunnen volhouden. Maar als er ooit n 2e komt.. zeker dat ik bv wil geven. Dat t bij Justin niet goed ging (ivm vreemd eetgedrag, heel verhaal) wil niet zeggen dat t bij de ander ook zo is dus.

10. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik ben het helemaal met je eens,ik vind bv de beste keus,en dat is idd een feit(ook al zeggen ze dat kv bijna net zo goed is)
    en je kan het op zn minst proberen,en als het dan niet lukt om wat voor reden dan ook en je hebt er alles aan gedaan,dan is het ook niet erg.
    ik wil zowiezo 6 maadnen bv geven en misschien nog wel langer.
    kv is gewoon niks voor mij,voor mij blijft het poeder met water...en ik vind ook dat dat wel gezegd mag worden!

11. Angelina

Weet je waar ik me nog meer aan stoor?

De term Borstvoedingsmaffia :(

Wie dáár ooit opgekomen is :rolleyes:

Lilya: Kunstvoeding is echt niet makkelijker hoor. Denk aan alle flesjes klaarmaken, schoonmaken. allergietjes, verstoppingen. BV is altijd op de juiste tempratuur én bij de hand ;)

Angela: Kunstvoeding zal BV nooit kunnen evenaren. ;)

Ik denk dat ik me aansluit bij de Borstvoedingjehova's 8) :)

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tuurlijk mag je wel zeggen dat het geven van bv het beste is, maar als dat op een denigrerende wijze is of op een manier waarmee je andere schuldgevoelens aanpraat vindt ik dat je je beter je mond dicht kan houden....

zolang men respect heeft voor andermans keuze om flesvoeding te geven is er niets aan de hand, maar waarom iemand proberen over te halen die aangeeft er gevoelsmatig niets voor te voelen om borstvoeding te geven?

laat een elke (aanstaande) moeder haar eigen keuze maken daarin...

tuurlijk kun je de voordelen aangeven (die ze ongetwijfeld heus wel zullen weten) maar ga niet met verwijten o.i.d. gooien...

ik lees ook zo vaak dat vrouwen die bv geven zich een beter moeder vinden (voelen) dan vrouwen die er (bewust) voor gekozen hebben fv te geven, dan vraag ik me wel eens af hoe ze dat durven te denken laat staan uitspreken....

het wel of niet geven van bv zegt niets over wel of geen goede moeder zijn en doet ook helemaal niet ter sprake...

het wel of niet geven van bv is net zo'n topic als roken denk ik, er zijn felle tegenstanders van fv en degene die fv geven (al dan niet bewust gekozen) proberen aan te geven dat het een goed alternatief is...maar lopen vaak genoeg weer hoog op.

petje af voor degene die bv geven (zou ik ook graag willen) maar net zo'n grote pet neem ik af voor vrouwen die gewoon hun "gevoel" volgen ongeacht met of zonder schuldgevoelens... :D

13. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Als je dergelijke discussie vergelijkt met roken, dan moet je toch ook toegeven dat bv beter is? Er is toch helemaal niemand die durft zeggen dat roken goed is?

Tuurlijk mag elke moeder haar eigen keuze maken, ik denk dat de topicstartster vooral bedoelde of er echt helemaal niets meer over mag gezegd worden...

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    goh zal het nog even verduidelijken want de "kern" van de vergelijking wordt blijkbaar niet helemaal goed opgenomen... ;)

die vergelijking haalde ik aan omdat dat soort topics (over het roken, over het wel of niet geven van bv) vaak hoog oplopen... :D

15. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Ik snapte je vergelijking wel hoor, bij rooktopics loopt het ook soms hoog op, maar dat laat niet weg dat ik mensen die roken verdedigen helemaal niet kan volgen :)
    Nu, laat ons vooral over roken niet uitwijden :)

16. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik denk niet dat de bedoeling van deze topic bedoeld is om met verwijten te gooien.
    ik laat iedereen in zn waarde,maar ik vind wel je je mening mag geven(zonder iemand te kwetsen)
    en ik ben van mening en andere ook zo te lezen dat bv de beste keus is.
    maar zodra je dat zegt krijg je vanalles over je heen.
    ik vind niet dat je een slecht moeder bent als je kv geeft,maar ik vind wel dat je bv geprobeerd moet hebben.en niet meteen kv gaan geven omdat dat makkelijker is(mijn mening)

en als je bv geeft dan moet je ook flesje uitkoken ed,als je gaat kolven dus daar heb je ook werk van.

en over dat rook topic zal ik me helemaal niet uitlaten,want dat komt niet goed :(

17. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Leander krijgt nu 12 weken bv en ik zou het me niet meer kunnen voorstellen om de ganse tijd met flesjes en poedertjes te gaan sjouwen.
    Serjenka heeft 6 weken bv gekregen, daarna kv. En moest ik het kunnen overdoen, zou zij ook alleen maar bv gekregen hebben.
    Vind het gewoon supermakkelijk. Als je ergens naartoe gaat, hoef je nooit geen flesjes mee te nemen, geen poedertjes, geen water, geen rekening houden met het feit of je je flesje kan gaan warmen.
    Heeft je kleintje honger, hop, de tiet eruit, en hij heeft eten. Lekker makkelijk.
    M'n streefdoel was 6 maanden. Maar hoe langer hoe meer ik erover ga nadenken, dat ik gewoon bv blijf geven totdat Leander er geen zin meer in heeft.

Ik ben erg voorstander van bv dus, maar de mensen die bewust voor kv kiezen, zou ik ook niet gaan pushen. Het is ieder voor zich en ieder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Voor mij is dit nu eenmaal bv.

18. Angelina

Smoekie, ik zou toch graag willen weten waar jij vind dat ik geen respect heb voor anderen? Heb ik ergens gezegd dat ik mezelf een betere moeder voel? Waar heb ik denigerend gereageerd? Vertel, want ik ben reuzebenieuwd!

Is het niet gewoon de manier waarop JIJ dat opvat?
    Jij voelt je blijkbaar aangesproken anders zou je niet iedere keer reageren overal waar ik post :(

En over roken zullen het inderdaad helemaal niet hebben, want dan breekt er echt een oorlog uit vrees ik :confused: :)

19. Angelina

Smoekie, dit is trouwens een topic waar je BV mag verheerlijken :D

Daarom heb ik het geopend!

Ik denk dat als ik in de huiskamer roep: BV RULLEZZZZZ dat ik dan gelijk weer een heel peleton KV mama's over mij heen krijg.

Daarom doe ik het hier. 8)

Ik vind dat BV mama's in dit topic mogen zeggen wat ze willen over BV, en dat ze allemaal een veer in de k*nt gestoken mogen krijgen.

BV is geweldig, makkelijk, voedzaam, het beste, het mooiste wat je kunt delen met je baby. Het gevoel is niet te evenaren.

Het is supergeweldig dat steeds meer mama's BV gaan geven en ervan genieten ;)

Ik ben trots op mezelf dat ik al zo lang BV geef en gegeven heb aan al mijn kinderen, en mijn baby in dop ook weer het allerbeste ga geven.

Als ik lees hoeveel moeite sommige mama's doen om hun kindje het allerbeste te kunnen geven ( Maandenlang kolven, of alles in het werk stellen om het te doen slagen) dan heb ik daar een diep respect voor ja!

20. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    SUPER TOPIC ;)
    ff geen fluwelenhandschoentjes ;)

Zoooo alles over BV is gezegd! Ik sluit me er helemaal bij aan..... het is gewoon het beste om te geven, wetenschappelijk bewezen ... punt....

en weet je wat ik niet snap? Dat iedereen die FV geeft zich aangevallen voelt, of zeggen dat BV-moeders vinden dat ze betere moeders zijn, vinden dat ze falen, het hebben over BV-maffia, BV-moeders geen respect hebben voor andere keuzes etc..... dan denk ik....... wie de schoen past, trekke hem aan.....
    sorry hoor..... maar als je zelf een keuze maakt, dan moet je daar toch 100% achter staan en waarom zou je dan dat soort gevoelens hebben....?

LANG LEVE BV! :) :) :) :) :) :)

en tja het is zeker niet altijd even gemakkelijk, zeker in het begin of bij BO is het echt doorbijten, maar het is het mooiste wat je je kindje kan geven! Zo ervaar ik dat! Elke keer weer geniet ik van mijn lurkende mannetje :) en dat neemt niemand van mij af!

Deel Deze Pagina