ZZP-ers in de zorg aanwezig? ISO certificering vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Lamode, 25 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hallo dames,
    Zoals de titel het zegt ben ik enorm zoekende. Ik ben aan het nadenken om als ZZP-er verder te gaan. Ik zou dan graag als ambulant begeleider binnen de Jeugdzorg willen werken.
    Nu lees ik dat sommige gemeentes/opdrachtgevers willen dat je dan ISO gecertificeerd bent.

Ik heb natuurlijk al flink wat lopen googlen maar ik kom er gewoon niet uit. Zoals ik het lees is een ISO certificering meer voor wat grotere bedrijven. Is er iemand die hier meer verstand van heeft en/of heeft gedaan en mij tips kan/wil geven?

Alvast bedankt!

2. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Geen verstand van wat ze vragen in de zorg, maar wel verstand van veel ISO certificeringen. Welke vragen ze dan? De 9001?

Lamode vindt dit leuk.
  3. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Ja inderdaad de 9001

4. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik zei al dat ik geen verstand specifiek van de zorgsector heb, dus ik blijf een tikkie algemeen. In principe is de ISO 9001 er voor elke soort organisatie en is dus ook toepasbaar op zzp-ers. Dit komt omdat je de toepassing ook laat aansluiten op de grootte van de organisatie. Voor een zzp-er is het daarmee een relatief compacte norm. Je hebt best veel organisaties die zich specifiek richten op zzp-ers en kleine organisaties voor hulp bij implementatie van de 9001. Kost je dan wel een paar duizend euro. Brengt me gelijk bij t volgende…om gecertificeerd te worden en te blijven moet je periodiek audits laten uitvoeren. Komen best wat kosten bij kijken (ik weet niet hoeveel het voor een zzp-er is, maar dat kun je eenvoudig opvragen bij een organisatie die het audit).

Voor zover mijn kennis over de zorgsector gaat, is het zo dat er een keurmerk is voor zzp-ers en kleine organisaties die specifiek voor de zorg is, daarmee gemakkelijker toepasbaar, en die ook wat vriendelijker is in kosten. Ik dacht iets van HKZ, maar als je even googlet kun je t snel genoeg vinden denk ik. Vragen opdrachtgevers specifiek om de 9001 of mag het ook vergelijkbaar zijn? Ik durf niet te zeggen of dat keurmerk 1-op-1 gelijk gesteld wordt er aan, maar lijkt me dat dat wel beoogd is met het ontwikkelen ervan. En ook dat is eenvoudig na te vragen bij een beoogd opdrachtgever natuurlijk.

Ik hoop dat dit je iets op weg helpt…

Lamode vindt dit leuk.
  5. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide reactie, erg fijn! Ik kan hier zeker mee verder. Ik ga van de week eens contact opnemen om na te vragen over de ISO en HKZ certificering. Ik weet namelijk niet of ik een HKZ kan hebben ipv de ISO.

Ik kan hier zeker wat mee, heel fijn!

Suzy85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina