Onze dochter zit in groep 2. Gisteren sprak de juffrouw me aan dat uit de taaltoetsen blijkt dat onze dochter op het gebied van taal (fonemisch bewustzijn) nog wat extra ondersteuning kan gebruiken, zodat ze met meer zelfvertrouwen kan starten in groep 3. Na de meivakantie mag ze daarom starten met het lesprogramma 'Bouw!'. Een preventief lesprogramma om leesproblemen te voorkomen. Een leerling uit groep 7 (tutor) wordt gekoppeld aan onze dochter en hij/zij gaat haar dan begeleiden 2x per week. De juffrouw toetst de voortgang. De juffrouw benadrukte dat onze dochter absoluut niet 'slecht' scoort, want dan zouden we een heel ander gesprek krijgen. Het gaat puur om een duwtje in de rug. Iemand bekend met dit programma?
Ik ken het programma niet maar ik vind het wel kwalijk dat een leerling uit groep 7 haar moet gaan begeleiden. Dat hoort een leerkracht te doen. En die leerling uit groep 7 hoort iets te doen wat bijdraagt aan de eigen ontwikkeling. Maar dat terzijde. Wat belangrijk is voor groep 3 zijn auditieve vaardigheden. Dus het 'hakken' en 'plakken'. Dat kun je met spelletjes oefenen.
Hier zijn leesmaatjes heel normaal en omgang met een jonger kind is ook heel leerzaam, ik begrijp niet wat daar kwalijk aan is.
Leesmaatjes zijn gelijkwaardige lezers, die kunnen prima samen oefenen. Een leerling uit groep 7 leert niks van de lesstof van groep 2. Daarnaast vind ik gewoon (als IB'er) dat een leerling die extra begeleiding nodig heeft, deze moet krijgen van de leerkracht, niet van een ander kind.
Ts heeft het over 'extra ondersteuning'. Ik weet dat het meer gebeurt, maar ik heb daar een mening over.
Ik vind dat juist niet erg! De groep 7 en 8-ers die dit mogen doen zijn hierin 'getraind'. Lijkt me juist ook leuk en leerzaam voor de oudere leerlingen. Om een ander kindje iets te kunnen leren. De juffrouw kan de voortgang op afstand monitoren en zij toetst mijn dochter ook. Mijn vraag ging er meer om of iemand ervaring heeft hiermee? Dat hun kind hieraan deelneemt of heeft gedaan?
Bij ons op school werken we sinds dit schooljaar ook met Bouw en het bevalt erg goed! De leerlingen uit groep 8 begeleiden leerlingen uit groep 3 en 4 en sinds 2 weken zijn de leerlingen uit groep 7 gestart met de leerlingen uit groep 2. Het gebeurt volgens mij 3 keer per week en de leerlingen vinden het allemaal erg leuk. De leesresultaten van de leerlingen die begeleid worden zijn behoorlijk omhoog gegaan, dus we gaan hier zeker mee door!
Hier als logopedist ervaring met Bouw vanaf groep 3. Kinderen die bij mij komen voor problemen met de auditieve vaardigheden (zoals hakken/plakken, rijmen, leesvoorwaarden, spelling), zie ik in combinatie met logopedie en Bouw sneller stappen maken dan alleen 30 min per week begeleiding bij mij. Het programma is gestructureerd opgebouwd met veel herhaling. Ook past het programma zich aan aan het tempo van het kind. Vanuit logopedisten oogpunt ben ik positief!
Ik weet nog wel dat wij dit als kind deden! Soort leesclubjes van groep 7/8 met groepjes kinderen uit groep 3/4. Ik was, toen al en nog steeds, gek op lezen dus deed dit als oudere leerling graag! Het had toen geen echte naam denk ik...
Ik heb even navraag gedaan bij de IB'er van onze school en zij kent het en is enorm enthousiast. Wij gaan het vanaf volgend jaar wellicht gebruiken. Volgens haar was er veel wetenschappelijke onderbouwing voor, maar die heb ik nu niet voor je. Zelf vind ik het ook een mooie kans voor veel bovenbouwleerlingen: een ander iets uitleggen, samen iets doen, je in de ander verplaatsen...allemaal vaardigheden die bij sommige kinderen ook nog best wat extra aandacht mogen krijgen.
Ik ken het alleen indirect omdat het op twee scholen waar ik werk ook gedaan wordt. Bij de ene school inderdaad met bovenbouwleerlingen en die nemen dit bloedserieus. De kleintjes vinden het daarbij juist stoer dat een grote leerling ze komt halen. Op de andere school hebben ze een aantal ouders. Ik weet niet zoveel over de effecten maar gezien ze het al een paar jaar doen, ga ik ervanuit dat het ook echt heel zinvol is. Fijn dat ze zo alert zijn om je kindje op tijd dat duwtje te geven, dan kan ze daarna gewoon meedoen