Hallo allemaal! Ik ben langzaamaan begonnen met fruit- en groentehap en heb nu ook liga koek en startkoekjes gekocht. Om te verkruimelen, maar ik zag op de verpakking dat je het ook zo in hun handje kan geven. Heb ik gedaan, maar er breken steeds vrij grote stukken af door het 'soppen' die ik dan snel uit haar mond vis. Ben echt bang dat ze erin stikt! Wat is jullie ervaring? Las ook over broodkorstjes vanaf 6 maanden, maar dan heb je toch hetzelfde probleem? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Hoi hoi, ik ben van de week begonnen met liga stap 2, en idd hij nam ook grote happe, maar de liga smelt best snel. en als je hem zittend geef, dan kan hij niet zo snel stikken denk. Het wordt wel een zooitje he met die liga
Sem at in het begin ook 1e stap liga en dat kruimelde ik dan in zijn fruithapje. Na een tijdje gaf ik kleine stukjes aan hem en omdat deze liga snel oplost met speeksel, ging dat steeds goed. toen hij daar aan gewend was heb ik hem gewoon een halve liga geven en ja hij brak een te goot stukje af en moest dus kokhalzen. Ik schok mij het heen en weer, maar het ging toch goed en hij brak weer een stukje af en het leek of hij steeds beter kauwde. Ik hoorde dat baby's een kokhals reflex hebben als ze een te groot stukje hun keel in gaat en dat wordt door het kokhalzen weer terug gewerkt. zo onthouden ze ook dat ze de volgende wat beter moeten kauwen. Mijn man vond het maar niks en ik was het op een gegeven moment wel gewend hihi Nu doet hij het haast niet meer, het schijnt ineens over te zijn die reflex! Dus niet schikken en er bij blijven als ze het zelfstandig eet
Ik heb bij mn dochter gerapley dus dan geef je alles in grote stukken. Zolang ze goed rechtop zitten als ze eten en je er bij blijft valt het wel mee met dat stikken denk ik. Kokhalzen doen de meeste babys wel de eeste tijd flink maar dat heeft niks te maken met stikken of vies vinden. Kokhalzen is vooral naar voor de ouders om te zien maar een baby heeft er niet zoveel moeite mee. Door ervaring met het kauwen, sabbellen ed zal het kokhalsreflex zich verplaatsen en zal het ook minder gauw gebeuren.
Ik vond (vind) dat ook zo eng. Lynn bijt ook grote stukken liga af, maar wat te groot is werkt ze met haar tong weer naar buiten. En bij stukjes brood kokhalst ze behoorlijk, maar ook dit gaat goed. Zolang het zachte stukjes zijn, kunnen ze er bijna niet in stikken. Ik moet zeggen dat ik er aan wen en dit is wel de manier om te leren kauwen
Ook Helena krijgt a la Rapley te eten. De eerste paar weken ging het wat minder makkelijk. Nu "verslikt" ze zich veel minder. Heb er vertrouwen in dat je kindje dit zelf goed op kan lossen. Het grote stuk komt vanzelf weer terug! Of Helena slikte het in een keer door.... Liga vindt ze echt geweldig maar ook soepstengels, rijstewafels, sperziebonen, paprika, komkommer, aardappel kan ze allemaal zelf eten! Succes!