Hoi dames, Hopelijk kunnen jullie wat dingen duidelijker maken voor me We willen ons 1e huis gaan kopen. We wonen nu in een sociale huurwoning, maar de huur rijst de pan uit en dat maakt dat we op zoek gaan naar een koopwoning. Alleen heb ik echt totaal geen verstand van huizen kopen, laat staat dat ik weet wat erbij komt kijken en welke stappen er genomen moeten worden. We hebben aanstaande vrijdag een afspraak met een hypotheekadviseur om te bepalen wat me aan hypotheek mogen krijgen. Maar dan? Stel we vinden een leuk huis, hoe werkt dit dan met bieden? Moet je dit zelf doen of moet je daar iemand voor regelen? Waar moeten we aan denken bij het kopen? Hoeveel mag je bijv. minder bieden dan een vraagprijs? En de kosten van de hypotheekadviseur en makelaar, wordt dit verrekend in de prijs van de woning of moet je dit van te voren betalen? Kortom, veel vragen dus Ik wil goed voorbereid zijn
Wij hadden een aankoopmakelaar. Vonden wij zeer fijn, want wij hadden ook geen idee hoe en wat. Wij betaalden hem 1000,- en daar zat alles bij in: hij gaf een indicatie van de waarde van het te koop staande huis, regelde een taxatie, gaf tips waar we aan moesten denken, wat mogelijk een goed startbod zou zijn etc. Hij deed ook de bieding en regelde de communicatie met de verkopende partij etc etc. Voor ons ideaal! Maar je zou het ook zelf kunnen en mogen doen uiteraard! Wij lieten het voor dat geld liever doen, helemaal omdat ik hoogzwanger was en geen zin had in extra regelstress haha.
Als je weet wat je kan lenen, kan je berekenen wat ongeveer de kosten koper en de bijkomende kosten kunnen zijn. Stel je kan 250.000 lenen, dan zijn de bijkomende kosten (ongeveer 6%) 15.000. Je kan dan gelijk aan je adviseur vragen in hoeverre je dat bedrag zou kunnen meefinancieren. Dan weet je dus hoeveel geld je op je spaarrekening moet hebben voor alleen de aanschaf van het huis. Daar komt dan de verhuizing, verbouwing, vloeren, gordijnen, behang/verf en meubels nog bij. Het kopen an sich is eigenlijk heel makkelijk. Je zoekt een huis op funda, neemt contact op met de makelaar voor een bezichtiging en je gaat eens op je gemak kijken. Neem iemand mee die je vertrouwt op het gebied van eventuele mankementen en inschatting van kosten voor aanpassingen aan de woning. Als je in een populaire omgeving zoekt kan het verstandig zijn een aankoopmakelaar in de arm te nemen, maar hier zijn kosten aan verbonden. Ook moet je dan rekening houden met dat je bij de meeste huizen geen tijd hebt om een tweede keer te bezichtigen, omdat een ander dan al een bod heeft gedaan. In die omgevingen kan je er van uit gaan dat je de woning tegen de vraagprijs of hoger moet kopen. In minder populaire omgevingen is het gemakkelijker. Ga rustig nog een tweede keer bezichtigen en bel daarna de makelaar dat je een bod wil doen. De hoogte van het bod is afhankelijk van of de woning voldoet aan de prijs (vergeleken met vergelijkbare woningen in de omgeving). Ik zou zeggen dat je niet lager dan 20% onder de vraagprijs hoeft te bieden. Je kan ook bij de makelaar informeren naar de reden van de verkoop. Misschien levert dat je nog interessante informatie op. Misschien moeten ze snel weg. Doe je bod altijd onder voorbehoud van financiering. Dan moet het goed komen!