Tuin op het noorden

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsa86, 11 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Wij willen een optie nemen op een kavel. Maar als het huis gebouwd is, heeft deze de tuin op het noorden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de tuin ook op het noorden hebben?

Ik zit nu in de zomer al snel binnen, omdat het me buiten veel te warm is. Zou een tuin op het noorden ideaal zijn voor mij? En voor de kinderen, met het oog op buiten spelen in de zomer?

Maar goed.. we hebben natuurlijk ook het voorjaar en najaar nog.

De enige 2 kavels die nog niet verkocht zijn, zijn net vandaag weer beschikbaar gesteld.

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Hoe diep is de tuin? Want de voortuin op het noorden vangt toch nog wat zon in het voor en najaar en in de zomer toch een stuk meer. Tuin op het zuiden is dan veel te heet, we spelen dan graag in de voortuin.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Dat weet ik niet. Onze vorige woning had ook de tuin op het zuiden en dat was inderdaad vreselijk warm.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ja ik vind het heerlijk. Hiervoor een tuin op het zuiden, echt never nooit meer voor mij.
    Maar nu heb ik rechts geen buren, dus de zon kan om het huis heen zeg maar. Wij hebben in de zomer van vroeg tot laat zon in de achtertuin, maar ook altijd schaduw. Ik hou van schaduw :D

Chillin vindt dit leuk.
  5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Vorige tuin op zuiden, deze op noorden. Vorige te heet en deze in voor en najaar te koud...volgende keer zouden we niet zo snel meer op het noorden doen...

wij zitten overigens wel in een bebouwing dat er aan beide kanten hoge huizen naast staan en achter ons ook hoger huis. En dan onze eigen bijgebouw nog van bijkeuken en garage

6. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    De diepte van de tuin is wel belangrijk. Heb je een korte achtertuin dan zal er veel schaduw van het huis zijn. Dit is op hete dagen wel prettig, maar op de meeste dagen zou ik persoonlijk wel zon missen. Ik zou liever voor een kavel op het oosten gaan. En mocht er dan nog te veel zon in je tuin dan kan je bomen (platanen ofzo) planten. Of een overkapping.

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    We wonen net in een nieuwbouw met tuin op t noorden. Tuin is 15 meter diep en wel directe buren maar geen hoogbouw naast ons. Van de week scheen de zon en (dus begin maart) en we hadden 6 meter zon ... voor ons voldoende en wordt dus meer en meer naarmate de zon hoger komt te staan. We vinden het vooral fijn dat we geen zon op het huis hebben hoog zomer. Scheelt denk ik wel met hitte in huis.

Syane en Butchke vinden dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    De diepte van de tuin is hierin van belang. Onze tuin staat op NNW en ik vind het heerlijk om in de loop van de dag het zonnetje in de tuin te krijgen en in de avond in de zon te kunnen eten.

Athina en Butchke vinden dit leuk.
  9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben een achtertuin op het noorden. Vorige huis juist op het zuiden. Ik weet wel wat ik liever heb! Maar goed; ik ben geen zonaanbidder en zit liever in de schaduw. In het voorjaar zoek ik soms wel een plekje in de zon. Dan ga ik wat verder bij het huis vandaan zitten.
    's Zomers hebben we, ook als we op het terras tegen het huis aan zitten, op grote delen van de dag nog gewoon een parasol nodig hoor. Dus voor degenen die echt in de zon willen, kan dat makkelijk.

In de voortuin is het 's zomers niet te doen. Ik ben blij dat we nu op het noorden zitten!

Chillin en Syane vinden dit leuk.
  10. Eli05

Eli05 Niet meer actief

Wij hebben een tuin op het zuiden. Mensen hebben vaak grote raampartijen richting hun tuin (dus vaak zuid). Er is dan een zeer groot risico op oververhitting van de woning. Wij willen graag nogmaals bouwen en zijn echt op zoek naar een bouwgrond waar de tuin NIET zuid-gericht is ;)

11. Butchke

Butchke Niet meer actief

Precies dit!

Wij hebben wel een diepe tuin en geen achterburen of hoogbouw in de buurt.

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Wij hebben de voortuin op het noorden en de achtertuin dus op het Zuiden.
    Tijdens de hete zomerdagen is een tuin op het noorden wel lekker. Onze voortuin is 3 meter diep ongeveer en eind van de dag hebben we even zon.

Maar over't algemeen vind ik de voortuin maar koud en nattig. Ik zou niet heel blij worden van een achtertuin op het noorden. Ook met het oog op ons zwembad in de achtertuin. Op't Noorden is het dan snel al te fris.

Mapje vindt dit leuk.
  13. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb een achtertuin op het noorden,ongeveer 10 m diep maar ik vind het niets...het is echt de koude kant en de zon komt nog lang niet in de tuin,alles slaat groen uit (tegels) en er groeit weinig.Ik moet met planten kopen echt rekening houden met het soort plant, ik heb ook gras maar ook veel mosvorming.De zon word hier ook tegengehouden door schuttingen en een ander blok huizen.Voor mij geen tuin op het noorden meer, die paar uurtjes zon in de zomer schiet niet op.De woonkamer vind ik er ook somberder door lijken eerlijk gezegd.

Mapje vindt dit leuk.
  14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben nu een tuin op het zuid westen, veel te heet! Ons nieuwe huis is vrijstaand met de achtertuin op het noorden, en dat lijkt me echt heerlijk. We hebben wel ook openslaande deuren aan de zijkant, dus gaan daar ook wel een klein terras maken (op het westen). Maar nog geen ervaring dus.
    Hoe groot is de kavel? En hoeveel bebouwing komt er verder? Want dat is natuurljk ook wel een factor, komt er nog zon langs je huis en heb je ook zijtuin?

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik kon m niet meer bewerken. Maar ik bedoelde geen buren links van ons (als je voor het huis staat) en ook geen buren achter, tuin is 13 m diep.

16. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Wij zijn eens een woning met tuin op het noorden gaan bezichtigen. Ik vond het een heel kille tuin. Hebben uiteindelijk een huis met tuin op het zuiden gekocht. Hebben wel achter ons huis een soort bossage met hoge struiken en paar flinke bomen. Daardoor hebben we als het echt heet is bij het terras wel lekker schaduw.

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Het is dus heel persoonlijk! Bedenk hoe je tuin nu ligt, hoe je die gebruikt, waar je blij mee bent en waar je van baalt. En bedenk daarna hoe zich dat verhoudt tot het kavel. Wat je mogelijkheden zijn m.b.t. het bouwvlak, eisen aan de woning en neem een beslissing. Succes!

Ik zeg doen trouwens. Maar daar staat los van de ligging van je tuin. Ik vind het gewoon zo leuk, het proces van huis bouwen (met tuin op zuidwesten ;)).

femkes en Jessi79 vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    onze tuin is slechts 6,5 meter diep, 7,5 meter breed, maar we hebben geen bebouwing om ons heen, behalve de schutting tussen ons huis en de buren.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij hebben een tuin op het Noordoosten en altijd zon in de tuin vanaf zonsopkomst tot een uur of 1900 a 1930. Heb ook een tuin op het zuidwesten gehad en dat was niet te harden. Kon niet eens op de tegels lopen, zo heet.

20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Even off-topic, maar wat moet ik me voorstellen bij oververhitting van het huis?

Deel Deze Pagina