ik heb gister de cursus kleding ontwerpen ontvangen en een naaimachine er meteen bij gekocht. Nu moet ik natuurlijk nog stof hebben. Aangezien ik daar nog helemaal niet in thuis ben heb ik jullie raad nodig (als jullie willen)....... Wie kan mij vertellen waar ik leuke stofjes weg kan kopen? En wat is goedkoop en wat is duur voor een stof? zie wel allemaal prijzen overal. Zoals op marktplaats bv 10 stukjes stof van 25 bij 25 voor 6,00. Is dit duur? of juist weer goedkoop? Wie kan mij wat wegwijs maken in stoffenland?
Hoihoi, Het ligt uiteraard ook aan wat je wilt gaan naaien. Persoonlijk vind ik die 10 stukjes van 25 bij25 cm inderdaad veel te duur, omdat ik niet aan quilten doe, maar kleding maak. Dan heb je nl veel grotere lappen nodig. Maar ja, als je wel quilts maakt, dan kan die 6 euro best voordelig zijn. Ik zag dat je in Friesland woont. Ik zou sowieso eens kijken bij Jan Sikkes (Sneek, Drachten & Leeuwarden, Groningen) Die is niet vreselijk duur, je hebt er alles bij de hand (dus ook de fournituren) Verder kun je op de markt vaak ook schappelijk aan stof komen. In Leeuwarden schijnt op vrijdag een aantal stoffenkramen te hebben. In Groningen heb je ook bepaalde dagen dat er veel stoffenkramen staan. De prijs van een meter stof is uiteraard ook afhankelijk van de kwaliteit. Batist is uiteraard een stukje duurder dan India katoen, en wol is ook weer duurder dan tricot. Ik zou gewoon naar je eigen portemonnee kijken en bedenken wat je er verder nog bij moet aanschaffen. Ik bedoel met alleen een lap stof kom je er nog niet. Je hebt garen nodig, knopen/ritsen of vlieseline etc. Moet wel zeggen dat ik bepaalde standaard dingen gewoon voorradig heb. Zoals oa.: patroonpapier, standaard kleuren garen (wit, zwart, rood, blauw), elastiek, vlieseline.
oke en waar kan ik patroonpapier, de garen enz vinden? bij een hobbywinkel ofzo? sorry voor alle vragen maar ik moet nog zoveel leren haha. Ben alles aan het uitzoeken wat en hoe nu vandaar. Ik wil graag kleding voor de kids of de pop van me dochtertje leren maken. En kussentjes, lakentjes enz.....
Voor dat soort dingen kan je het beste even bij Jan Sikkes binnenlopen, zoals al genoemd is. Linkje: Jan Sikkes - Modestoffen en Gordijnen Stoffen kan je heel goedkoop op de markt kopen. Mijn moeder gaat altijd naar Groningen, maar in Leeuwarden zal vast ook veel op de markt te vinden zijn. Kijk naar wat voor stof jij leuk vindt, en wat je nodig hebt om te maken wat je wilt maken. Meestal staat het ook wel in de boekjes (bijv. Knip Mode?) aangegeven wat voor soort stof je nodig hebt volgens mij.
oh ja jan sikkens daar kan ik weleens kijken die hebben bergen met stoffen haha of de markt op vrijdags daar staat meestal ook wl 1 of 2 kraampjes met stof. Nu alleen nog even achter komen waar ik patroonpapier weg kan halen en een stofschaar enz......
jan sikkens kan je idd alles vinden om mee te starten. Stof koop ik vaak via www.stoffenkraam.nl Ik vind 4 of 5 euro per meter goedkoop en boven een tientje duur. Ik zou om te beginnen goedkope stof nemen, dat geeft het niet als je een foutje maakt.
Ik zie dat je in Friesland woont? Weet niet of je vlakbij een maxx (dokkum bv) woont, maar daar hebben ze allemaal stoffen voor 2,50 per meter
Bdankt voor de link en prijs ongeveer. Dan weet ik een beetje in welke prijsklasse ik moet zoeken...... Oh ik koop zeker eerst goedkope stof haha moet echt nog leren met dat ding om te gaan. gelukkig een schoonmoeder die wel het een en ander weet dus hoop dat zij me ook een beetje op gang kan helpen met die machine!