Hai, vraagje, als je werk gaat reorganiseren en als iemand een andere baan binnen het bedrijf aangeboden krijg, mag je dit dan weigeren zodat ze je een andere optie geven of is het 1e optie dat móet je nemen? hopelijk weet iemand antwoord.
Bij ons was er een reorganisatie fusie tegelijk. Per afdeling werden er n aantal boventallig verklaard en anderen bleven maar er vond wel deels wijziging van werkzaamheden plaats voor diegenen. Als je binnen het bedrijf elders wat krijgt zou ik wel blij zijn. Want of je gaat er bij je huidige plek uit of je werk verandert zodanig misschien dat het niet leuk meer is.
Ik weet niet beter dan dat als je een vervangende baan niet accepteert, de werkgever er alles aan gedaan heeft om jou een andere baan aan te bieden, wat niet gelukt is en ze je mogen ontslaan.
Misschien kun je de open vraag stellen: "zijn er ook andere mogelijkheden?" Dat is geen weigering, maar je doet in ieder geval wel je best.
Je zou het reorganisatieplan moeten lezen. Bij de reorganisatie bij het bedrijf waar ik werk mag je 1x zonder redenen weigeren. Weiger je daarna nog dan volgen er consequenties. (geen idee wat)
Bij mijn werk was dit een paar jaar terug aan de hand. Je mocht 1 of 2 keer weigeren en dan moest je de 2e of 3e keer accepteren. Waarschijnlijk zal dit ergens op papier staan binnen je bedrijf.
Dat kan je nalezen in het reorganisatieplan. Over het algemeen zal je het niet mogen weigeren. Tenminste, het mag natuurlijk altijd, maar je verliest een aantal rechten zoals ww.