twijfe tussen kraamhotel of ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door klapper, 19 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klapper

klapper Actief lid

25 jun 2013
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames

Ik ben nu bijna 24 weken zwanger en begin nu pas echt goed na te denken over de bevallig straks. Ik heb al weken geleden de vraag gehad waar ik wil bevallen vanwege de aanmelding kraamzorg, maar ik had geen idee wat er mogelijk was en wat het inhield en toen blind 'gekozen' voor het kraamhotel.
    Nu twijfel ik want ik zie er tegenop. Ik denk pijnstilling nodig te hebben, mezelf kennende en dat kan niet in het kraamhotel.
    Dat meteen kiezen voor ziekenhuis een optie was wist ik niet eens!
    Iig zit ik er nu mee dat ik al aangemeld ben en niet weet of ik.nog kan switchen?
    Heeft het gevolgen voor kraamzorg? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Groetjes

Klapper

2. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Voor zover ik weet ga je voor pijnstilling naar het ziekenhuis, waar je ook bevalt. Als je thuis bevalt kan je op elk moment besluiten om alsnog naar het ziekenhuis te gaan en als je in een kraamhotel bevalt kan je ook op elk moment nog besluiten dat je pijnstilling wilt en naar het ziekenhuis gaan:)

Vaak zit het kraamhotel zelfs aan het ziekenhuis vast dus ben je met een paar minuten in het ziekenhuis.

Ik kan natuurlijk niet voor je kiezen maar ik kan je wel vertellen dat het niet zo is dat als jij kiest voor bevallen in het kraamhotel dat je dan geen pijnstilling mag of niet naar het ziekenhuis mag ofzo:)
    Dat zou wat worden, jij bent tijdens je bevalling het belangrijkste en je moet doen wat jij op dat moment wilt!

Zelf had een kraamhotel me zeker wel wat geleken! Was hier helaas niet mogelijk en ben uiteindelijk ingeleid dus heb de keuze ook niet meer gehad. Dat kan ook nog he, dat je ingeleid wordt dus dat je verplicht in het ziekenhuis ligt. Of dat de weeën thuis beginnen en dat je opeens nergens meer heen wilt. In principe weet je niet hoe het zal gaan tot het begonnen is. Dus ik zou het deels ook proberen los te laten.

Maar ik snap dat het een fijn idee is om iets geregeld te hebben. Wat dat betreft is een kraamhotel dus misschien best fijn:)

Ik weet wel dat kiezen voor een ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak wel geld kan kosten als je niet maximaal verzekerd bent. Als je bevalt met een medische indicatie wordt het sowieso vergoed. Maar een kraamhotel zal ook wel wat kosten.

Succes met de afwegingen! En ik hoop dat je een fijne zwangerschap en een goede bevalling gaat hebben:)

3. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Waarom pijnstillers 'jezelf kennende'

Je kent jezelf namelijk niet tijdens een bevalling :) oerkracht neemt over

Ik zou je niet vastpinnen aan pijnstillers, hoor zo vaak dat als vrouwen t eenmaal willen ze al te ver zijn
    Als je denkt dat je doodgaat mag je al persen

Bij mij ging t ook zo snel en al had ik me ingesteld op pijnstillers had t toch vies tegen gevallen

4. klapper

klapper Actief lid

25 jun 2013
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Ik moet me er misschien ook niet te druk om maken.
    Wat ik bedoelde met 'mezelf kennende' was dat ik als tiener al ziek was van de pijn van de menstruatie en ik vorig jaar na inname van cytotec ivm miskraam ook op.een bepaald moment liever in zou slapen dan dat ik de pijn nog moest voelen. Dat was gelukkig ook het moment dat het vruchtje loskwam.
    Iig weet ik dat pijn in baarmoeder voor mij een heel nare ondraaglijke pijn is. Ik geef dan ook over van ellende. En dan heb ik nog geen wee meegemaakt!
    Ik ga iig over paar weken nog met verloskundige overleggen, maar heb dus stress omdat ik het gevoel heb dat de tijd dringt als ik nog zou willen 'switchen'.
    Maar begrijp uit jullie reactie dat dat altijd nog kan?

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

Ik zou gaan voor het kraamhotel, denk dat je daar wat meer jezelf kan zijn en dan bedoel ik die ruimte is vaak wat rustiger en gezelliger. Ook een bad enzovoort. Verder zou je je kunnen verdiepen in hypnobirthing, want bevallen hoeft geen zeer te doen. En geloof me ik heb een hel van een bevalling gehad bij de eerste en deze cursus heeft mijn ogen geopend :) Vaak zit het kraamhotel aan het ziekenhuis vast dus ben je ook zo bij de gyn voor pijnstilling eventueel.. Misschien kan je je ook eens verdiepen in een badbevalling ivm pijn..

6. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Je mag je altijd nog bedenken hoor. Hier vroeg de vk ook laatst of ik al en idee heb waar ik wil bevallen en heb gezegd dat de voorkeur thuis is. Maar bij de vorige ook thuis begonnen en uiteindelijk met 7 cm ontsluiting, vliezen gebroken en bleek uk in het vruchtwater gepoept te hebben. Dan wordt je medisch en dus alsnog naar het ziekenhuis.

Vk gaf aan dat, voor zover evt medisch verantwoord, ik tot 5 cm ontsluiting me nog kan bedenken als we dan nog thuis zijn en ik alsnog zelf naar het ziekenhuis wil ;) dus wat dat aangaat heb je nog best even de tijd om je te bedenken. Ik zou me kunnen voorstellen dat een kraamhotel wel graag wat verder vooraf weet of en wanneer je komt, maar een bevalling an sich plan je niet. (Uiteraard uitzonderingen daar gelaten ;))

Als je nog twijfelt zou ik voor mezelf op een rijtje zetten wat ik belangrijk zou vinden bij het bevallen. En ja, dat is best lastig te bedenken als je het nog nooit gedaan/ ervaren hebt. Evt overleggen met je vk, wellicht kan die je nog wat meer info over kraamhotel/ ziekenhuisbevalling vertellen etc. Bespreek je twijfel.

Succes met het maken van je keuze!!

7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Wat als je kraamhotel hebt opgegeven, de vliezen breken daar en de kleine blijkt in het vruchtwater te hebben gepoept --> naar het ziekenhuis.

Wat als de kleine met 38 weken nog in stuit ligt?? --> ziekenhuis bevalling.

Wat als jij een torenhoge bloeddruk krijgt? --> ziekenhuis....

Wat als de verloskundige bij jou thuis komt, omdat jij denkt dat de bevalling is begonnen en ze zegt: 'wow meid, je hebt 9 cm en we gaan helemaal nergens meer heen, je bevalt thuis'.

Kortom, je weet nooit vooraf hoe het loopt! En dat weet de kraamzorg ook ;) Ze noteren alleen je voorkeur.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik ben bevallen in een kraamhotel en die zat hier ook in het ziekenhuis. In nood was ik dus zo op de verloskamer.

Ik ben in het kraam hotel lekker relax en privé bevallen, en heb geen pijn stilling nodig gehad. Moest hierna helaas ivm hechten en bloedverlies wel door naar de verloskamer en o.k maar daar was ik dus ook zo (lift,deur door en hoppa ik lag daar). Ik zou niet anders gewilt hebben. Ik vond de verloskamers er niet prettig uitzien in ons Zh.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    En je mag tot in je weeën nog switchen hoor! (Bij wijze van)
    Het is meer dat ze weten wat je wens is en wat ze kunnen verwachten zo ongeveer. Ik had bij wijze ook thuis mogen bevallen als ik dat ineens heel erg had gewilt.

10. klapper

klapper Actief lid

25 jun 2013
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jullie reacties stellen me gerust. Ik weet nog.niet wat ik uiteindelijk ga opgeven als voorkeur , maar voel me er minder onrustig over.
    Het blijft sowieso een lastige keuze, er kan daarbij nog vanalles veransderen,
    maar ik ga er wel uitkomen. Idd wat dingen op een rijtje zetten en met vk iver hebben. Dank!

Deel Deze Pagina