's nachts troosten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jasia, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Hi mama's ( en papa's)

Zouden jullie eens willen meedenken?

Mijn dochtertje van bijna 9 mnd slaapt nog niet door, maar wil sinds anderhalve week wel 4 a 5 keer aan de borst 's nachts. Hiervoor kreeg ze nog een twee voedingen in de nacht.

Haar ritme nu ongeveer:

7.00 BV
    9.00 fruithapje + thee
    slaapje
    11.30/12.00 BV
    half uurtje daarna een boterham + water
    slaapje
    in de middag liga of rijstewafel + water of wat diksap
    18.00 avond eten + toetje + water of diksap ( ze eet flink)
    19.00 of 19.30 BV en slapen
    23.00 ong BV
    02.00 ong BV

Nu is dit nacht ritme helemaal in de war. Ze wordt vaker wakker en het lukt haar niet om zelf weer in slaap te vallen. Ze is een buik slaper en gaat dan gelijk op handen en knietjes zitten huilen.
    Soms kan ik haar troosten door te wiegen en lopen, soms moet ik haar echt aan de borst leggen. Ze drinkt uiteindelijk de melk wel weg, maar ik heb dan wel de indruk dat het meer troost sabbelen is. Ik zou zo graag willen dat ik haar anders kon troosten, want dit wordt echt vermoeiend. Papa wil ze s' nachts helemaal niet.
    Overdag heeft ze 2 slaapjes en ik leg haar 8 van de 10 keer half wakker in bed, dus ze kan het wel. ( en een enkele keer lukt dit 's nachts ook) Ze gebruikt trouwens geen speentje en dit wil ze ook niet.

Ik ben inmiddels ong 6 weken zwanger, mss heeft dat ook invloed op haar.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Aan de ene kant denk ik; laat maar lekker snachts drinken, dan kan ik haar na 10 minuutjes weer weg leggen. Aan de andere kant denk ik dat ze nu toch ook wel zelf kan leren/ wennen om weer in slaap te vallen zonder dat ik haar uit bedje moet tillen en moet wiegen etc.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen,

Dank je wel alvast.

Gr Jasia

2. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen tips.. maar ken het probleem. En uit vermoeidheid word je makkelijker en leg je hem/haar direct aan ipv eerst anders troosten.. tenminste.. dat heb ik hier op een gegeven moment gedaan. Als enige tip kan ik je dus eigenlijk geven.. probeer vol te houden om eerst 'gewoon' te troosten en als t echt niet lukt, de borst....

Ik lees verder even mee voor tips:)

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik geef mijn kijk erop bedoel niet dat jij het niet goed doet.

Ik denk idd dat nachtvoedingen op die leeftijd meer gewoonte zijn dan nodig. Hier zijn veel het niet mee eens, die vinden het volstrekt normaal om tot een jaar s nachts te voeden.
    Maar ben dus van mening dat je kindje idd moet leren in slaap te vallen zonder te drinken.

Maar ik ben wel echt anti anti anti;) huilen. Ik vind niet dat kindjes dat moeten leren ook niet als ze 2 of 3 zijn. Mijn oudste dronk met 8 weken niet meer s nachts...toen niet omdat ze dat van mij niet meer mocht, maar omdat ze gewoon niet meer dronk als ik het aanbood. Wel heeft ze tot 13 maanden gespookt s nachts. Op een slechte nacht stond ik er wel eens 25 keer naast om naar haar toe te gaan. Eigenlijk sliep ze wel half, maar had die aai over haar bol hard nodig. Heb zovaak de opmerking gehad...laat haar een paar nachten huilen dan ben je ervan af. Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik dat nooit gedaan heb. En nu bij de jongste ook niet.

Dus het weer even terug in slaap wiegen, daar zie ik niks verkeerds in...zeker voor een babytje..die hebben die geborgenheid soms echt nodig.

4. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    M'n nicht kreeg de tip om de baby echt door haar partner te laten troosten. Was echt doorzetten maar nodig. Ze rook haar moeder en wilde dan de borst. Ging na een paar nachten over... Succes!

Ps. Je denkt niet dat ze honger heeft? Met een half volle buik slapen is ook lastig..

5. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Marvb, tuc en jolien, bedankt voor jullie bericht!

marvb; wat jij zegt doe ik nu ook eigenlijk. Eerst zo proberen te troosten. Lukt dat echt niet, dan leg ik haar aan.

Jolien; ze krijgt nog 2 nachtvoedingen, die kreeg ze altijd om de drie uur en dan de laatste slaap sliep ze ong 5 uur. Dus keren dat ze tussenin wakker wordt, ga ik er niet vanuit dat ze honger/ dorst heeft.

Tuc; haar laten huilen kan ik ook max 10 minuutjes. Dan pak ik haar op en ga ik wiegen/lopen en na een minuutje legt ze haar hoofdje neer en gaat ze verder slapen.

Ik wil haar dat lopen en wiegen dus wel gaan afleren. Zodra ik ga zitten, merkt ze dat en is het niet goed. Dit heeft ze van kleins af aan al, heel apart. Maar goed, straks met een dikke buik gaat me dat niet lukken en ze wordt nu al telkens zwaarder.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

De meningen zullen verschillen en dat komt gewoon door iedereen's verschillende ervaring. Ons zoontje begon met 8 1/2 maand ook 's nachts weer wakker te worden. Ook hij wilde nooit een speen dus dan was het: of een flesje, of 2 uur wiegen en kijken of hij zo weer in slaap zou komen. Alleen mijn energieniveau is sowieso standaard laag en als snel merkte we dat hij na een fles meteen weer doorsliep tot de ochtend.

Ook las ik dat er rond 9 maanden en mega ontwikkelingssprong is, en vanaf die tijd tot 12/13 maanden ook weer waarbij ze dus ook fysieker worden en letterlijk de kracht nodig gaan hebben om te staan en op te trekken. Vandaar mijn link van: ik geef hem wat extra voeding en dan zien we wel verder. Nou dat heeft af en aan tot 17 maanden geduurd. Met 15 maanden dacht ik wel vaak: oh jee is dit nu gewenning? Maar mijn moeder gevoel zei steeds van niet, en voilà rond 17 maanden was het ook vanzelf over. Hij dronk die fles ook steeds gulzig op. Heb hem wel steeds wateriger gemaakt want hij werd een flinke knul maar goed.

Kan me voorstellen dat het in jou situatie anders is met je borstvoeding, en het niet kunnen delen van de nachten. Hopelijk gaat het gauw over. Vaak gaat het in periodes van 3 weken als het hier wel om een groeispurt gaat.

Succes, Charlie

7. tuc

tuc Niet meer actief

tis wel goed dat je het wil afleren hoor. Bij onze oudste ging ik op een gegeven moment zo zitten dat zij mij niet kon zien maar legde bv een arm op haar zodat ze die veiligheid wel voelde. Zo bleef ze dus wel in haar bedje.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
    Wat je met de voedingen wil doen is idd je eigen keuze...super vermoeiend zeker nu je zwanger bent..

Je kan rekening houden met 2 dingen
    - deze periode is ook een beruchte "lastige" periode. Bij kindjes die bv krijgen uit zich dat soms in s'nachts weer bij mama willen zijn, of juist het tegenovergestelde (hier heeft meneer toen 2 weken volledig geweigerd pfff)
    .Het is dus wel een lastige periode om de nachtvoeding aan te pakken..
    -je bent zwanger joepie! :)) De vraag is wat er gaat gebeuren de komende tijd. En ook wat je daar mee wil. Het kan zo zijn dat je productie achteruit holt op een gegeven moment en je dus soort van natuurlijk afbouwt. Misschien merkt ze dat nu al en komt ze daarom s'nachts. Hier ging het heel snel toen ik weer zwanger was. Binnen een paar weken was het klaar. Dan heb je ook geen nachtvoedingen meer.
    Succes, wat zal je moe zijn..

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Even een paar dingen die mogelijk meespelen:

rond de 9 maanden speelt verlatingsangst een grote rol en zie je vaak dat kinderen ineens weer wakker worden of vaker wakker worden en slecht te troosten zijn. Voor de leeftijd is het normaal dus.

Wat betreft de BV: hoe is je productie, gezien je zwangerschap? Dat kan nogal impact hebben namelijk op je productie, dus mogelijk is het ook regelgedrag....

Voor verlatingsangst geldt dat je in ieder geval veiligheid moet bieden. Dat hoeft uiteraard niet perse de borst te zijn, en mogelijk helpt het als je man gaat troosten en is ze dan sneller rustiger.
    Bij productiedaling is de grote vraag wat je met de BV aan wilt: wil je nog door, vind je het best om te stoppen? In het eerste geval zul je aan moeten gaan leggen, in het tweede geval zou je kunnen kijken wat overstappen op KV doet.

Wat betreft manier van troosten: als je toe wilt naar een andere manier van troosten, zou je bijvoorbeeld nu een slaapliedje kunnen zingen tijdens het wiegen/lopen. Als ze daaraan went, kun je op een gegeven moment eerst gewoon staan/zitten en zingen en daarna in eigen bedje laten en zingen, omdat het liedje dan de slaapassociatie wordt. Liefst kies je iets wat altijd beschikbaar is, dus eigenlijk ook liever nog een muziekje dan zelf zingen, want dat muziekje is ook beschikbaar als jij er niet bent :)

Deel Deze Pagina