Hoi hoi.. Ons zoontje is 29 januari 2 geworden. Sinds een week is het middagslaapje een drama. Hij wil echt niet, hij wordt hysterisch als we hem toch in bed leggen. Je ziet aan hem dat hij wel moe is, maar hij wil echt niet meer.. (Tenzij hij een ochtend bij de opvang is geweest, dan wil 'ie graag slapen.) We lopen nu wel 10 keer op en neer naar boven. En eigenlijk zonder resultaat We vragen ons nu eigenlijk af, of hij zijn middagslaapje nog wel wilt? Hoe gaven jullie kindjes aan, dat ze klaar waren met hen middag dutje? En wat zouden jullie in ons geval doen? Alvast bedankt voor het antwoorden..
Zo begon het hier ook . Na een paar dagen drama heb ik haar gewoon af en toe op de bank laten liggen als ze moe was. De ene dag sliep ze dan een uurtje, soms ook niet. Na ongeveer een maand bleef ze gewoon alle dagen wakker.
Bij mij doet ze het ook sinds midden feb. Gelukkig zit ze alleen te keten in bed, dus ik breng haar echt nog wel naar boven om te "rusten. Laatst ging ze weer 1,5 week slapen en gisteren sliep ze ook. Ik zou mooi wel doorzetten.
Door zetten heeft geen zin. Hij wordt alleen maar meer overstuur.. We zaten er aan te denken om het nog wel aan te bieden, maar als hij aan geeft het niet te willen het ook niet te doen. Maar ik weet niet wat een gangbare leeftijd is, dat ze dat slaapje overslaan..
Nee hoor, mijn dochter sliep met 20 maanden al niet meer tussen de middag. Het was toen zomer, en was liever buiten
Oke, dus dan is 24,5 maand wel netjes Mijn man zegt ook al; we gaan niet moeilijk lopen doen, als ie niet wil, wil ie niet en wil ie wel, dan wel.
De oudste was rond die tijd ook klaar met middagslaapje. Nou ja, eigenlijk mama, want mevrouw wilde 's avonds niet op tijd naar bed. De jongste was nog geen 2 jaar, dat die 's avonds niet meer naar bed wilde en toen heb ik haar zelf overdag niet meer naar bed gedaan. Is gewoon heel erg verschillend per kind, wanneer je het middagslaapje niet meer doet.
Hier beide kinderen met 2 jaar geen slaapje meer Nu heel af en toe wil de jongste nog weleens in de middag in de fietskar in slaap sukkelen. Maar dan gaat hij weer even een paar keer vroeger op bed. Ik zou stoppen en je kind in de avond eerder op bed doen.
Hebben we hier ook gehad, fase duurde een maand. Ik heb haar wel elke middag in bed gelegd, voor de rust. Als ze begon te huilen, haalde ik haar eruit om samen even een boekje te lezen oid. Wat ik merkte: op de dagen dat ze niet sliep, sliep ze ook snachts heel erg slecht (nachtmerries). Ze had het middagslaapje dus ook nog echt hard nodig!
Hier merk ik wel dat de slaapjes korter worden. Maar gelukkig slaapt hij nog wel steeds minimaal anderhalf uur. Ik zou het wel zelf erg vinden als hij niet meer ging slapen, heb die anderhalf uur altijd even hard nodig om bij te komen, huishouden te doen of zelf even plat te gaan hahaha.
Hier slaapt ze 8 van de 10x nog wel hoor, Begin Augustus wordt ze 3. Die ene paar keer dat ze niet wil, wil ze ook echt niet. 'hoef niet slapen' en huilen.... maar mooi dat ze wel naar bed gaat en daar blijft anders is ze niet te genieten. In bed kan ze dan nog wat plezier hebben en wellicht even rust pakken want als ik haar dan beneden hou word ik gek. Ze wil dan 100% aandacht en is een grote, hele grote zeur! Ze is wel eens wat dagen doorgekomen zonder middagslaapje maar pfoe, daar is ze echt nog lang niet aan toe. Dan wil ze ook amper avond eten en een hoop gedoe extra. En de moeheid wint het vanzelf van de eigenwijsheid want uiteindelijk valt ze toch wel in slaap
De oudste sliep niet meer overdag vanaf 25 maanden, maar hij is nog vrijwel elke dag naar bed gegaan totdat ie 3 werd. Hij vond het zelf wel prima, lekker een uurtje (of 2) zingen en kletsen in bed. De jongste is nu 26 maanden, en begint wel af en toe lastig te zijn met slapen. Hij kan goed een dag zonder, maar soms slaapt hij ineens weer 2,5 uur. Ik zou het eens proberen zonder slaap. Als het echt elke dag drama is, heb je ook geen tijd voor jezelf. Het is wel een gangbare leeftijd in ieder geval om wat minder (of geen) slaap nodig te hebben. Het heeft voor- en nadelen zullen we maar zeggen: jeej, dagjes uit! en boeh, geen mama-tijd meer!
@Bossi; Hij heeft hier vanmiddag ook even in de wandelwagen geslapen.. Eenmaal thuis was het ook klaar, hij wilde weer spelen @Fenneke; Idd, lekker dagjes weg! En tja, geen mama tijd meer.. Dat is dan zo.. Het is niet zo dat als hij niet slaapt smiddags, dat hij vervelend wordt. Totaal niet, hij weet zich goed te vermaken! Hij komt wel wat vaker een knuffel halen, maar dat vind ik helemaal niet erg 's Nachts slapen gaat momenteel wat moeizaam. Hij wordt standaard rond drie uur, half vier wakker met pijn aan zijn oor. Daar wordt hij woensdag aan geopereerd (buisjes).. Voor de rest gaan de nachten altijd prima. Ik denk dat we het gewoon gaan proberen zonder slaap, het is een gangbare leeftijd om het te proberen als ik het zo lees. Ik heb geen zin in een strijd zonder resultaat. Hij geeft duidelijk aan niet te willen slapen en ik ben eerlijk gezegd ook wel klaar met die strijd..
uhh precies zo ook met 2 jaar was het hier over. wij zijn het gevecht niet meer aangegaan, ondanks dat ik nog steeds het idee op dat ze het soms nodig heeft. af en toe wilt ze nog wel een in de auto een dutje doen, maar in bed. nee, dat niet meer.
Oudste sliep met 17 maanden al niet meer overdag. Wat we ook deden ze ging gewoon niet slapen dus zijn we er toen maar mee gestopt. Wel weet ik nog dat ze toen steeds om 6 uur al naar bed ging een tijdje omdat ze dan compleet instortte
Mijn zoontje is nu 37 maanden en slaapt nog elke middag. Hij is gewoon moe en slaapt zo'n 1,5 a 2 uur en dan moet ik hem wakker maken. S'nachts slaapt hij ook gewoon 11 uurtjes ongeveer. Kleine slaapkop denk ik
De oudste sliep tot 3 jaar nog, zelfs in de buggy als ik weg ging. De meiden sliepen nooit in de kinderwagen en waren met 2 jaar ook echt klaar met slapen in de middag. Eerst ging het inslapen in de middag moeizamer, daarna merkte ik dat als ze 's middags sliepen het 's avonds echt een drama was. Toen zijn we er mee gestopt.
Ik zou het slaapje gewoon optioneel maken. Je geeft aan dat hij wel wil slapen als hij bij kdv is geweest. Dus hij kan wel degelijk zelf aangeven of hij moe genoeg is. Misschien kun je in de ochtend iets doen waar hij moe van wordt (peuterzwemmen, buiten spelen). Kan zijn dat ie dan wel moe genoeg isom even te willen slapen. Of juist niet. Gewoon rustig thuis blijven en dan na de lunch iets rustigs (boekje lezen op de bank) zodat hij toch even een rustmoment in de dag heeft. Eventueel 's avonds wat vroeger naarbed. Ik heb er zelf heel erg aan moeten wennen toen onze zoon niet meer sliep. Maar nu is het allemaal wel veel makkelijker omdat je ook smiddags afspraken kunt maken of boodschappen kunt doen. En ik sprak laatst een vriendin. Haar zoon en dochter zijn 9 en 10 en nu is ineens de avond ook gevuld met kinderen!
Hier ben ik er zelf mee opgehouden haar naar bed te brengen toen ze 2 was. Zij kon zelf wel 2 à 3 uur slapen nog. Er lekker natuurlijk maar toen ze 's avondspits tot 23 uur in haar bed aan het kletsen en doen was ben ik er zelf mee opgehouden. Het was even wennen voor haar om de hele dag wakker te zijn, je kon het echt merken aan haar gedrag, maar met een weekje ofzo was dat ook goed. Vanaf toen gewoon om 19 uur naar bed en dat is nog steeds zo......