On topic; De Marokaanse soep van Sonja Bakker is hier een succes; 350 ml tomatencrème soep (bijvoorbeeld honig) 250 gram lams- of rundergehakt 1 rode ui 1 courgette 1 pot witte bonen 30 gram couscous 1 eetlepel olijfolie 1 teentje knoflook Chilipeper (flesje) Breng in een pan 750ml water met de soep aan de kook. Maak van het gehakt kleine balletjes voor in de soep. Pel de ui en snipper deze fijn. Was de courgette en snijd deze in blokjes. Verhit de olijfolie in de koekenpan met daarin het uitgeperste teentje knoflook en een beetje chilipeper maar smaak. Fruit hierin de ui. Voeg vervolgens de courgetteblokjes toe en bak deze circa 2 minuten mee. Laat de witte bonen in een zeef uitlekken. Voeg de witte bonen, couscous, de gehaktballetjes, de ui en de courgetteblokjes aan de soep toe en laat deze circa 6 minuten op laag vuur zachtjes koken tot de gehaktballetjes gaar zijn. Erg lekker met een paar sneetjes ciabatta stokbrood! Vult trouwens behoorlijk!
Met kip kun je ook leuk variëren. Gevulde kipfilet: per persoon 1 kipfilet. Over de lengte insnijden, maar niet doorsnijden. Dit vullen met een mengsel van monchou en mosterd. Daarna het vlees omwikkelen met rauwe ham en dan in folie verpakken. Dan in de oven op 200 graden. De tijd hangt af van de dikte van de kipfilets, maar meestal zo'n drie kwartier. Erbij eten wij dan lekker aardappeltjes (genoeg keuze in de winkel) en sugarsnaps die ik na vijf minuutjes voorkoken roerbak met in reepjes gesneden katenspek, een uitje en zilveruitjes. Op smaak brengen met peper. Hmmm...
Hier zijn quesadillas favoriet! Dit is een recept dat ik vaak gebruik (hoeveelheden zijn een beetje op gevoel): Quesadilla Casserole 2 theelepels chili poeder 1 theelepel gemalen komijn, ook wel bekend als djinten 1 theelepel knoflook in kleine stukjes ½ theelepel oregano ½ theelepel rode peper (optioneel) 1 pond gehakt 1 kleine ui 220 g tomatensaus 425 g zwarte bonen, afgegoten 1 blik mais (250 g), afgegoten 1 blikje (125 g) groene chilis in stukjes 6 tortillas Geraspte kaas Braad het gehakt en de ui. Voeg de tomatensaus, bonen, mais en chilis toe. Even bakken en daarna de kruiden toevoegen, behalve de rode peper. Laat het koken, draai het vuur zachter en laat het 5 minuten sudderen. Daarna eventueel de rode peper toevoegen. Verdeel de mix in 3 delen, 1/3 ervan in een ovenschaal doen. Daaroverheen leg je 3 tortillas, die mekaar overlappen. Daar bovenop weer 1/3 van de mix en de helft van de geraspte kaas. Weer 3 tortillas en de laatste 1/3 van de mix en het laatste van de kaas erover. Oven op 175 graden, 15 minuten erin.
Ik weet dat je zei dat je niet zo van vlees hield, maar misschien dat dit recept wel in smaak valt: Meat Loaf Ingredienten 1 eetlepel olijfolie ½ ui, gesnipperd 1 teentje knoflook in kleine stukjes 1 rode paprika, fijngesneden 1 laurierblad 2 eetlepels fijngesneden peterselie 2 theelepels fijngesneden tijm 1 kg gehakt 2 grote eieren, losgeklopt 200 ml paneermeel 100 ml ketchup + extra om over de meat loaf te strijken 1 eetlepel worcestershire sauce 2 theelepels zout 1 theelepel zwarte peper Voor het fijnsnijden van de ui, knoflook, paprika, peterselie en tijm gebruik ik een keukenmachine. Oven voorverwarmen op 175 graden. Een bakplaat met bakpapier bekleden en invetten. Olijfolie verhitten in een pan. De ui, knoflook en laurierblad roerbakken voor ongeveer 3 minuten. De paprika erbij doen, nog 5 minuten bakken. De peterselie en tijm toevoegen en nog 2 minuten bakken. Laat de mix afkoelen. Haal het laurierblad eruit. In een grote kom het gehakt, de geklopte eieren, paneermeel, ketchup, worcestershire sauce, zout en peper en de afgekoelde groentes goed door elkaar mengen. Doe de mix op de bakplaat in de vorm van een meat loaf en bestrijk ruim met ketchup. Bak het voor 1 tot 1 ½ uur.
ik weet dat mijn instelling niet ideaal is maar ik vind het echt niet lekker. Vroeger was het nog veel erger, heb al veel dingen leren eten. Vis daar walg ik echt van, ook de geur in huis kan ik niet verdragen. Dan ben ik buiten tot de geur weer weg is. En qua vlees weet ik niet hoe het komt. Sommige dingen ( zoals shoarma bv ) zijn mij veel te taai. Dan krijg ik het gewoon niet weg en hoef ik het gewoon niet. Overigens eet mijn man wel gewoon dingen die hij lekker vind hoor, en m`n zoontje eet nog niet met ons mee dus daarmee hebben we nog geen probleem. Verder nog bedankt voor de recepten. Liefs
@Skatjuh; Anders gewoon een paar recepten die gepost zijn proberen? Veel dingen smaken anders als ze in een compleet recept verwerkt zijn. Meatloaf (voor recept zie Luun) is erg lekker! Zo ook quesillidas en de soep die ik had gepost is echt lekker - je zou zelfs nog het gehakt weg kunnen laten in de soep. Kijk (of klets eens) mee in het boodschappentopic. Er worden heel veel menu's gegeven en als je erom vraagt zijn we echt wel bereidt om je het recept prijs te geven