Wanneer uiterlijk kraamzorg aanvragen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaJulia, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Hi dames,

Praktische vraag. Ik ben 10 weken zwanger en onvoldoende verzekerd voor zowel bevallen in het ziekenhuis als voor kraamzorg en wil dus overstappen van zorgverzekeraar. Omdat dit bij Ditzo maar eens per jaar kan (achterlijk, I know, maar zo zijn hun regels) moet ik wachten tot eind dit jaar voor ik een nieuwe zorgverzekering af kan sluiten. Omdat ik uit principe niet langer verzekerd wil zijn bij Ditzo wil ik eind dit jaar dus overstappen naar een andere verzekeraar en een pakket afsluiten dat wel alle zorg dekt die ik af wil nemen.

Nu is de lastigheid dat ik overal lees dat ik mijn kraamzorg bijtijds aan moet vragen. De ene site zegt dat het met 13 weken moet, de ander met 16 en weer een ander met uiterlijk 20 weken. Omdat ik van verzekeraar wil switchen maar nog niet weet waar ik straks voor kies (hangt met het kostenplaatje samen natuurlijk) kan ik de kraamzorg pas later aanvragen. Waarschijnlijk pas na die 20 weken.

Om een lang verhaal kort te maken, weten jullie of kraamzorg echt zo strikt is? Als ik begin januari kraamzorg aanvraag zou je denken dat ze met 4,5 maand nog tijd zat hebben om me in te plannen toch? Ik ben 9 mei uitgerekend als het goed is.

Graag hoor ik van jullie wanneer jullie dit uiterlijk regelden.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij mijn verzekering moest het voor de 14 weken. Je kunt wel later aanvragen, maar dan kunnen ze geen kraamzorg garanderen. Is er geen plek( zijn er geen kraamverzorgers beschikbaar), dan heb je pech.
    Na de 20 weken lijkt me erg laat.
    Je kunt je toch gewoon aanmelden! Als je maar ingeschreven staat bij een bureau. De vergoeding is voor later zorg, dat zal je nieuwe zorgverzekeraar wel regelen.

3. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik zou het ook gewoon al aanvragen, dan heb je dat in ieder geval op tijd gedaan. Als je dadelijk overstapt, zal de nieuwe zorgverzekering hier niet moeilijk over doen, jij hebt het in ieder geval al op tijd geregeld. Ik zou wel bij het regelen van je nieuwe zorgverzekering meteen aangeven dat je zwanger bent en al ingeschreven bent bij een kraambureau.

4. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Daar heb je een punt ja. Alleen zijn sommige bureau's niet gekoppeld aan bepaalde zorgverzekeraars. Wat als degene die ik kies dan net niet vergoed wordt? Dan ben ik ook de sjaak..

5. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Het is overigens volgensmij bij elke zorgverzekeraar zo dat je alleen per 1 januari kan switchen... Alleen in specifieke gevallen mag je in het jaar switchen... Maar om op je vraag terug te komen: je moet het nu aanvragen, in maand 7 zal je intake krijgen en dan gaat het pas na de bevalling en als je de kraamzorg daadwerkelijk hebt gehad over de vergoeding...

6. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Nee, bij CZ weet ik dat je wanneer ook kunt upgraden als je zwanger bent. Want ik heb het niet helemaal goed gezegd geloof ik, ik kan nu niet switchen van pakket. Dus niet overstappen (dat kan idd maar een keer per jaar) maar gewoon een duurder pakket afsluiten, dat kan niet. En dat vind ik best vreemd. Stel ik was in februari zwanger geworden, dan had ik dus gewoon pech gehad en alles volle bak zelf bij moeten betalen.

Thanks voor jullie adviezen dames, ga het hoe dan ook in werking stellen, de betaling zoekt mijn toekomstige zorgverzekeraar dan maar lekker uit :)

7. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Je kunt idd maar 1x pet jaar switchen en dat is meestal voordat t nieuwe jaar begint.
    Ik zou het toch wel aanvragen voor wk 16.
    Zou wel even navraag doen hoe het zit met het switchen.
    Kan zo zijn dat je alsnog niks vergoed krijgt omdat je te kort verzekerd bent bij nieuwe verzekeraar.
    Zou bij kraamzorg en nieuwe verzekeraar beiden inlichten over de situatie

8. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe het bij andere verzekeringsmaatschappijen zit, maar bij Univé moet je de duurste aanvullende verzekering nemen om kraamzorg volledig vergoed te krijgen, anders betaal je 4 euro per uur eigen bijdrage. Als je op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen, krijg je dit altijd vergoed, anders kost het 193 euro per dag.
    Soms is het goedkoper om een basispakket te nemen en deze incidentele kosten gewoon zelf te betalen.

9. Sopann

Sopann Niet meer actief

Upgraden kan over het algemeen idd tussentijds. Overstappen eens per jaar.

Ik ben nog bijna elk jaar overgestapt, omdat het zoveel scheelde. Kraamzorg heb ik nu geregeld, maar ik ga alsnog opnieuw kijken waar ik mij het beste kan verzekeren in het nieuwe jaar. Het scheelt vaak teveel om het gewoon door te late lopen.

Volgens mij hoeft kraamzorg alleen maar een signaal naar de nieuwe zorgverzekering te geven en moet je zelf direct melden dat je zwanger bent.

Voor het uitgebreidste pakket kunnen verzekeraars trouwens eerst een screening doen. Niet iedereen wordt direct toegelaten. Dit weet ik nog van de periode dat ik mensen hielp met overstappen binnen hun eigen verzekering of naar een andere.

10. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Waar je wel op moet letten is dat de nieuwe zorgverzekeraar een contract heeft met het bureau waar je je aanmeldt. Ik zit bij Menzis maar ik kon ook niet alles kiezen. Bij Menzis moest je je trouwens voor de 20 weken aanmelden.

Vergoedt Ditzo helemaal niks?

11. Chaii

Chaii Niet meer actief

Voor de 15de week is mij altijd verteld bij de eerste.
    Lastige situatie met je verzekering...

12. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Dat je niet kunt switchen gedurende het jaar dat is volgens mij overal? Bij Menzis is het in ieder geval wel zo weet ik. Anders is het lekker makkelijk! Verzeker je je eerst alleen basis, krijg je ineens veel tandartskosten dan verzeker je je aanvullend. En heb je de eerste tijd een lager tarief betaald. Zo werkt het niet natuurlijk!

Ik denk dat ik niet eens mijn verzekering voor 2013 kan upgraden nu ik zwanger ben. Effe snel voor de bevalling een stapje hoger en dan per 2014 weer verlagen. Werkt dat zo?

13. shk

shk Actief lid

4 aug 2012
    257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit een beetje met een dilemma. Ik woon nu in Amsterdam en ga rond februari verhuizen naar Bussum. Ik heb nu een verloskundige bij mij in de straat en ook zij vertelde me dat ik meteen moet aanmelden voor kraamzorg. Echter, zal ik de kraamzorg moeten hebben bij een kraamzorg in Bussum en omgeving. Net als een andere verloskundige.

Wat nu? Vast een verloskundige bellen in Bussum dat ik er in Februari aankom en vragen aan hun wie bij hun de kraamzorg doet en dan daar vast aanmelden?

14. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Ik heb het helemaal niet gedaan via mijn zorgverzekeraar eigenlijk, maa r ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik bij een zorgverzekeraar zit die met bijna alle instanties wel contracten heeft. Merk het allemaal wel :D

15. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Voor de basisverzekering kun je maar 1 keer per jaar overstappen. In principe moet de nieuwe verzekeraar lopende machtigingen ( oftewel bestaande afspraken met zorgaanbieders als de kraamzorg overnemen). Voor de aanvullende verzekering kunnen per verzekeraar andere afspraken gemaakt worden.

Ik denk dat je gewoon nu alvast kunt gaan kijken naar welke zorgverzekering je het prettigst vindt. Het klopt dat zorgverzekeraars niet met alle kraamzorginstellingen contracten hoeven af te sluiten. Als je zeker wilt zijn dat dat wel zo is, zou ik een kraamzorginstelling benaderen die wat groter is of is aangesloten bij een brancheorganisatie als Actiz of BTN. Vooral kleine, particuliere organisaties zijn niet altijd gecontracteerd.
    Maar die kleine organisaties zijn soms wel weer prettiger... Op de sites van de zorgverzekeraars moet wel staan welke kraamzorginstellingen ze gecontracteerd hebben.

En @shk, gewoon 1 in Bussum zoeken. Kraamzorg heb je toch pas na de bevalling nodig, en het eerste contact is pas vrij laat in de zwangerschap. Ik geloof bij mij pas rond de 36e week...

16. Bri

Bri Niet meer actief

Dat zou ik doen ja.
    En bij je verzekeraar kun je alvast checken met welke kraamzorgbureaus zij een contract hebben afgesloten.

17. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik heb menzis en menzis doet niet moeilijk als je maar voor de 7e maand gebeld heb om door tegeven dat je zwanger bent en of je kraamzorg wil ja of nee...
    Menzis heeft liever zo vroeg mogelijk maar kan het niet anders en hier in arnhem zit kantoortje en die is vrij makkelijk met dit soort dingen....

18. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik zit ook bij Ditzo. En je kan toch heel gemakkelijk alles wijzigen? Tenminste bij mij wel.. Als ik het goed begrijp heb je nu "Zorgbest" daar zit idd geen kraamzorg en bevallen in het ziekenhuis bij in.. Maar als je nu "Zorgbeter" doet voor 2.95 per maand meer, wordt de kraamzorg, kraampakket, en bevallen in het ziekenhuis gewoon vergoed. Met 1 klik op de muis kun je dat geregeld hebben..

19. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Ik heb niet alle berichtjes gelezen, maar ik heb zelf pas 4 weken geleden kraamzorg aangevraagd. Ze zeggen inderdaad dat je het beter eerder kunt doen omdat je kans loopt dat het kraamburo geen tijd heeft. 4,5 maand lijkt me toch best tijd zat om kraamhulp te regelen voor jou!

20. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Als je het risico wilt lopen dat er geen kraamzorg beschikbaar is, kun je wachten.
    Maar dat lijkt me echt niet slim. Ik moest het aanvragen voor 14 weken, anders is er geen garantie op kraamzorg. En dat werkt voor de meeste verzekeringsmaatschappijen zo. Ik heb het aangevraagd na een goede echo met 9 weken.
    Het is zelfs zo dat mei en september (dat hoorde ik van de kraamzorg bij mijn vorige zwangerschap, mijn dochtertje is in september geboren) de drukste bevalmaanden zijn :)

Ik zou het echt nu al vast aanvragen hoor, dan hoef je je daar niet meer druk om te maken. Ik weet niet of je tussen 2 of 3 verzekeringsmaatschappijen twijfelt? Anders zou je die op kunnen bellen en vragen met welke kraamzorgbedrijven ze samenwerken. Misschien overlappen ze wel en kun je het kraamzorgbedrijf kiezen dat door allebei gedekt wordt.

Deel Deze Pagina