Ivm laksheid hebben we dit najaar geen kalk op het gras gestrooid, maar zou dit nu nog kunnen? Of is het niet goed als het straks toch gaat vriezen?
Waarom zou je kalk op je gras willen strooien? Heb er nog nooit van gehoord...Mijn moeder heeft een grote tuin met veel gras, doet dit nooit en dat gras komt ook gewoon de winter door
Nee dat is echt geen fabeltje. Kalk neutraliseert de zure bodem en geeft daardoor mos inderdaad geen/minder kans om te groeien. Ik zou het meteen in het voorjaar weer doen als het gras weer sneller groeit. Het gras wordt groener van magnesium geloof ik, dat zit vaak in die mestkorrels.
Ik zou het kalk nu nog strooien. Mijn man heeft het vandaag nog gedaan. Want mocht je in maart kunstmestkorrels willen strooien, dan moet het kalk al in de grond getrokken zijn. De boeren hier hebben het kalk in november al gestrooid. Alleen mengen zij het gelijk om, zodat het vermengd wordt met de bodem. En kalk zorgt er idd voor dat je minder last van mos krijgt. Ons grasveld heeft er regelmatig onder te lijden omdat een groot deel van ons grasveld het grootste deel van de dag in de schaduw ligt. Wij strooien dus in het vroege voorjaar en het najaar kalk. Als je ph waarde goed is hoef je het maar 1 keer per jaar te doen. Bij de Welkoop doen ze weleens een oproepje dat je gratis je grond kan laten testen of de ph waarde goed is.