Hallo dames, Mogelijk geven jullie een tip /oplossing of alleen herkenning voor ons. Sinds 6 weken gaat onze dochter naar school. Elke ochtend vroeg op. Maar helaas gaat ze in de avond vaak niet slapen... Gister ook 19.15u op bed en ze ging pas 21.30u slapen. Vanmorgen zelf wakker geworden van Sam het schaap (oogjes, we zetten geen alarm). Ze misdraagt zich de hele dag door omdat ze zo moe is. Werkt niet mee omgaat ze moe is. En daar bos over worden heeft ook geen zin lijkt het. Dus als iemand nog tips heeft?! Graag!
Geeft sam het schaap geen kleine tik als de oogjes open gaan? Je geeft aan dat ze net begonnen is op school, ze heeft de tijd nodig om het te verwerken. Wat doen jullie om de dag te verwerken? Samen de leuke en minder leuke dingen bespreken? Even onder douche of in bad, lang boekjes lezen?
We spelen deze tijd van het jaar meestal binnen, aangezien ze dat graag wil en ze op school veel buiten spelen. Uit school doen we rustig aan, voor de tv wat fruit of lekkers en wat drinken. Daarna nog wat spelen (kleien,kleuren,Duplo etc) dan eten en rustig aan naar bed.
Gaat ze misschien te laat naar bed? Is ze nu te moe, over haar slaap heen waardoor ze moeilijker in slaap valt? Wat gebeurd er als je d'r een half uurtje eerder naar bed brengt? Klinkt wel erg vroeg 18.30/18.45, maar wie weet helpt het?
Idd die verrekte tik van de oogjes We bespreken tussen de middag en uit school de dag. Maar meestal heeft ze niets te zeggen en is het een verhoor met alle mogelijke dingen die ze gedaan kan hebben haha. Maar uiteindelijk krijg ik wel wat antwoorden. Gezellig o de bank even rustig naar een tekenfilmpje kijken (en tegelijk even lekker knuffelen) Gister was haar broertje op het kdv en zijn we uit school samen bij de ikea een kerstboom gaan kopen. Samen op de oooh zo gezellige familiewc, princessen gebak gegeten etc. Dan gaat het redelijk. Nee wil ze niet horen als ze bij het zoveelste ding even stil staat om het te moeten aanraken. Om thuis weer dood moe te zijn, zelfs te moe om naar een verhaaltje te luisteren. Ze gaat echt stuiteren om wakker te blijven.
Die tijd is eigenlijk niet haalbaar met avondeten, douchen, voorlezen. Maar ik ga het een keer proberen. De ellende is ook dat ze zichzelf absoluut niet moe vind
Ik herken het hoor, hier redden we dat eigenlijk ook niet, je wilt ook het avondritueel rustig laten verlopen. Een keertje proberen lekker op tijd te eten. Hier ga ik als ik merk dat zoontje moe is altijd om 17.30 eten, ongeacht of m'n man thuis is. Als we de tijd hebben wachten we gewoon, maar als onze dochter straks ook mee eet dan ga ik gewoon standaard om 17.30 aan tafel, dan zijn we rond 18.00 klaar en kunnen we om 18.15/18.30 aan het avondritueel beginnen als dat nodig is. Ik werk namelijk in de zorg en op die dagen moeten de kinderen om 18.00 uit bed, dan probeer ik onze zoon echt echt om 19.00 in bed te hebben zodat hij wel een goede nacht kan maken. Merk je in het weekend verschil? Dan gaat ze natuurlijk niet naar school...
Heel herkenbaar. Het is hier nu zo'n 6 maanden aan de gang. De oudste twee slapen samen op een kamer (5,5 en 3 jaar) en gaan beiden naar school (hier vanaf 2,5 jaar). Ze liggen steevast om 19 uur op bed maar slapen lukt niet voor 20 uur. Zo lang ze in bed liggen vind ik dat niet erg, ook omdat ze 's ochtends wel gewoon vrolijk wakker worden. Een paar maanden geleden was het wel heel erg, ze misdroegen zich enorm bij het naar bed gaan. Idd stuiteren om wakker te blijven, de middelste ging hier nog verder in dan haar oudere zus. Heel wild doen, uit bed komen, etc.. En de volgende ochtend moe zijn. Dus daar zijn we toen gaan ingrijpen. Ik geef ze nu weinig ruimte als ze naar bed gaan. Dat klinkt nogal koud en streng, maar het werkt. Bij niet luisteren lees ik niet voor. Punt. Ze krijgen drie kansen, na de derde keer is het afgelopen. Ze hebben dat een aantal keer ondervonden en weten nu dat we het menen. Dus nu gaat het redelijk. Ik heb ook uitgelegd dat als ze op tijd in bed liggen, ik ook meer tijd heb voor voorlezen. Dus ik beloon ze dan met een extra verhaaltje. Van zodra ik ze meer ruimte geef, loopt het bedritueel weer uit tot een uur of langer. Dus nu even strenge ouders zijn, die daarna gewoon veel aandacht kunnen geven.
Is het donker genoeg op haar kamer? Brandt er een lamp? Wat doet ze dan in die paar uur tijd allemaal? Of ligt ze gewoon de hele tijd te kletsen enzo?
Dit hoort er een beetje bij als ze net naar school gaan. Het wordt beter maar daar heb je nu niks aan.... Ik liet mijn dochter nog wel eens een slaapje doen op de woensdagmiddag of in het weekend, dan trok het een beetje bij. Maar zij sliep sowieso nog 's middags tot 3,5 jaar, dus dan is het makkelijker. En na de BSO gaf ik haar in de begintijd in de auto naar huis een boterham en schoof haar dan thuis zo het bed in. En dan sliep ze gelijk, compleet uitgeput. Maar dat is ook lastiger als je nog een jonger kind hebt.
Hoe reageer je als ze om 20.30u nog niet slaapt? En wat doet ze al die tijd van 19.15u - 21.30u? Hier gaat de jongste ook sinds kort naar school. Hij gaat vaak om 18.30u naar bed. Verder sluit ik me aan bij Nescio. Ik ben zelf streng in uitrusten en slapen. Dan accepteer ik geen geklier omdat, ik rust erg belangrijk vindt. Nooit gezegd: Je moet nu slapen. Wel: het is nu tijd om uit te rusten. Ik wil je niet meer horen! Vrij uitgesproken met duidelijke consequenties: geen verhaal etc. Eigenlijk nooit slaapproblemen gehad. Goed de grens aangeven bij je dochter. Het is belangrijk om goed voor haar te zorgen nu ze die energie op school hard nodig heeft. Succes!