halllo, ik ben al meerdere malen bij de huisarts geweest voor mijn zoontje. sinds wij op vakantie zijn geweest begin december heeft hij behoorlijke eczeem. en vlekken tussen zijn oksels en armplooi. ik heb daarvoor lanettecreme gehad, en koelzalf. geen van beide deed iets. nu dus miconazolnitraat/hydrocortison ratiopharm dat moet ik op de ergste plekken gaan smeren 2 weken en dan stoppen en verder gaan met de andere zalf. voor zijn buik en rug heb ik andere zalf gekregen. 2 stuks om te kijken welke fijner is. dat zijn: paraffine-vaselinezalf 50% en cetomacrogol-creme met vasseline die moet ik na die 2 weken over zijn hele lichaampje gaan smeren. als het goed is moeten de ergste plekken met die andere zalf dan weg zijn. de huisarts vermoede een infectie wat uitgespreid was. kent iemand deze middelen? en wat waren jullie ervaringen ermee?
Ik ken het (heb zelf eczeem), de hydrocortison is een hormoonzalf en mag je inderdaad niet te lang gebruiken omdat de huid anders dun wordt. Bij mij helpt het wel, ook de vaseline wel, ik gebruik het bijna elke winter.
miconazolnitraat is een bestanddeel dat in anti schimmel middeltjes zit. Tegen schimmels werkt het vaak goed. Hydrocortison is een hormoonachtige zalf en daar zou ik persoonlijk terughoudend in zijn. Hier 2 kinderen met ernstige exzeem, maar heb het amper gesmeerd, altijd anders proberen op te lossen. De huid wordt er nl dun van en je kunt er blijvende lelijke plekken van krijgen.
Miconazol/hydrocortison is en hormoonzalf, maar dun smeren en daarna je handen wassen. De andere 2 zijn 'onderhoudszalven', deze bestaan voornamelijk uit water.
ik vind het zelf inderdaad ook een beetje enge zalf. maar met andere dingen kreeg ik het niet minder en het word alleen maar erger. de huid gaat helemaal kapot. vandaar dat de huisarts voorschreef om 1 week 2 maal daags dun te smeren en de andere week 1 maal daags en dan stoppen. en alleen smeren op de ergste plekken. armplooen en oksels. de rest insmeren met de "onderhouds"zalf. en die gedurende tijd door blijven smeren. de plekken tussen zijn oksels en arm lijken op smet waarschijnlijk is het een infectie.( van huisje of zwembad centerparcs ) ze gaf deze hormoonzalf omdat het onstekingsremmend is. en daar als het goed is de plekken mee weg moeten gaan. zodat het zich niet verder kan verspeiden.en als ze dan weg zijn proberen onder controle te houden met de andere zalf. mocht zelf kiezen of ik de paraffine-vasline gebruik of cetomacrogolcreme vasline. maar weet niet zo goed welke beter is.
het is 1 zalftube die zo heet miconazolnitraat/hydrocortison ratiopharm zit in 1 tube. zou het voor beide werken?
De 2 onderhoudzalven moet je gewoon zelf even kijken wat fijner is.. Mij lijkt die vaseline/paraffine erg vet, maar als het erg droog is kan het wel prettig zijn. Weet niet hoe snel dat intrekt? Misschien voor de nacht smeren en de andere zalf overdag? Als de miconazol/hydrocortison kortdurend gesmeerd wordt kan het geen kwaad, soms is dat gewoon even nodig.
Die hydrocortison-zalf hebben wij ook voor onze dochter. Ze lijkt helaas mijn eczeem-achtige klachten te hebben geerfd. De kinderarts heeft deze zalf voorgeschreven waarmee we, als er plekken zijn, twee keer per dag dun moeten smeren. Als de plekken weg zijn, dan smeren we cetamacrogol-creme, om de boel vet te houden. Ik zou niet te bang zijn voor de hydrocortison: als je het dun smeert en alleen op de plekken, kan het echt geen kwaad. Ik heb het mijn leven lang al gebruikt en ik heb echt geen last van lelijke plekken of een dunne huid. Gewoon met beleid gebruiken. Die plekken zijn erger voor je kindje, dat jeukt enorm.
wat ik niet snap van de huisarts is waarom ik de buik en rug niet met de hormoonzalf in mag smeren want die zit ook helemaal onder eczeem.alleen wat minder vurig maar wel echt schuurpapier. de huisarts vertelde dat ik de hormoonzalg enkel op de hele vurige velkjes mocht gebruiken. alleen ik ben bang dat de vette creme voor de buik en rug niks gaat doen omdat het daarmee niet verdwijnt. maar ik zal het eens aankijken.mischien ben ik iets te voorbarig
wat ik me nog afvraag als ik de hormoonzal niet op de buik en rug mag gebruiken. en ik daar enkel de onderhoudscreme mag smeren. verdwijnt daar de eczeem dan wel? want die gewone creme is enkel om het vet te houden toch? maar het lost het niet op?