Mijn dochter wordt over twee maanden twee jaar en tegen die tijd wil ik haar speengebruik stoppen. Waarschijnlijk wordt het vreselijk en is 'cold turkey' de enige oplossing. Maar misschien, heel misschien, zijn er mensen die een vriendelijkere manier kennen en ook hebben toegepast. Ik zou graag je verhaal willen lezen! Dames, alvast heel erg bedankt! P.S.: Overigens ben ik nieuw hier en weet ik dus niet of dit onderwerp onlangs aan de orde is geweest.
Hallo Lies, welkom hier. Ik ben met mijn oudste ook met twee jaar gestopt. Ik had al diverse pogingen gedaan die op niets uitliepen (overleggen, er iets voor in de plaats geven etc.). Toen heb ik haar verteld dat je een echte grote meid bent als je 2 wordt. En bij zo'n grote meid hoort dan geen speen, iedereen stopt met twee jaar. Vervolgens ben ik een week of twee voor haar verjaardag elke avond voor het slapen gaan, gaan aftellen tot haar verjaardag. En iedere keer weer herhaald dat ze een grote meid wordt, zonder speen. Ze heeft de 1e avond zonder speen een uurtje gemekkerd....en toen was het over. Ze heeft er niet meer naar gevraagd, ze was er klaar mee. Dus ja, hier toch cold turkey, maar met voorbereiding. Dat werkte bij ons perfect.
Dank je voor jullie antwoorden. Die pagina is ook goed. Ik vind zelf het idee wel leuk om de speen in te ruilen voor een kadootje. En ja, het moet dus toch 'cold turkey'. Ik was er al bang voor. Maar ik ga het wel doen! Ik hoop alleen niet dat ze dan gaat duimen. Dat heb ik zelf nl. vrij lang gedaan, met als gevolg een beugel... Nou ja, maar even afwachten hoe het gaat. Groetjes!
Mijn dochter (inmiddels 3,5 jaar) ben ik gestopt met de speen overdag met 1 jaar, voor 's nachts eigenlijk begin dit jaar. We zijn m "kwijt' geraakt. Is natuurlijk een beetje schijnheilig, maar was in 1 keer klaar. Jammere is wel dat ze met een speentje nog wel eens wilde uitslapen, en nu dus fris en vrolijk om 7 uur wakker is.
wij zijn sinds twee dagen bij onze dochter van 1 jaar en 9 maanden de speen eroverdag af aan het halen. We hebben haar gezegt dat de spenen in bed liggen en in de auto als we gaan rijden. ze mist ze wel heel erg loopt ze echt te zoeken.. best wel een beetje sneu. Maar ze ging steeds meer praten met speen in haar mond en dat wil ik niet.
Mijn dochter was helemaal verslaafd aan die tutjes! Was zo chagerijnig als ze hem niet had. Toch heeft ze in een keer die tutjes overdag niet meer nodig. Alleen 's nachts wil ze ze nog hebben, en dat mag wel vind ik.
Len wou altijd maar 1 type speen..Maar hij beet ze op n gegeven moment steeds stuk..Eerst toegegeven een nieuwe gekocht..totdat ik er twee op n dag moest halen..Werd te gek..Gewoon zonder speen op bed gelegd..Nooit gezeurd.. Noa hader ook nog een met slapen..Tegen haar ook gezegd dat ze een hele grote meid is..En dat grote meisjes geen speen meer hebben... Het brak mn hart hoor..dat beteuterde gezichtje...Nog een paar dagen er om gevraagd en lichtelijk gehuild maar dat is nu helemaal over..Wel heeft ze een andere knuffel erbij..