Sparen voor kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tjilpje, 10 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na het lezen van een andere topic, vraag ik me ineens iets af.

Veel van hier sparen voor de kinderen, voor later, voor de studie oid.

Wij ook al zijn het geen gouden bergen momenteel;)

Maar mijn ouders hebben nooit voor mij gespaard? ik heb altijd zelf gerwerkt voor mijn geld en kon dit prima redden. Op mijn 15de had ik een bijbaantje en vanaf mijn 18de betaalde ik zelf voor mijn school en boeken etc.

Mijn vraag is dus...Spaarden jullie ouders?

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn ouders hebben een groot gedeelte van mijn opleiding betaald en mijn rijbewijs.
    Verder kreeg ik nog een leuk bedragje (paar duizend gulden) toen ik het huis uit ging.

Dus ja, mijn ouders hebben wel gespaard voor mij.
    Wat overigens niet wil zeggen dat ik zomaar alles heb gekregen.
    Ik heb ook altijd gewerkt in de weekenden vanaf mijn 16e en ook aan mijn opleiding moeten meebetalen.

Voor onze kinderen sparen we nu een bedrag per maand.
    Dit blijven we doen zolang het kan.
    We zien wel wat de toekomst brengt en wat we voor hen kunnen doen.

3. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee. Maar mijn moeder heeft ons alleen opgevoed en er was gewoon simpelweg geen geld voor. Dus sparen zat er niet in. Toen ik ging werken gaf ik vrijwillig de helft van mijn geld af aan haar zodat ze het wat makkelijker zou hebben. Tegen haar zin overigens hoor. Maar goed, ik heb het eigenwijze niet van een verkeerde natuurlijk :D>

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.823
    9.335
    113
    Gelderland
    Ik kreeg op 12 jarige leeftijd een eigen pasje met geloof iets van 400 gulden. Alles was binnen 1 maand op;)

Verder heb ik heel lang zakgeld gekregen (zelfs toen ik al het huis uit was ;) ) ik ging wat eerder dan mijn oudere broers en die kregen ook nog toen ze thuis woonde dus vandaar.

Ik spaar zelf niet voor de kids op een eigen rekening. Ooit krijgen ze ook een eigen rekening en daar zetten we dan een klein bedrag op wat ze mogen verbrassen. We sparen wel voor studie enz op een andere rekening die op mijn naam staat. Ben er van overtuigd als we voor onszelf sparen later ook de kids meer kunnen helpen en mochten we ons spaargeld nodig hebben dan hebben ze pech ;) en komen ze er vast ook wel..

5. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Toen ik 21 werd kreeg ik het gespaarde geld van mijn ouders. Was iets van 11 duizend euro. Heb ik een auto en meubels van gekocht. Verder betaalden ze mijn opleidingen en een deel van m'n rijbewijs. Heb ook gewerkt hoor voor extra geld vanaf m'n 15e.

Wij sparen maandelijks en storten af en toe iets extra's op zoontje z'n rekening. En mijn moeder stort ook af en toe iets.

6. mol81

mol81 Niet meer actief

Nee, niet dat ik weet. Ik heb mijn opleidingen na de Havo zelf allemaal betaald en ook alles betaald toen ik uit huis ging. Ik had altijd bijbaantjes. Wel kreeg ik zak- en kleedgeld en af en toe wat extra's. Maar grote dingen als rijbewijs en huisinrichting heb ik zelf betaald.

Wel hebben mijn ouders me geholpen toen ik samen ging wonen met een fornuis. En nu krijgen we ook wel eens geld of krijg ik bijv een jurkje als mijn moeder en ik een weekendje gaan winkelen. Incidentele dingen dus maar het is niet zo dat ik een spaarpot vol geld mee kreeg toen ik ging studeren of toen ik het huis uit ging.

Wij sparen maandelijks voor onze dochter per bank en daarnaast hebben we een spaarpot waar alle kleingeld in gaat. Voordat we op vakantie gaan halen we hem leeg en dan mag onze dochter iets leuks uitzoeken.

7. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Heb alles altijd zelf betaald gewoon omdat mijn ouders daar geen geld voor hadden. Had een kranten en folderwijk ed. Ik spaar niet voor mijn kids. Ze hebben zelf een bankrekening waar extra zakgeld op komt. Verder mogen ze zelf voor dingen betalen in de toekomst, rijbewijs ed.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.154
    113
    Nog niet. Ja een rekening waarop we verjaardagsgeld enz van de kindjes storten, maar nog niet voor 'later'.
    Reden was dat we onze eigen studieschuld nog moesten afbetalen, maar dat is nou klaar (jeej!:)) dus nu gaan we kijken of we maandelijks iets opzij kunnen zetten voor een rijbewijs/studie/inrichting huisje/etc.

Oh ja, ik heb van mijn ouders wel een rijbewijs gehad (en dat heeft ze veel gekost, zo'n 100 lessen en 3 examens :)) studie hebben ze het collegegeld betaald, de rest heb ik een studieschuld voor opgebouwd. Mijn broer en zus idem.

9. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Mijn ouders hebben voor mij en mijn zusje gespaard. Het ging om ongeveer 10.000 gulden per persoon (dus een 4500 euro ongeveer).

Toen ik 14 was zijn mijn ouders gescheiden en vanaf toen kreeg mijn moeder een uitkering. Toen bleek echter dat mijn zusje en ik teveel spaargeld op onze rekening hadden en mijn moeder dus geen recht had/of minder recht op die uitkering (ze had het geld van ons dus op moeten maken, krom gezegd) en heeft ze een hele smak geld terug moeten betalen! Ik heb daarom al op mijn 16e dit geld in handen gekregen en heb dit toendertijd besteedt aan leuke dingen :)

Voor mijn zoontje spaar ik 20 euro per maand via de rabobank en dan zou er na 18 jaar ongeveer 6000 euro op staan. Ik vind dat een mooi bedrag!

10. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Mijn ouders hebben ook voor mij en me broer gespaart. Toen mijn vriend en ik een huis gingen kopen kreeg ik dat geld. Verder heb ik vanaf mijn zestiende gewerkt en vanaf dat moment heb ik alles zelf betaald rijbewijs ziekenkosten uitvaartverzekering. Voor ons mannetje hebben we ook een spaarrekening geopend daar gaat maandelijks een vast bedrag heen en als ze het wat ruimer hebben storten we er wat extra op.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Nee, mijn ouders hebben niet voor me gespaard, maar mn opa en oma wel! Toen ik t huis uit ging kreeg ik 10.000 euro. Om het huisje in te richten ed. Ik had het ook voor mn studie mogen gebruiken, maar dat betaalde ik van mn studiefinanciering. Wel hebben mn ouders mn rijbewijs gedeeltelijk betaald. Mn man en ik sparen wel voor ons zoontje, zodra het kindergeld binnen komt dan zetten we dat op zijn spaarrekening.

12. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Wij sparen ook voor de meiden. 50 euro per maand.

Mijn ouders spaarden ook. Ze hebben altijd mijn studie betaald, mijn rijbewijs en kreeg ook iets mee toen ik een kindje kreeg (paar duizend euro). Wel gespaard. Maar had ook gewoon op mijn 12e al mijn eerste krantenwijk en vanaf mijn 14e in de kassen en vanaf mn 15e in de keuken als afwashulp en met verstandelijk gehandicapten werken. Dus kreeg het ook niet zomaar. :)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn ouders hebben wel iets gespaard. De grootste spaarrekening was de Zilvervloot, die ik nog een keer heb verlengd. Ik heb daar mijn rijbewijs van kunnen halen.

Verder heb ik een paar jaar geleden een bedrag gekregen van de verkoop van mijn ouderlijk huis (vader overleden, moeder heeft het huis inmiddels verkocht). Dat is misschien geen sparen, maar wel een bedrag wat ik heb gekregen omdat mijn ouders hun hypotheek keurig hebben afbetaald. Van dat geld heb ik mijn studieschuld afbetaald, en voor een deel mijn eerste eigen auto mee gekocht.

Tijdens m'n studie kreeg ik een kleine bijdrage van mijn moeder, en een stukje wezenpensioen van mijn vader. Ook dat was geen sparen, maar wel geld dat ik kreeg omdat mijn vader daar premie voor had betaald.

Geen gouden bergen dus, maar genoeg om een heel goede start mee te maken. Zoiets wil ik mijn kinderen ook bieden, ook al heb ik het heel wat ruimer dan mijn ouders het hadden. Ik wil ze geen gouden lepeltje in de mond leggen, dat zij alles meteen maar hebben wat hun hartje begeert zonder er zelf wat voor hoeven te doen.

14. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

nee mijn ouders hebben nooit gespaard
    maar ik zelf doe het wel voor alle 3 ;)

15. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ja, mijn ouders hebben voor mij en mijn broertje gespaard.
    We hebben nooit echt kledinggeld of zakgeld gehad, maar als we iets nodig hadden werd dit gekocht, geen onzinnige dingen natuurlijk.
    Studie hebben mijn ouders ook betaald.
    En toen ik een weekendbaantje had gebruikte ik dit om ervan uit te gaan en bij te leggen bij wat duurdere kleding, maar de rest ging gewoon op de spaarrekening.

Toen ik samen ging wonen heb ik het spaargeld aangebroken en ik moet zeggen dat ik er heel erg blij mee was.
    En mijn man zijn ouders hebben het op dezelfde manier gedaan als mijn ouders.
    Dus daarom gaan wij gewoon op dezelfde manier verder voor onze dochter, we sparen dus ook elke maand een bedrag voor haar en elke zondag gaat al het los geld in haar spaarpot.

16. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

nee, mijn ouders hadden het daar niet breed genoeg voor met 3 kinderen. De 3e was ziek en heeft veel centjes gekost om te reizen naar ziekenhuis enz.
    Maar heb het nooit erg gevonden om 2e hands kleding te dragen.

Wij zelf sparen wel voor onze dochter, maar hebben het wel in beheer want als ze er niet aan toe is om het te krijgen op haar 18e kunnen we het zelf houden. Dan koop ik wel een deel van haar uitzet ofzo. En mijn schoonouders sparen ook. Die sparen via de rabo een vast bedrag en dat krijgt ze als ze 18 is.

17. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Mijn ouders hebben niet gespaard voor ons. We hadden het niet breed. Mijn opa en oma hadden wel iets voor ons gespaard, wat eigenlijk bedoeld was voor de studie. Ze overleden vrij jong en mijn ouders hebben van dit bedrag uiteindelijk andere dingen gekocht, waarvan een klein deel naar ons ging ( voor brilletjes e.d. ). Ik vond dat best lastig, want het was bedoeld voor onze opleiding. Die heb ik nu dus helemaal zelf moeten betalen, met een goeie studieschuld tot gevolg.
    Maar goed... Het is niet anders.
    Ik heb alles zelf moeten betalen, al vroeg met een baantje begonnen... Het is niet makkelijk geweest, maar ik heb niks te klagen. Ik kreeg overigens wel een beetje zakgeld en kleedgeld tot mijn zestiende.

Voor mijn kindjes wil ik wel wat gaan sparen. Ik wil een groot deel, al dan niet de hele studie voor ze betalen. Ik hecht er veel waarde aan en het is me ook veel waard ze dat te kunnen 'geven'. Een rijbewijs e.d. mogen ze zelf voor werken... maar zal ik vast ook eens een centje voor toeschuiven.

Deel Deze Pagina