Dat vraag ik me dus af. Wij hebben een herenhuis van 3 verdiepingen. Het is een soort L vorm huis. Op de 1e verdieping hebben we een dakterras en nu kregen we gisteren een pakket papieren binnen met de plannen van de buren. Die willen het dakterras dichtbouwen zodat ze een xtra slaapkamer hebben van 16m2. Ik snap waarom ze het willen, ze hebben 5 kinderen en maar 3 slaapkamers. Maar ik denk dat het een waardevermindering voor ons huis kan zijn omdat hij de boel dichtmaakt voor onze kant van het dakterras. Wat denken jullie? Ze moeten de vergunningen nog aanvragen, maar als het een waardevermindering voor ons is gaan we het aanvechten. Ze hebben het wel slim aangepakt. Iedereen in de straat heeft een pak papieren gekregen met hun plannen heel gedetaileerd en een vraag of ze het zien zitten. Ook eventueel voor jezelf om mee tedoen. Het is een soort meerkeuze antwoord die je kan geven en dan vragen ze of je de formulieren terug wil geven. Maar er staat geen optie met nee op. Alleen zo van: Ja leuk maar niet voor ons. Dus ik denk dat als wij zo dom zijn om zoiets in te vullen dat zij dat zwart op wit hebben staan en wij daar later nooit meer op in kunnen gaan. Dat doen we dus niet. Beetje warrig verhaal misschien maar vraag me af wat jullie gedachtes erover zijn.
ik zou niks invullen, want idd dan staat het zwart op wit. ik zou even een makelaar of je oude makelaar opbellen, want ik denk wel dat het waarde verminderend is, helemaal als het zon tegenhoud.
Hmmm. Is dat wel zo? Het hangt inderdaad van de richting van de zon af, maar het kan er juist ook toe leiden dat je meer privacy op je dakterras hebt, wat misschien niet waardevermeerderend is, maar ook niet waardeverminderend. Ter vergelijk: onze tuin grenst rechts aan de achtertuin van de buren, maar links aan een uitbouw van de andere buren, waardoor we dus tegen een muur aankijken (met alleen ramen bovenin, zodat ze licht hebben, maar daar kunnen ze niet doorheen kijken (zitten op 2 meter hoogte). Hierdoor is onze tuin meer beschut, en dus hebben we ook een warmere tuin dan de buren. Boven hebben we ook een dakterras (op de eerste verdieping - op een uitbouw), maar daar zitten we nooit. Om meerdere redenen, maar ook omdat je dan allemaal naast elkaar zit (nog drie buren hebben zo'n dakterras). Als 1 van hun het zou dichtbouwen, zou het juist interessanter zijn om daar te zitten, want dan kijk je niet meer tegen elkaar aan.
Neem contact op met een deskundige in taxaties van huizen, waaraan je uitlegt wat je buren precies willen doen. Wat fijn dat ze zo vrij geweest zijn om jullie hun gedetailleerde plannen te geven, dit zullen ze waarschijnlijk niet voor ogen hebben gehad Als na een taxatie blijkt dat het een serieuze waardevermindering voor jullie zal worden, dan kan je er wel een zaak van maken als je buren (ondanks de bevindingen in jullie taxatierapport) door willen gaan met hun plannen.
ik ben het wel eens met wat lindagel zegt. verder vind ik het juist wel netjes dat ze je vooraf informeren. ze zouden het ook alleen in de krant kunnen zetten en dan moet je het maar net lezen wil je bezwaar maken. wat is de reden dat jij denkt dat het waardeverminderend is? lfs Hellen
O begrijp me niet verkeerd ik vind het ook zeker netjes van ze hoe ze het aanpakken. (Behalve dan dat ze toesemming zwart op wit proberen te verkrijgen) En we hebben ook zeker geen problemen met de buren. We wisten dat dit er een keer aan zat te komen. Het is een samengesteld gezin. Dus wij dachten met 5 kinderen en 3 slaapkamers is het of verhuizen of het dakterras dichtmaken. Ik denk inderdaad dat wij maar eens contact met een taxateur gaan opnemen. En het is niet zo dat we er echt een zaak van gaan maken hoor. Dat is allemaal nog ver weg. Maar als de vergunningen aangevraagd worden gaan wij bezwaar maken als het waardevermindering is. Ik denk dat het waardeverminderend is omdat het de ochtendzon tegen gaat houden. Wij zitten ook nooit op het dakterras, niemand hier eigenlijk omdat we ook nog een tuin hebben. Maar iedereen hier had wel de intentie om het dakterras te gaan gebruiken toen we het kochten. Dus eventuele toekomstige kopers gaan die intentie waarschijnlijk ook hebben.
Ik weet het niet hoor, maar langs de ene kant denk ik van ja mogen die mensen niet doen met hun eigendom wat ze willen. Als er morgen iemand hier een verhaal neerpennen dat hetzelfde is maar alleen de rollenverdeling is anders dan zou iedereen zeggen van ja zeg het is toch jou huis, jou eigendom of pech voor de buren. Allez begrijp me niet verkeerd hoor het zou wel sneu zijn voor jou en er bestaan wel wettelijke bepalingen hiervoor. Je buren zijn trouwens verplicht om jullie in kennis te stellen met hun plannen zodat jullie eventueel "klacht" kunnen indienen.
Misschien kun je eerst een gesprek aan gaan met de buurman. Vragen hoe en wat, misschien lijkt het erger dan het is, opzich als hij de bouw die het balkom nu heeft enkel maar gaat dichtbouwen, zou het net zoveel zon tegen houden als het nu doet. Als hij hem verder uitbouwt dan tja, dan wel even vragen natuurlijk, ivm de zon en dergelijke.
Ik snap wat je bedoeld, maar wij willen hier niet ons hele leven blijven wonen. Was dat wel zo dat wij dat voor ogen hadden dan hadden ze wat mij betreft hun gang mogen gaan. Maar ik denk dat wij over 5 jaar ergens anders heen willen. En sorry maar dan laat ik echt niet zomaar iemand de waarde van mn huis verminderen. Zou wel gek zijn toch?
Vooropgesteld dat het inderdaad waardevermindering zou zijn he, dat moeten we maar eens serieus gaan uitzoeken
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier moeten de buren dan een soort schadevergoeding voor betalen
Hmm, daar heb ik hier eigenlijk nog nooit van gehoord maar dat is natuurlijk iets om ter zijner tijd na te vragen als het zover komt.
laat je goed informeren lijkt me niet overbodig. en als je meer dan een bepaald aantal meters uitbouwt moet je toestemming hebben van je naaste buren die ervaring hebben wij namelijk gehad
Mijn man is ambtenaar bij ruimtelijke ordening, dus uit verhalen weet ik er wel een beetje iets van. Je schrijft dat heel veel buren de intentie hadden om het dakterras dicht te gooien. - Zijn er al meer mensen in de straat die dit hebben gedaan? - Is deze optie al opgenomen in het bestemmingsplan? Als het al in het het bestemmingsplan is opgenomen, dan hebben ze alleen een bouwvergunning nodig en dan kun je in principe niks beginnen, ook al daalt de waarde van je huis. Zij hebben er dan recht op om gebruik te maken van de mogelijkheid die hen binnen het bestemmingsplan wordt geboden. Je hebt dan ook geen recht op een schadevergoeding. Als er al andere mensen in de straat/buurt zijn die dit hebben gedaan, zal het binnen het bestemmingsplan waarschijnlijk wel kunnen. Als het nog niet in het bestemmingsplan is opgenomen, moet er een ontheffing van het bestemmingsplan verleend worden of moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Als dit zorgt voor waardedaling van je huis van meer dan 2%, dan kun je recht hebben op planschade. Dat hangt van het verschil met de maximale oude mogelijkheden af. Jij moet dan aantonen dat het huis inderdaad in waarde is verminderd t.o.v. het oude bestemmingsplan (dus niet t.o.v. de oude situatie in de praktijk!). Als er inderdaad sprake is van planschade moet je niet de buren aansprakelijk stellen, maar de gemeente. Hiervoor moet je een schriftelijk verzoek indienen en moet je ook leges betalen. De leges krijg je alleen terug als de planschade wordt toegewezen.
Dit klopt niet. Het bestemmingplan is bindend, dus als het daarvan mag, hoef je geen toestemming te vragen aan je buren, al is het natuurlijk wel netjes. (Tenzij je bouwt op de erfscheiding, dan zit het misschien anders.)
Janna ik denk dat je ht verkeerd gelezen hebt. Zij zijn de eersten die dit willen doen. En voor zover ik weet heeft niemand anders deze plannen
Dan klopt mijn reactie nog steeds, hoor. Alleen de laatste zin van mijn tweede alinea is dan niet meer relevant.