Kosten/baten rekening van ziekenhuis klopt niet

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Expatje, 24 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Expatje

Expatje Actief lid

9 dec 2013
    125
    1
    0
    NULL
    NULL
    Even dit van mijn afschrijven...

Wij moeten weer een rondje IUI missen. Na 3 cycli waar de eisprong al tussen dag 9 en 12 plaatsvond, had ik gerekend op IUI afgelopen zaterdag. Nou, op vrijdag was er nog geen enkele ei te bewonderen. Ml moest dinsdag op reis voor zijn werk. Toch blijven prikken. Op woensdag een ei van 15mm, dus IUI zou op zaterdag uitkomen. Dat zou ook perfect zijn, aangezien mijn man dan ook terug zou zijn.

Maaaaaar, de twee plekken die het ziekenhuis op zaterdag heeft waren al vol. Dus mocht ik vrijdag pregnyl zetten en zaterdag zelf klussen. Deze cyclus telt niet mee.

Dit is al de derde maand op rij dat zaterdag voor mij ideaal zou zijn, maar ik niet terecht kan omdat het al vol zit (vol betekend 2 plekken die bezet zijn). Meestal lossen ze dat op door mij op maandag te laten komen (cyclus 2) wat te laat was), of op vrijdag (cyclus 3). Maar het is toch idioot dat ik 2 weken hormonen spuit om de eisprong goed te timen (en drie keer mijn werk moet neerleggen voor een echo), en dan toch niet op die ideale tijdstip kan komen? Van de 4 cycli die ik tot nu toe heb gehad, tellen er maar twee mee.

Hoe veel zal dat allemaal niet kosten? Het aantal ivf pogingen staat onder druk, omdat het te veel zou kosten. Om verspilling tegen te gaan, moeten alle medicijnen via de ziekenhuis apotheek. Maar heeft iemand gekeken naar alle verspilling die voorkomt uit de rigide regels/ overefficiency slag van ziekenhuizen? Dan heb ik het over eisprongen die worden gemist omdat geen echo's in het weekend plaatsvinden of omdat artsen geen tijd hebben om een dossier door te lezen en de juiste beslissingen te maken, iuis die niet doorgaan omdat de plekken al vol zitten, testen die worden gedaan omdat het procedure is, en testen die niet worden gedaan omdat het niet procedure is...

En ik begin niet eens over de winter/zomerstop... Al die capaciteit (ruimte, machine) die onbenut gaat...

En ja, ik zou naar een andere ziekenhuis kunnen overstappen, maar hoe weet ik dat daar beter geregeld is, en of het de extra reistijd waard is?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Sja, ongetwijfeld veel, maar ja.

En ja ik zou dus wel naar een ander ziekenhuis gaan. Dan kan je vragen wat hun beleid is voor het weekend, dan weet je waar je aan toe bent van te voren. Mijn eerste ziekenhuis deed niet aan weekende, het tweede wel, en niet op basis van een beperkt aantal plekke.

Wel of geen weekend werken op sommige afdelingen is meer en afweging van personeelskosten en beschikbaarheid van personeel dan van machines die niets staan te doen trouwens. Afschrijving is er toch wel, die 2 weken maakt ook niets uit. Soms is het beter om een stop in te lasten waarin het personeel allemaal op vakantie moeten en een zomer lang aanmodderen. Zo is de impact minimaal ipv over veel maanden uitgespreid.

3. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Wat balen zeg. Hoe stom dat er maar 2 plekken zijn en de rest van de dames kunnen fluiten naar hun IUI omdat het. Op zit. Heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.

Of het zin heeft om over te stappen naar een ander ziekenhuis weet ik niet. Volgens mij zijn er nog best wat ziekenhuis waar in de fertiliteit helemaal niet open is in het weekend.

4. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Ik zeg toch overstappen, wat belachelijk! Dan spuit je inderdaad al die rommel voor niks! Ik heb het ook wel eens gehad, maar werd ik er gewoon tussen gepropt, dat was hun beleid! Alles eraan doen om de timing perfect te maken! Dat was in het Spaarne in Hoofddorp. Daar doen ze ook gewoon iui op zondag en zelfs de follikel metingen als het echt nodig is! Tijd is zeer kostbaar vind ik in dit proces en elke echte kans is er 1 en elke vergooide kans is weer een maand weg...
    Succes! Ik zou toch of een keertje bellen en naar de arts vragen ook en aangeven dat dit nu al de derde keer is in 4 keer! Brutale mensen hebben de halve wereld!

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #5 Jippie, 24 mei 2014
    Laatst bewerkt: 24 mei 2014
    Ik zou overstappen naar een ander ziekenhuis.

De meeste (grotere) ziekenhuizen gaan tenminste één dag in het weekend door met inseminaties, puncties en terugplaatsingen. In ons ziekenhuis kon je wel op zondag komen, niet op zaterdag. Maar dat is geen probleem, aangezien je een inseminatie of punctie altijd wel een dag vroeger of later kunt doen. Want dat kun je plannen door Pregnyl te spuiten.

Bij ons was er geen maximum aan aantal beschikbare plaatsen. Ja, ze deden maximaal twee puncties op één ochtend. Maar daar houden ze rekening mee als ze mensen met een IVF-ICSI laten starten, ze kunnen ongeveer uitrekenen wanneer je punctie zal zijn. Qua IUI's was het wel eens volle bak en soms zat je er alleen. Dus dat was maar net hoe het uitkwam.

Het is zonde van je tijd en energie op deze manier. Je verspilt heel veel goede kansen. Je spuit inderdaad niet voor de lol twee weken hormonen, om vervolgens te horen dat de IUI niet door kan gaan. Dat slaat gewoon nergens op... Het zijn middelen met een hoop nare bijwerkingen. Zo hoort een arts er niet mee om te gaan. Mensen rekenen op een inseminatie als ze met de behandeling starten. Je hebt hoop en bent stiekem al een beetje aan het dromen, mocht het deze keer raak zijn. Je ziekenhuis komt nogal onverschillig over in dat opzicht.

6. myfamiliy

myfamiliy Lid

5 mei 2014
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of dit bij jouw in de buurt ligt. Elisabeth ziekenhuis in Tilburg, is 7 dagen in de week open. Ik heb al echo's in het weekend gehad en een ivf punctie op zondag.

Succes met de juiste plek vinden

7. Hyper

Hyper Bekend lid

30 dec 2012
    513
    0
    0
    Toen ik iui deed was het zkh ook niet open in het weekend. Als iui zonder hormonen deed probeerde ze de pregnyl spuit zo de plannen dat je toch een iui had als het niet kon dan had je pech. Voor de meiden die iui met hormonen deden maakte het niet uit, want hier wordt altijd deca of iets soort gelijk erbij gespoten, daardoor kunnen ze de eisprong tegen houden en maakt het niet uit. Deze meiden moesten heel soms wijken voor die zonder hormonen.
    Verder was er wel beperkt plek, maar dat heeft te maken dat er niet meer mensen en machines waren. Daarnaast wouden ze dat er nooit meer zaad in het lab was dan van 2 koppels, want dat kon dit ver genoeg van elkaar gehouden dat er nooit een fout gemaakt kon worden.

Wat betreft zomer stop snap ik het wel. Als de medewerkers van de poli te gelijk op vakantie gaan, want deze willen ook graag weg. Op deze manier kunnen ze de rest van de tijd alle mensen helpen.Als ze het anders doen dan is er veel langer beperkt plaats. Hoe verveeld het ook is. Wij hebben het destijds opgelost door zelf op vakantie te gaan.

Of je gaat overstappen moet jezelf weten. Ik weet alleen dat mocht je lang in dit traject zitten, wat ik niet hoop, je in een zkh wilt zitten waar je je goed en prettig voelt

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hier ook altijd behandeld in het EZ. Nog nooit iets niet doorgegaan. Mijn puncties waren zelfs meestal in het weekeinde goevallig. Wachtkamer zit in het weekeinde net zo vol als doordeweeks

Ik zou overstappen eerlijk gezegd

Deel Deze Pagina