De meisjesnaam die we gekozen hebben ligt wat ons betreft al heel lang vast. De jongensnaam hebben we eigenlijk sinds gister een beetje zeker. Maar... we gaan afwijken van de gangbare spelling. We doen een C in plaats van een K. Hoe erg zou dat zijn? Is het irritant dat je je naam altijd moet spellen? Onze tweede keus is toevallig ook de voornaam van een goede vriend van ons. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Geeft dat verwarring? Is het vervelend?
Wat betreft de C / K. Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken. Ons dochtertje heet Liza, met de Z dus. Zij zal dit waarschijnlijk altijd erbij moeten zeggen. Nou ja, mensen die ons (goed) kennen weten het ondertussen wel en als ze straks op school zit, neem ik aan dat ze dat na dag 1 ook meteen weten.
Tja...als je van bijv Chris, Kris, maakt dan vind ik het niet zo mooi.... Maar Cees ipv Kees zie je wel vaker...
Onze kinderen hebben beide een naam met een net iets anders dan gewone spelling. Tja, jammer voor hun, ze zullen hun naam vaak moeten spellen (en corrigeren). Ik heb zelf een heel gewone naam, en die wordt ook vaak verbasterd. Andere spelling, andere uitspraak. Mij stoort het niet zo, alleen wel als mensen het stelselmatig verkeerd blijven doen - dat komt een beetje over als desinteresse. Maar dat ligt dan meer aan hen, dan aan mijn 'gekke' naam. (en ik vind Kris juist een heel leuke spelling , al moet ik erbij zeggen dat ik alleen een meisje ken dat zo heet. Chris is wat 'mannelijker' in mijn ogen.) Naam geven van iemand die je al kent: tja, dat geeft wel eens wat verwarring. Maar iedereen went er wel aan. Als het voor jullie de naam is, zou ik me niet laten weerhouden. Ik heb dezelfde roepnaam als mijn moeder. Het is snel genoeg duidelijk wie er wordt bedoeld hoor
Als het een jochie zou worden wilde we Luc..... En dat is een keer uitleggen en daarna doet niemand het fout... Mijn neef heet Marc en een andere neef Eric... kan best dus
C of K maakt niet zoveel uit doen wat je mooi vind. Over je andere vraag, ik denk dat het misschien vragen op gaat roepen (goh is vernoemd naar...). Maar als jullie het een mooie naam vinden zou ik het gewoon doen. waarschijnlijk voelt die vriend zich vereerd dat jullie zijn naam mooi vinden. En voor de verwarring is wel een oplossing te vinden (ome ... of grote en kleine ...) als dat nodig blijkt.
Hoi Zou me ook niet zoveel aantrekken van c of k. Mijn naam is zo eenvoudig en wordt toch heel vaak verkeerd gespeld als mensen je eenmaal kennen dan doen ze het niet meer fout en als je het mooier vindt staan gewoon doen! als je twijfelt over de naam van die vriend, kun je ook alvast met hem bespreken. Vindt ie vast leuk wij hebben nu hetzelfde met onze tweede keus. Zo heet de zoon van een vriend van ons (die we overigens niet meer dan 1x pj zien) Zij hebben hun kind toevallig dezelfde naam gegeven als de voornaam van een goede vriendin. Gewoon omdat ze de naam zo mooi vinden. Allemaal leuk volgens mij. kies wat je eigen gevoel zegt. Ik merk dat ik heel veel rekening houd met wat anderen vinden maar ga het maar loslaten.
Bij mijn vriend wordt zijn naam vaak met een C op het eind geschreven terwijl het toch echt met eek K is! (desbetreffende perso(o)n(en) kun je het blijven herhalen maar werkt niet)
ik moet zowel mijn voor als achternaam altijd spellen -neee ik het geen Djamalayza oid- maar ik heb daar nooit moeite mee.
Ik denk dat het afhangt van de naam. Cees ipv Kees vind ik niet raar. Maar als het zou gaan om bijvoorbeeld Kevin, waar je Cevin van wilt maken, dan ben ik van mening dat je beter bij de originele spelling kan blijven.
Tsja ook al heb je nog zo'n gewone naam, dan schrijven ze het nog vaak verkeerd... Ik heb een achternaam die zowel in de variant van mijn familie voorkomt, als met een lidwoord ("de") ervoor. Op mijn gegevens staat toch nergens DE en tóch krijgt men het altijd weer voor elkaar om mij met (bv. in het ziekenhuis) "mevrouw de..." aan te spreken.