Beperkt houdbaar

Discussie in 'De lounge' gestart door Hopsatee, 25 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik heb gisteren een potje truffelsalsa geopend en gebruikt. Nog niet op dus over een weekje wil ik het weer gebruiken.

    Dan staat er op het potje zoals bij zoveel: na openen beperkt houdbaar. En bij mij komt dan de vraag op...: Hoelang is beperkt?

    Uiteraard let ik bij etenswaren er aktijd op hoe het ruikt hoe het eruit ziet maar toch ben ik wel benieuwd: Hoelang is volgens jullie “beperkt?”
     
  2. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    3 dagrn
     
    2littlemonkeys en Hopsatee vinden dit leuk.
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Volgens mij staat dat ook op de mayonaise en die staat hier toch enkele weken aangebroken in de koelkast.

    Volgens mij betekent 'beperkt houdbaar' dat je spullen, als je ze eenmaal hebt aangebroken, minder lang houdbaar gaan zijn dan de uiterste houdbaarheidsdatum.

    Hoe lang dat precies is zal varieren. Mayonaise een paar weken en vruchtensap een paar dagen.
     
    Kukido, chrystel73, jupke en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.917
    15.362
    113
    3-4 dagen hou ik doorgaans aan
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  5. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ohh onze flessen mayo staan indd ook gerust weeeeeeken in de kast. Curry zelfs een paar maand, zo vaak eten wij dat niet. En nog nooit gehad dat het niet meer goed was.

    Sapjes indd een paar dagen.. zou gewoon op je ogen/neus vertrouwen hoe het er dan uit ziet/ruikt.
     
    Vitamientjuh en Hopsatee vinden dit leuk.
  6. Meca

    Meca Fanatiek lid

    23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Ligt een beetje aan de basis van de salsa.

    Azijn: 3-4 dagen
    Olie: redt je wel 1 week mee.

    Maar ik kijk ook altijd dan pas en ruik eraan of ik het nog vindt kunnen. Augurk bewaar ik namelijk ook langer ;)
     
    Hopsatee en Miss M vinden dit leuk.
  7. fafa

    fafa Niet meer actief

    @Sado 3-4 dagen? En dan gooi je het daarna weg ofzo? Ik heb zo veel dingen in de koelkast die veeeeel langer staan. Ik lepel echt geen potje mayonaise, augurken, currypasta, wasabi, sambal, kappertjes etc in één keer leeg.

    Of eet je om alles op te krijgen 3 dagen patat-met achter elkaar, daarna 4 dagen curry's, en dan 4 dagen sushi?

    Ik denk wat manque zegt: op hrt moment dat je iets open maakt moet je gewoon op ogen en neus vertrouwen. En "beperkt" is voor ieder product anders.
     
    Marchella, nizzie86, Ysabella en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.917
    15.362
    113
    Nou eerlijk gezegd heb ik geen van de producten die jij nu opnoemt staan:roflmao:

    De producten die ik heb staan waar “beperkt houdbaar na opening” op staat zijn dingen die toch wel binnen die tijd op gaan. Dus pakken sap, vleeswaren, etc.
    Ik zorg ervoor dat ik niet te veel tegelijk open heb (dus niet 7 pakken sap en 5 soorten vleeswaren) om te voorkomen dat er veel weg moet:thumup:
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  9. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Sauzen etc staan hier vaak lang aangebroken in de koelkast en als ik me echt niet meer herinner wanneer ik het gekocht heb gaat het weg. Verder vertrouw ik op mijn neus en ogen.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. beccie

    beccie Niet meer actief

    sommige dingen staan hier ook weken/maanden in de kast. en worden ook nooit verkeerd,
    dingen zoals stroop, mosterd, mayo enzo en beleg voor op brood.

    met melk en drinken heb ik wel vaak zoiets van een dag of 3/4 maar dan is het vaak ook wel op.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  11. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    wel in de koelkast toch? op mayo en sausjes staat na openen koel bewaren.
     
    beccie vindt dit leuk.
  12. beccie

    beccie Niet meer actief

    ik bewaar de mayo gewoon in de kelder,
    koel bewaren mag gewoon in de kast volgens mij, en gekoeld bewaren wel in de koelkast, tenminste zo heb ik het vroeger ooit geleerd haha.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  13. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    In de kelder :)
     
  14. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    klopt heb je helemaal gelijk in!
     
    beccie vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als het niet om vlees etc gaat, snuffel en proef ik gewoon om te bepalen of het nog ok is.

    Op onze mayo en ketchup staat overigens niks over beperkt houdbaar zijn na openen. Enkel dat het na openen gekoeld bewaard moet worden.
     
  16. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Als je twijfelt zet je het toch in de vriezer? De salsa dan he. ;)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  17. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Volgens mij is 'beperkt houdbaar' de makkelijkste tekst vanuit de fabrikant gezien. Er wordt vooral mee bedoeld dat de THT datum in dat geval niet meer klopt. Hoelang het precies is kunnen ze niet zeggen. Het zal een aantal dagen zeker zijn maar kan ook 2 weken zijn of wie weet langer.
    Maar de verantwoording wordt zo niet meer bij henzelf gelegd na opening. En dat is ook wel logisch omdat buiten hun bereik is. Het kan van zoveel dingen afhangen wanneer het echt zou bederven. Zelf proeven en ruiken is het handigst.
    Bij twijfel doe ik het weg.
     
    MamaLe, fafa en Hopsatee vinden dit leuk.
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Geloof me je hoeft niet te onthouden wanneer je een fles mayo hebt opengemaakt, het word vanzelf waterig als het niet meer goed is. Keukenprinses dat ik ben.:roflmao:
     
    Manque en floppie888 vinden dit leuk.
  19. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.559
    2.543
    113
    Nederland
    een paar dagen. ik eet vaak zongedroogde tomaten uit het versschap of tapenade maar als dat er een week later nog ligt gooi ik het wel weg. ook kruidenkaas oid.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  20. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik vertrouw altijd op mijn neus en tong, en ik gooi zelden iets weg. Ben nog nooit ergens ziek van geweest. Het scheelt dat wij geen vleeswaren eten of melk drinken of zo. Daar zou ik misschien voorzichtiger mee zijn, maar ook in dat geval zou ik het gewoon even proeven. Dan weet je genoeg :).
     
    Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina