wanneer voor het eerst naar de VK

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door xxNienkexx, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    Hoi allemaal,
    Ik heb de vraag ook aan de verloskundige op het forum gesteld, maar nu even jullie eigen ervaringen! Ik heb mijn eerste echo met 11 weken, daarvóór heb ik dus geen afspraak met de VK. Vind het best lang duren voor ik dus weet of het goed zit met ons kindje. Dat is dus iets waar ik wat onzeker van kan worden;). Dit is mijn eerste zwangerschap, dus ik heb verder geen ervaring hoe het normaal in zijn werk gaat, maar mensen om mij heen mogen vaak al tussen de 8 en 10 weken naar de VK om het hartje te horen en een intake te hebben en dan met 12 weken de echo te krijgen.
    Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen. Wanneer gingen jullie voor het eerst naar de VK!
    alvast bedankt!!
    groetjes,
    Nienke

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier is het met een week of 10, de intake en gelijk termijnecho.

3. Linana

Linana Niet meer actief

Ik ging voor het eerst rond 8 weken. Dat was de intake en ook direct de eerste echo :D

4. Bri

Bri Niet meer actief

De intake plannen ze hier liefst in week 8. Zij deden toen zelf nog geen echo's, en het hartje kun je dan ook echt nog niet horen, dus je blijft dan nog wel in onzekerheid of het allemaal wel goed zit tot je de termijnecho hebt gehad.

Intake is er vooral voor:
    - vastleggen van de ziektegeschiedenis van jou en je partner
    - bespreken wat wel/niet doen tijdens zwangerschap
    - opdracht meekrijgen om bloed te laten prikken voor controle op antistoffen (o.a. rode hond) en bloedgroepbepaling
    - en natuurlijk bespreken hoe de controles in hun werk gaan

Ook al weet je dan nog steeds niets over het wel en wee in je buik, toch vind ik die eerste afspraak wel belangrijk om al iets eerder dan 11/12 weken te doen. Als ik jou was, zou ik ze dus gewoon bellen voor een afspraak.

Enne.... offtopic, maar je kunt je nu ook aanmelden bij Moeders voor Moeders, zodat je met het hcg uit jouw urine andere vrouwen kunt helpen die niet zomaar vanzelf zwanger kunnen raken.

5. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het wisselt per vk-praktijk. Maar als je nog geen geschiedenis hebt is het normaal om rond de 10-12 weken voor het eerst te gaan. Zo was dat bij mij de eerste keer ook.

Intussen ben ik 5 miskramen (en 2 kindjes) verder en ga ik altijd met 6 weken voor de eerste echo in het ziekenhuis. Ik ga pas naar de verloskundige met 13 weken, als het hartje nog klopt en alles er goed uit ziet. Ik vind zo'n hele intake een beetje onzin als ik toch weer een miskraam krijg namelijk.

Niet te onzeker zijn, meestal gaat het gewoon goed!

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Intake bij mijn praktijk plannen ze met 10 weken, ze maken dan ook meteen een afspraak voor de eerste echo. Ik had eerst de echo met 9+2 (stiekem 9+4 na termijnecho) en vijf dagen later de intake :)

7. Bri

Bri Niet meer actief

O ja, de intake is er ook om je voor te lichten over de mogelijkheden van prenatale diagnostiek. Ook daarom is een tijdige intake (en een tijdige termijnecho) belangrijk. Je hebt meteen een paar keuzes te maken...

8. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties! hmmm...nog even nadenken wat we gaan doen aangezien sommigen zeggen dat het niet abnormaal lang is als je nog geen geschiedenis hebt, maar dat anderen aangeven dat een afspraak eerder toch wel beter is..Het is allemaal zo nieuw en spannend, omdat het ons eerste kindje is...:)

@bri Ik heb me al opgegeven voor Moeders voor Moeders en heb gister net een afspraak met hun gemaakt ;)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, niet anbormaal lang: het is normaal. Op dit moment is het in Nederland gewoon nog volgens protocol om twee echo's te krijgen: de termijnecho tussen 10-13 weken en de screeningsecho bij 20 weken.
    Je kunt natuurlijk altijd zelf vast voor een echo gaan bij een echobureau, rond de 8-9 weken, als je graag wilt weten of het hartje klopt.

Er zijn wel steeds meer vk's die dit standaard gaan doen, maar het is nog niet standaard en dus al helemaal niet verplicht :)

10. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Doordaat wij in de mmm (medische malle molen) lopen hebben wij 14-9 ik ben dan net de 8 weken gepasseerd een vk intake in het zh...mochten na 13 weken de zwangerschap er normaal uitzien dan kan het zijn dat we uit het medische traject mogen en dat onze zwangerschap op normale wijze verder zal verlopen..maar daar is nu nog niets van te zeggen...
    Volgens mij is het ook volkomen normaal de route die jij beschrijft...

Sterkte met wachten en mocht je twijfelen gewoon bellen naar je ha...zij kunnen je twijfel altijd wegnemen en zij begrijpen vaak echt wel hoe kwetsbaar je voelt als je net zwanger bent...

Gefeliciteerd trouwens en geniet ervan!!

Liefs Pien

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier met 8 weken de intake, maar ze zei dat ze het hartje nooit zochten voor de 10-12 weken echo. Aangezien het regelmatig niet te horen is, en je je dan juist meer zorgen gaat maken. Dan kun je beter even rustig afwachten..

12. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    bedankt voor alle reacties. Toch wel normaal allemaal dus! Ik wacht gewoon 17 oktober af als er niks geks gebeurd! nogmaals bedankt!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je hebt 90% kans dat er niks geks gebeurt.... ;)
    Succes met wachten, dat eerste trimester is gewoon een gekke tijd: weten dat er binnen in je iets groeit, maar tegelijk blijft dat allemaal zo abstract!
    Pas dat tweede trimester, na een echo en als je je kindje gaat voelen bewegen, wordt het concreter. Is allemaal normaal en spannend enzo, maar meestal gaat het gewoon goed! :)

Deel Deze Pagina