Baby laten huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mary12, 28 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Onze dochter slaapt slecht overdag, op advies van het ziekenhuis zijn wij bezig om haar dan te laten huilen en om de 8 minuten troosten.
    Normaal zou ik dit nooit doen maar ik heb weinig andere opties. Wandelbak werkt niet, teveel afleiding, box en armen ook.
    Draagdoek lukt me niet ivm rugklachten.

Wie heeft ervaring met deze methode we zijn nu meer dan een week bezig maar wat mij opvalt is dat ze begint met jammeren en het eindigt na 4x8 minuten met krijsen en ontroostbaar huilen. Ik las hier en daar wel positieve geluiden. Waarom lijkt dit niet te werken?
    Ze is maandag 8 weken en slaapt soms echt uren niet. Dus het is echt belangrijk dat ze gaat slapen. Zijn we te ongeduldig en komt dit nog, en hadden jullie ook dat ze zo ontroostbaar ging huilen en hoe kun je vanuit zulke gemoedstoestand in slaap vallen :(.

Graag reaktie als je ervaring hier mee hebt, ik weet dat er veel niet achter staan, stond ik ook niet maar soms heb je geen andere keus.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

MIsschien heb je meer aan een methode waarbij je niet hoeft te laten huilen, zoals van Stephanie Lampe: baby in een droomritme.
    Zij legt goed uit hoe slaap werkt en hoe je daarop inspeelt.
    EN ze legt uit dat baby's met medische klachten meestal niet goed reageren op een laten-huilen-methode, (want ik meen me te herinneren dat er medische klachten spelen?).
    En qua draagdoek: zie je andere topic, ik denk dat daar nog wel wat aan te doen valt ;)

3. Username

Username Niet meer actief

#3 Username, 28 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2013
    Je kindje is 8 weken! Ik snap werkelijk niet dat je dit doet! Het feit dat ze alleen maar harder gaat huilen en overstuur raakt bewijst dat het niet werkt. Je kindje is echt veel te jong om te laten huilen.

Je hebt in je vorige topic veel tips gehad. Waarom heb je daar niet meer op gereageerd? Niet lullig bedoeld, maar ik vraag het me af.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd, maar mss een andere slaaphouding (buik of zij), inbakeren?

Als jij je niet goed voelt bij het laten huilen van je baby, moet je dit niet doen! Je kleintje merkt dit ook en zal dan niet gaan slapen..

5. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Eerste reactie, sorry maar ze is 8 weken oud! Weet zij veel wat tijd is, ze wil alleen maar haar ouders. Ik zou haar dus gewoon lekker bij je houden en ophouden met die methode. Ik vind het zo barbaars, die kleintjes hebben nog zoveel 'mamahonger.' Ze is 9 maanden dicht bij je geweest, lekker warm en nu opeens in een koude wereld. Ze kunnen nog niks anders dan huilen als er wat mis is.
    Weet je zeker dat er niks anders aan de hand is zoals reflux? Lijkt me dat ze een reden heeft om te huilen, vaak is die er ook. Mijn zoontje huilde ook enorm veel, en die had reflux.

Eventjes laten huilen is niet erg als ze een beetje mopperen, maar compleet overstuur is niks.
    Ik zou een goede draagdoek gaan proberen, dan voel je het gewicht ook bijna niet omdat het helemaal verdeeld zit over je rug. Zo'n kleintje is ook nog niet zo zwaar. En net zoals san987 zegt, als je gevoel zegt dat je dit niet moet doen, moet je het ook niet doen.

6. Username

Ik reageer misschien een beetje fel, maar vind t echt heel erg als mensen zo'n jong kindje laten huilen. Zie dat je het op advies van het ziekenhuis doet. Wat is hun idee hierbij? Is reflux al uitgesloten?

7. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik ben geen voorstander van laten huilen, maar soms kun je gewoon niet anders. Als je alles al geprobeerd hebt, moet je soms wel. Anders draai je zelf helemaal door.
    Ik heb het vermoeden dat veel mensen die persé tegen laten huilen zijn, zelf niet echt veel ervaring hebben met een huilbaby. En als dit wel zo is, dan zijn het wel superwomans hoor, dan sta je wel HEEL sterk in je schoenen.
    Mijn zoon huilt vaak uren aan één stuk al weken/maanden lang en niets lijkt te helpen. Soms laat ik hem dan ook maar even huilen want het is gewoon te frustrerend om uren te troosten zonder resultaat. Je raakt zelf namelijk oververmoeid.
    Als je weet dat hij geen honger heeft, schone luier heeft, gespeeld heeft en geknuffeld heeft, wat moet je dan anders?
    Zelf was ik vroeger ook een huilbaby. Mijn moeder zegt dat ze me ook heeft laten huilen omdat ze het niet meer wist... Ik heb hier niets vreemds aan overgehouden (hechtingsproblematiek of wat dan ook). Natuurlijk is laten huilen niet het eerste wat je probeert, maar als niet anders helpt vind ik wel dat je het kan proberen. Sommige babies moeten nu eenmaal een tijdje huilen voor ze in slaap vallen.

8. Username

Veertje84, onze dochter krijste uren per dag. Ik weet heel goed hoe wanhopig je ervan wordt. Maar ik heb haar nooit in haar eentje laten huilen omdat ik het gevoel had dat er iets aan de hand was. Dat klopte ook. Inmiddels gaat het heel goed. Maar ze heeft maandenlang uren per etmaal gekrijst. Ze heeft verborgen reflux en had veel pijn. Pas sinds na 6 maanden ging het echt beter.
    Uit het verhaal van Mary (vorige topic) krijg ik de indruk dat er wellicht ook zoiets speelt bij haar kindje.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik vind het ook érg jong om een kindje zo lang te laten huilen!
    Dergelijk advies wordt natuurlijk wel vaker gegeven door het cb of ziekenhuis...
    Allereerst eens medisch na laten kijken of er niks anders mankeert: allergie, reflux, kiss oid
    Hier een dochter met (verborgen) reflux gehad en dus ook veel huilen bij plat liggen in bed. Maar ik heb haar nooit lang laten huilen!
    Evt een ostheopaat raadplegen, die kunnen vaak ook wel bepaalde zaken uitsluiten of juist opsporen!

Na uiteindelijk medicatie gekregen te hebben hier en goed ingesteld te zijn hadden we een heel ander kind wat sindsdien (tot op de de dag van vandaag) goed en gemakkelijk slaapt! Maar ze weet wel dat ze nooit alleen is en mama/papa haar altijd troosten als er iets is...

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh en trouwens: als je na een week nog effect merkt zou ik er helemaal mee stoppen en verder kijken wat er aan de hand kan zijn!

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was ook een huilbaby, bleek door koemelkallergie te komen, daar kreeg ze reflux door en dus had ze gewoon echt pijn en voelde ze zich ellendig. Ik heb haar nooit alleen laten huilen, veel in de draagdoek gedragen, heb ook heel wat nachten rechtop geslapen met haar op m'n borst in bed met een ruggensteun.
    Het is loeizwaar, maar laten huilen vond ik nog veel zwaarder, dat voelde zo verkeerd.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In een ander topic van jou vertel je over diverse symptomen die je dochter heeft die allen symptomen zijn van (verborgen) reflux.

Ruflux klachten verergeren door veel huilen.
    Reflux doet pijn, maagzuur staat in de slokdarm waardoor uiteindelijk zelfs een slokdarm ontsteking kan ontstaan. Veel zwangeren hebben last van brandend maagzuur, heb je dat ook gehad? Bedenk dan dat jouw dochter dit misschien wel 24 uur per dag heeft.

Ga naar een ander ziekenhuis met een andere kinderarts die geen adviezen uit de jaren 1830 adviseerd. Zoveel huilen (zonder mama, maar alleen in bed) is slecht voor je kindje. Onderzoeken wijzen dit uit en de gevolgen zijn best heftig.
    De methode voor laten huilen is niet onderzocht op zulke jonge babys en is ook niet bedoelt voor zulke jonge babys.

13. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kinderarts heeft haar onderzocht en geeft aan dat ze gezond is.
    Dit is blijkbaar ook een hele normale methode in de medische wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik de kamer binnen loop ze direct stil is, dus dan lijkt mij iets medisch ook wel gek. De reden dat wij dit doen is om haar te helpen slapen want zoals ik al zei er zijn niet heel veel opties.

14. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Andere slaaphouding geprobeerd, merk geen verschil, baker haar ook in.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Heb ook even je andere topic gelezen en denk toch ook sterk aan verborgen reflux, al voordat ik alle reacties heb gelezen (zie ook mijn vorige reactie)...

Hier was het ook huilen in bed (bij plat liggen), veel slikken, stil bij rechtop houden/in kamer komen!, overdag nauwelijks/niet slapen en 's nachts wel aantal uren achter elkaar omdat ze zo moe was.
    Ze dronk goed, groeide goed en verder een vrolijke baby tot ze plat gelegd werd.
    Via HA naar KA verwezen en die gaf Zantac om uit te testen of het effect had: en ja hoor, een heel ander kind!

Vindt de adviezen van je KA ook érg achterhaald eerlijk gezegd. En zeker aangezien je nu al vanalles geprobeerd hebt zou ik zeker verder kijken en niet aan blijven rommelen!
    Ga desnoods eens naar een ostheopaat... misschien heeft ze (ook) wel KISS-syndroom (icm reflux?) waardoor ze niet graag ligt in bepaalde houding(en)??

16. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Osteopaat al gedaan, hij gaf aan wat onrust in de buik en dikke darm, is behandel maakt geen verschil. Toen ook de maag wat behandeld maar over het algemeen vond hij het goed voelen en gaf aan dat hij het waarschijnlijk lichamelijk niet kon oplossen. Dus ja wat doe je dan.

17. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL

Klopt, ik heb ook al een aantal topics van je gelezen en je hebt best wel wat tips gekregen. Heeft hiervan niets gewerkt?

Ik denk dat als het zo een week is gegaan dat het niet gaat werken. Meestal lees ik bij dit soort methodes dat je toch wel vooruitgang moet zien maar ik lees alleen maar verergering....ik zou dus echt hiermee stoppen.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ze wordt echt stil alleen al als jullie haar kamer inkomen en ze jullie ziet/hoort? Dan lijkt me een medische oorzaak ook niet heel erg voor de hand liggend, (onze dochters bleven krijsen, ook bij ons op de arm). Onmogelijk is het niet, dat het wel iets medisch is, maar heel waarschijnlijk lijkt het me dan niet.
    Dan nog is laten huilen echt een behoorlijk achterhaald iets bij dergelijke jonge baby's, alleen kun je van mensen die MEDISCH geschoold zijn natuurlijk niet verwachten dat ze PEDAGOGISCH goed advies kunnen geven. En dat krijg je dus ook niet in het ziekenhuis.
    Wat ik zou doen, is ofwel het boek lezen wat ik je adviseerde helemaal bovenaan, ofwel een verwijzing naar een orthopedagoog vragen: die kan je helpen om de signalen van je kindje goed te gaan lezen, zodat je goed op diens behoeften in kunt spelen.

Het is overigens misschien goed om te weten dat de meeste baby's pas na een maand of 3 echt een beetje ritme gaan krijgen en pas rond die tijd of daarna leren om 'zelf' te gaan slapen. Dat dat nu dus niet lukt, is heel normaal, en laten huilen lijkt me echt veel te vroeg.
    Help haar in slaap als zelf slapen niet lukt (of gebruik een draagdoek: als ze nu overprikkeld en oververmoeid is, heb je dat ws wel nodig om eerst te zorgen dat ze uitgerust raakt: een baby die niet goed uitgerust is, zal niet goed gaan slapen namelijk) en jengelen overgaat in huilen, en als je ritme en regelmaat goed aanhoudt daarbij en een vast bedritueel aanhoudt, zul je zien dat er vanzelf een tijd komt dat het wel lukt :)

19. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Maandenlang werd er tegen ons gezegd dat onze zoon ons manipuleert, dat hij huilt om aandacht en ja, dat deed hij uren!!!! hele nachten zijn/waren wij op om hem te troosten. Slapen ging voor geen meter. Wij zijn door blijven zoeken en vragen en mopperen en klagen en wat blijkt nu:
    Ontstekingen in de darm en onwijs veel allergiëen (op de Neocate voeding want meer krijgt hij niet, koemelkallergie was al vast gesteld). Hij heeft dus pijn!

Er zijn echt veel meer manieren dan laten huilen, daarnaast vind ik het zeer kwalijk dat je dit advies krijgt met een baby van 8 weken oud. Die wil niets liever dan bij papa en mama zijn. die voelt zich niet prettig en het enige wat kan is huilen.

Laat je niet afschepen dat er niets is. Bij ons zeiden 5 dokters dat er niets was, er blijkt wel degelijk iets aan de hand te zijn!

Er zijn altijd andere opties dan in zijn eentje laten huilen. altijd.

Daarnaast wil ik dit verhaal toch even met je delen:
    borstvoedingscentrumpantarhei: Richtlijn excessief huilen, een heftige persoonlijke ervaring

20. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Ik heb wel ervaring met laten huilen om ze in een bepaald ritme te krijgen, maar bij ons werd het huilen heel snel minder en knapten ze zichtbaar op van de rust. Maar ieder kind is anders: Als zij na 4x8 minuten hysterisch wordt en het huilen niet afneemt denk ik niet dat dit de methode voor je dochter is.

Heeft ze geen lichamelijke klachten?

Deel Deze Pagina