Hoi meiden, Enige tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over een vieze geur in mijn neus. Deze geuren ervaar ik nadat ik een zware griep gekregen had. Inmiddels is ook mijn smaak verziekt. Ik ben bij de kno arts geweest ( heb ook ab gehad, een foto gemaakt en een ct scan ) om tekijken wat er kon zijn. Alles is verder goed, dus geen ontstekingen, en dat betekent dus dat de neuszenuw beschadigt is door het griepvirus. Dit zou kunnen herstellen maar kan enkele maanden tot jaren duren Hij kan dus niks voor me betekenen. Ik heb vorige keer wel een spray gekregen en als ik maar denk dat dat een beetje helpt dan kan ik dat gewoon blijven gebruiken. Ook ga ik op advies van hem nog even een foto bij de tandarts laten maken ( die is nog 1 week op vakantie ) om te kijken of daar geen ontsteking of iets zit, maar dan proef en ruik je vaak een pusgeur zegt hij. De kans daarop is dus klein, maar uiteraard hoop ik het wel ( net of ik zo graag iets aan mijn gebit heb ). Ik heb nu ook geen gebitsproblemen. Zijn er mensen die dit mee hebben gemaakt? de benaming hiervoor is parosmie/kakosmie, ik ervaar dus geuren als zeer onaangenaam en daardoor is ook mijn smaakbeleving verziekt. Alle tips zijn welkom!!! Alvast bedankt, MB2005.
Ik ken wel iemand die het had na een tandartsbehandeling, het heeft bij haar een half jaar geduurd en toen werd het steeds weer beter. Ze kan nu weer gewoon ruiken, alleen heeft ze bij sommige dingen nu wel associaties met die geur. Heel veel sterkte ermee, lijkt me echt vervelend
Een oud-collega van mij heeft dit ooit overgehouden als gevolg van een auto ongeluk. Wist niet dat het kon, maar het schijnt van wel. Bij hem is het nooit meer hersteld. Het is al jaren later, maar hij ruikt niks en proeft dus ook vrijwel niks. Komt ook nooit meer goed, zegt men. Lijkt me vreselijk zonde. Al lijkt het me minder erg dan wanneer alles vies ruikt. Dan liever niks meer ruiken, toch?
Mijn ouders hebben t beiden! Zij ruiken heel weinig, maar gelukkig proeven ze nog normaal. Nu al een paar jaar, maar mn moeder zegt dat t wel heeel langzaam iets beter lijkt te worden.. Gelukkig ruiken ze geen vieze luchtjes, ja heel soms een beetje.. Lijktt me erg vervelend! Ook nog iemand in de familie die reuk+smaak volledig is kwijttgeraaakt na een ongeluk. Heel erg, hij is er ook lang depressief door geweest. Wat kun je toch een rare en vervelende dingen krijgen.. Zelf helaas ook slachtoffer van zoiets raars na een buikgriep dan. sterkte!
Bedankt meiden! @Bri, het kan inderdaad ook gebeuren na een ongeluk. Ik baal er ook ontzettend van, maar hou me maar vast aan het gegeven dat het meestal wel hersteld, al kan het dan jaren duren. Het is zo raar, melk proef ik wel normaal maar bv chocomelk niet, dat is echt vies. En eten ook, moet nu zo opletten dat er bijna geen kruiden in zitten alleen zout, want anders vervormd het helemaal. En die lekker zwitsal die ik altijd bij de kleine man in zijn haar smeer is echt niet lekker meer voor mij. En mijn eigen shampoo al helemaal niet meer, ik denk dat ik eens voor neutral ga kijken, daar zit geen parfum in misschien dat dat een beetje helpt. En ik blijf hopen op de tandarts, maar die is pas over een week terug. Verder heb ik nog een praktijk gevonden die natuurgeneeskunde doet en daar krijg ik nog een leuk bedragje van vergoed via mijn verzekering dus die wil ik zeker gaan proberen. Maar eerst de tandarts maar eens afwachten. Ik heb trouwens wel gelezen dat ong 200.000 mensen met dit probleem lopen ( reuk kwijt, vieze geuren ruiken, geur ruiken die er helemaal niet is e.d ) en dat er pas in de laatste jaren onderzoek gedaan wordt. Ik ben er in ieder geval heel blij mee, ben je eerst doodziek met 5 dagen hele hoge koorts, spugen en de hele mikmak dan nog een week verhoging en dan loop je maanden erna nog te tobben met je geur en smaak beleving. Meer tips en verhalen zijn welkom Gr MB2005.
Hai, Ik heb toen ook op je post gereageerd. Ik heb dus parosmie volgens mij, ruik sinds 4 jaar veel dingen verdraaid. Ik roep soms opeens, er zit iemand hier te roken in de buurt, en dan is dat helemaal niet zo. Ik ruik dus vaak opeens rook, en dat blijft dan weer 3 dagen hangen in mijn neus. Bij mij was het na een erge verkoudheid, een die ik nooit eerder had gehad, het liep werkelijk de hele dag uit mijn neus, gewoon waterig, en op dag 3 al verloor ik mijn geur en dus ook smaak COMPLEET. Dit duurde 2 weken of zo. Toen alleen zout en zoet maar chocola en zo proefde ik niet. Super balen. Langzaam kwam de smaak terug en de meeste geuren ook maar nog altijd, na denk ik 4 of 5 jaar, kan ik veel geuren niet verdragen wat super lastig is met parfum en zo. Ik kan dus alleen kopen diegene die ik herkende van voor die tijd, dat ik dus weet hoe ik ruik en er dan ook zelf niet al te veel last van heb. Sommige geurtjes die ik vroeger op had kan ik nu niet meer verdragen. Het is allemaal best lastig. Je hoeft geen hoop te hebben op je tandarts, het is echt het gevolg van een virus. Maar ik weet wel dat er veel herstelde binnen een jaar, maar bij mij is het dus nog niet terug naar normaal. Ik denk ook niet dat dat zal gebeuren. Ik weet wel wat het verergerd ook, dingen zoals bleekmiddel enzo. Als ik dat gebruik ergens dan heb ik ook weer even een tijdje een extra rare lucht in mij neus. Veel sterkte, het is heel naar en beangstigend. Maar ik bedacht me maar steeds, er zijn ergere dingen. Je mag altijd pb-en. Charlie
Hoi, Ik heb dat helemaal niet gezien! sorry anders had ik zeker gereageerd We hebben inderdaad nagenoeg hetzelfde, ik ruik gelukkig geen rook, maar de shampoo bv is net poep Het is de afgelopen paar dagen bij mij ook weer erger en ik ben inderdaad met ammoniak bezig geweest ( ik rook het toch niet want normaal vind ik dat zo smerig ), maar inderdaad de onaangename geur is weer erger geworden. We zijn er mooi klaar mee en ik hoop toch echt bij het aantal mensen te zitten die ook met een jaar ervan af zijn, maar ik heb vandaag al genoeg verhalen gelezen waar het net als bij jou veel langer duurt. Wordt tijd dat hier eens wat meer onderzoek naar gedaan wordt denk ik. Je staat er ook niet bij stil, tot dat je het hebt. Beangstigend vind ik het al niet eens meer, maar wel heel vervelend. Misschien als ik nog vragen heb pb ik je even, voor nu ga ik maar even slapen denk ik, haha. Bedankt voor je reactie! Gr MB2005.