De laatste 2 dagen moet mijn dochtertje ineens huilen na de (borst)voeding. Ze drinkt zo'n 10-15min aan 1 borst en valt dan in slaap. Ik houd haar dan rechtop om een boertje te laten, die meestal wel komt na 5min (niet altijd, en de ene keer is het een grote boer, de andere keer maar een heel kleintje). Nu ook sinds 2 dagen spuugt ze veel meer dan eerst tijdens het boeren. Het huilen begint zo'n 10min na de voeding, wanneer ze net (weer) in slaap is gevallen. Ze kreunt even, trekt haar beentjes op, loopt rood aan, begint hard te huilen en strekt haar beentjes weer en trappelt. Na een minuutje ofzo is ze plots weer stil en valt weer in slaap. Om na een paar minuten weer beginnen te huilen. Na ongeveer een kwartiertje is het allemaal voorbij en kan ze rustig doorslapen. Dit zijn darmkrampjes, toch? Ik maak me een beetje zorgen, omdat ze dit soort gedrag pas sinds 2 dagen vertoont, en dus ook meer spuugt dan normaal. Aan de andere kant, ze is nu ruim 6 weken oud, en dan is er een darmkrampjes-piek, toch? Misschien dat ze daarom pas nu zoveel last ervan heeft? Maar... ze is ook 5,5 week te vroeg geboren. Hebben prematuren ook rond 6 weken die piek?
Oei naar he Het lijkt idd op krampjes als ik het zo lees.. Enorm sneu Of het bij prematuurtjes hetzelfde werkt durf ik niet te zeggen, mar er zijn vast mama's van premature kindjes die je daarbij nog verder kunnen helpen.. Geloof dat je bij bv eventueel venkelthee kon drinken om de krampjes mogelijk te kunnen verminderen..
Venkelthee is achterhaald en men denkt zelfs dat dit schadelijk kan zijn. Beentjes fietsen, buikje warm houden, warm badje, goed laten boeren zijn een beetje de standaard tips bij krampjes.
Als ik t lees denk ik echt aan krampjes. Is het echt na elke voeding? Mijn zoon had t t ergste na t avondeten van mij, ook al had ik geen kruidige toestanden op. Zoon lag vaak op zn buikje op onze onderarm, zn hoofd bijonze elleboog, de muis van onze duim in zn onderbuikje. Een beetje wiebelen en een speentje is zn mond...dan had hij t minste last
Okee, het lijken dus echt op de welbekende darmkrampjes. Niet fijn voor ons meisje natuurlijk, maar mama is hier wel even gerustgesteld dat het niet iets anders engs is ofzo Shandy, het is inderdaad na elke voeding. Ik vond dat ook wel een beetje vreemd, want ik lees overal dat krampjes voornamelijk 's avonds voorkomen. Maar bij haar is het dus pas sinds 2 dagen aanwezig, en dan echt na elke voeding. Ook huilt ze niet uren achter elkaar, maar gewoon even een tijdje na de voeding en dan houdt ze op en slaapt ze een paar uurtjes. Fijn om hier wat tips te lezen tegen de krampjes. Nudat het echt darmkrampjes lijken, kunnen we denk ik wat meer gaan experimenteren met het verlichten van deze. Tot nu toe hebben we geprobeerd om haar over onze schouder te dragen (met de schouder tegen haar buikje drukkend) en dan heen en weer te lopen. Dat helpt soms, maar niet altijd. Verder wikkelen we haar in een omslagdoek en houden haar dan strak tegen ons aan terwijl ze op haar zij ligt (beetje een borstvoedingshouding zeg maar). Ook dat helpt soms (vooral als mijn borst dan tegen haar buikje drukt), maar niet altijd. Ze vind het niet prettig als we aan haar buikje zitten, dus massage laten voor nu maar even. Ook een badje is erg vermoeiend voor haar (prematuurtje), dus dat laat ik liever als laatste redmiddel. Beentjes vasthouden en ermee fietsen vind ze ook niet prettig. Op onze onderarm dragen hebben we nog niet geprobeerd, dat zullen we zo meteen eens doen. En buikje warm houden is ook wel een goede tip; hoe kunnen we dat het beste doen?