Iemand ervaring met Bronchitis?

Discussie in 'De lounge' gestart door WesDaan, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hoi Meiden,

Ik top nu al ruim anderhalve week met een bronchitis.
    Vorige week zondag werd ik ziek,koorts, verkouden, keelpijn en was ik erg benauwd ben toen bij de huisarts geweest, saturatie was 89 bij binnenkomst, 98 bij ontspanning ( na 1 min) dus dat trok gelukkig weer bij.
    Ik kreeg een kuur amoxicilinne en ventolin puf 4xdgs.
    Na 3 dagen was de koorts weg, maar het hoesten bleef. Benauwdheid werd ook minder.
    Wel ziek gemeld op het werk, maar dat was ik al ivm overlijden van mijn vader 24 aug, wilde juist weer aan het werk gaan.
    Nu op controle geweest omdat ik een piepende ademhaling bleef houden bij diep adem halen en wat blijkt alles kraakt en piept nog en heb nu een ontstekingsremmende puffer gekregen naast mijn ventolin. En ze wilt mij volgende week weer terug zien voor controle omdat ze zich best zorgen maakt.

Nu belde ik mijn werkgever om dit te zeggen en nog niet kwan werken. Ook omdat ik vreselijk moe ben van het hoesten, slechte slapen en als ik maar wat doe ben ik moe.
    Nu begrepen ze dat wel maar of ik toch als ik iets ben opgeknapt a.s. weekend kan werken want ze hebben geen personeel bla bla.

Nou voel ik mij best bezwaard, aan de ene kant wilde ik hartstikke graag werken, maar aan de andere kant wil ik dit ook uitzieken omdat ik 6 jaar terug het ook een keerheb ghad toen te snel aan het werk ben gegaan en na 2 weken met een longontsteking thuis zat.

Wie heeft er ervaring mee, en hoe lang duurt het voordat je echt op knapt?

Misschien denken ze ook wel die komt helemaal niet meer terug ( ga 1 nov met ontslag).
    Maar dat is echt niet zo.

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Niemand?

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Alleen bij mn docher en die heeft echt veel rust nodig na longontsteking of bronchitis.
    En van je werk ja dat is rot en hopelijk ben je opgeknapt voor je einde contract maar als dat niet zo is dan is dat maar zo toch? Je eigen lichaam is ook erg belangrijk!

Beterschap

4. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    thuis blijven! zeker als een dokter zegt dat ze zich zorgen maakt.. en een longontsteking is echt niet zomaar wat om te hebben dat is echt gevaarlijk..

snap heel goed dat je aan het werk wilt maar je eigen gezondheid is belangrijker!

5. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Je lichaam is belangrijker dan je werk, dus dat hoef je al niet af te wegen. Je weet nu nog niet hoe het vrijdag met je gaat, dus geef gewoon aan dat je je beter meld zodra het weer goed met je gaat. De kans is groot dat het vrijdag nog niet helemaal over is, dus dan ben je dus het weekend niet in staat om te werken. Jammer voor je werkgever, maar het is niet anders. Is niet jouw probleem.

6. dushi85

dushi85 Actief lid

23 aug 2009
    354
    0
    0
    Ik heb ook bronchitis. Soms heb ik er heel eventjes last van (een uur) maar het kan ook dagen of weken duren eer ik er vanaf ben. Vooral als ik griep heb heb ik er vreselijke last van. Heb eens een aanval gehad waardoor ik bijna niet kon lopen omdat ik daardoor al te weinig lucht kreeg. Moest toen naar de HAP en heb prednison gekregen.
    Als ik jou was zou ik lekker rust nemen. Het is heel erg vermoeiend omdat je vaak hoest, slecht slaapt en weinig zuurstof krijgt. Rot voor je werkgever dat er tekort aan personeel is maar dat is hun probleem en jou probleem is nu jouw bronchitis. Luister naar je lichaam.

7. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    Heeft je huisarts je er geen advies over gegeven dan?
    Bij mij waren ze heel duidelijk: medicatie en verder rust, rust en nog eens rust! Alleen de hoog nodige dingen doen, maar alles wat niet noodzakelijk is (en werken is NIET noodzakelijk) niet doen.

Jammer voor je werkgever, maar als je dit niet goed uitziekt kun je er heel lang last van houden!
    Beterschap meid, hoop dat je snel opknapt!

8. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

Ik ben er nu inmiddels over heen gegroeid, maar in mijn "jeugd" heb ik met regelmaat bronchitis gehad en was vaak een maand ziek thuis voordat ik weer wat opknapte. En na een paar maanden kwam het vaak ook weer terug, had hier vooral last van in de herfst/winter. Heb ook alle pufjes en penicilline kuren gehad die je maar kan bedenken.
    Denk aan jezelf meid, en je niet schuldig voelen. Mensen zien vaak niet aan de buitenkant hoe je je voelt, idd wat de rest zegt; rust rust rust. Beterschap!

9. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    ik heb het ook chronisch, gebruikte ook ventilin in combi met zo een kleine rode waar ik de naam van ben vergeten. Nou dat werkt dus voor geen meter he ik ben toen net zo lang blijven jengelen bij de dokter (omdat ik het ook te lang vond duren) tot ze andere puffers gingen gebruiken en geloof me die zijn er want ventolin is gewoon zwakke rommel. ze hebben me toen op een turbuhaler gezet en als ik er nou weer last van krijg en ik neem die.. een dag dan ben ik er weer vanaf.
    dus missi een idee? kijken of er toch iets anders is wat wel goed aanslaat bij je? ik bedoel die dokters vinden het allemaal wel prima tegenwoordig als het maar geen geld kost :)
    maar succes ermee!! en laat je niet pushen door je baas want zo op je gevoel spelen is goed gemeen,ziek is ziek

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@videlsje: alvescol? :)

Hier varieert het erg hoe ik me voel...
    Maar inmiddels weet ik wel.. Je doet jezelf echt geen plezier als je halfbenauwd toch maar gaat werken.

Laatste keer zat mijn saturatie op 81 en ik kon serieus de trap nog nauwelijks op.
    Enige remedy: uitrusten, uitrusten en uitrusten.
    Heel frustrerend omdat zolang je op de bank zit je je best aardig voelt :)
    Even de trap op voor een nieuw boek echter.. Betekende serieus bijkomen boven aan de trap. Je vergist je er snel in zegmaar :)

Werkt de ventolin een beetje?
    Grote kans dat als het straks niet over is... (piepen en kraken betekent dat het niet over is) dat je een flinke stootkuur krijgt.

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ventolin voelde ik in het begin wel toen ik erg benauwd was, kon toen werkelijk niets, kon niet eens naar de keuken lopen of ik was al dizzie en ging bijna van mijn stokkie.
    Dat is gelukkig over. Ventolin voel ik nu niets meer van, maar moet hem blijven gebruiken voor het ophoesten want de doorgang word dan beter.
    Ik heb flixotide erbij gekregen 2x per dag. Kijken of dat verder zijn werk doet. Maar kan niet echt verschil merken.
    We wachten maar weer af, ik laat het even voor wat het is en ga volgende week weer terug naar de ha.
    Gelukkig heb ik het nog niet chronisch en is dit een acute na een behoorlijke ellendige verkoudheid.

12. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ben terug geweest voor controle ( afgelopen weekend nog niet gewerkt). Alles is weer goed alles is helemaal schoon.

Arts stond er wel verstelt van aangezien flixotide vaak pas na 2 weken goed werkt.
    Nu nog een weekje puffen voor de zekerheid en dan is het klaar!

heerlijk, ben nog wel moe, en futloos maar verder gaat het allemaal wel.

Deel Deze Pagina