Winterdepressie

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluizje, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluizje

Pluizje Bekend lid

31 okt 2011
    661
    14
    18
    Meiden, het zit er weer aan te komen! Ik merk nu al dat ik moeite hebt met 's ochtends opstaan omdat het nog donker is buiten :( nog even en dan ga ik in de donkerte van huis, en kom ik in het donker weer terug van m'n werk. Word er zo moe en lamlendig van!
    Ik zal vast niet de enige zijn, dus misschien hebben jullie goede tips om dit tegen te gaan? :D help ons de herfst/winter door!

2. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Probeer elke dag een half uur (overdag dus) lekker buiten te lopen in het licht! en geniet van alles wat je ziet. Elk klein ding is mooi en bijzonder (blaadjes die bewegen door de wind, een vlieg die langs vliegt een graspriet die beweegt, de zon door de bomen etc.)

Daarnaast maak het s avonds gezellig: steek kaarsjes aan, doe een spelletje, nodig vrienden uit of kijk een leuke film.. of doe iets aan je hobby.

Kortom.. voorkom de depressieve gedachtes door leuke dingen te doen en te genieten!

3. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    weet je wat ontzettend helpt ik namelijk ook last van winterdepressie
    ik heb bij de groene kruis winkel zo`n lamp gekocht voor lichttherapie
    elke dag 30 min voor zitten je hoeft er niet in te kijken dus lekker boekje lezen en je voelt je stukken beter,tenminste dat is de bedoeling en bij mij werkt t ,niet gelijk maar je gaat verschil merken
    succes ermee

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

vooral in je pauze bijvoorbeeld even een half uurtje naar buiten gaan en wandelen. Dat helpt mij het beste hoe guur het weer ook is ik ga iedere dag naar buiten (nu heb ik twee honden die er gewoon uit moeten dus ik moet sowieso wel wandelen)

Maar verder ga ik 2x per week even onder de zonnebank om weer wat vitamientjes aan te maken niet zozeer om bruin te worden.

5. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    ooh ik ben nu al depresief , gewoon de gedachtens al!
    Ik ben echt zo een typje die elke minuut gaat klagen omdat het zo koud is!
    Mijn huis is ook altijd op z'n kop, wil nooit schoonmaken of iets opruimen..doe alles echt met moeite.
    Ben 1 december uitgerekend en dan heb ik dat stress al weer of de kleine te koud heeft of te warm, pfff!!!!!

ik woon in uk en vorig jaar was het helemaal niet eens zo koud, dit jaar was de weer erg slecht dus denk ook de winter :x

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Oh verschrikkelijk, heb t ook erg. Vorig jaar was ik zwanger dus had ik een excuus om binnen te blijven. ;)
    Ik wordt altijd moe, slap en ben down. Zonnebank helpt vgens mij niet, heb die speciale lampen voor nodig.
    Andere tips zijn hier ook welkom haha.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn man heeft een klassieke winterdepressie en krijgt elk jaar in het zh lichttherapie. Dan moet ie 5dg achter elkaar elke ochtend een half uurtje voor een lichtbak zitten en dan hhoeft ie de rest van het jaar niet meer. Het wordt vergoed.

8. AnneThamar

Moet je een brief van de ha voor hebben toch?
    Mijn oude ha vond het nl maar onzin, dus kreeg ik niks.
    Moet ik t toch eens aan de nieuwe vragen...

Wat zijn zijn symptomen dan? Weet nl niet of ik er wel onder val...

9. Pluizje

Pluizje Bekend lid

31 okt 2011
    661
    14
    18
    Hmmm ik ga toch eens kijken voor zo'n lamp, kan overdag niet zomaar naar buiten. Zonnebankje is ook een idee!

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Pluizje: je moet wel oppassen met die eigen lampen hoor. Je kan er namelijk ook manisch van worden als je er teveel achter zit. Ik raad je aan het onder begeleiding te doen. En een zonnebank heeft geen nut, dat is niet het goede licht. tenzij je jezelf goed voelt met een lekker bruin kleurtje ;)

@annethamar: Ja gaat via de huisarts. Mijn man kreeg een doorverwijzing voor de psychiatrie-afdeling in het UMCG en kreeg toen daar een intakegesprek met de psychiater die beoordeelde of ie daadwerkelijk een winterdepressie had.
    Mijn man moet elk jaar vanaf september elke week een vragenlijst invullen (via de mail). daarin staan vragen als hoe voelde je je deze week, voelde je de afgelopen 7 dagen meer somber dan de weken ervoor, heb je meer behoefte aan vet eten etc etc. Die wekelijkse vragenlijst geven een trend weer, als ze zien dat je steeds meer en heftigere kenmerken van de winterdepressie hebt, wordt je opgeroepen voor een weekje lichttherapie.

Bij mijn man is het zo dat ie steeds sjacharijniger wordt, steeds meer gaat slapen, steeds vettere dingen gaat eten, somberder wordt, weinig kan hebben en het is ook wel zo erg geweest dat ie het allemaal echt niet meer zag zitten, dat ie wilde kappen met het leven. Hij heeft 4 jaar geleden lichttherapie voor het eerst gehad en dat is voor mij ook echt heel fijn ;) Vorig jaar had ie het zelfs niet nodig (en dat kan dus, dat is normaal) misschien wel door de lange nazomer en vlak daarna werd onze jongste geboren. Ik vond het vorig jaar trouwens wel nodig :p

Zelf ga ik ook voor lichttherapie vragen maar omdat ik me/cvs heb.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb er tegenwoordig wat minder last van, maar hier altijd erg veel baat bij af en toe even een zonnebankje pakken dan. Eens per twee weken ofzo.

Verder accepteren dat je wat minder energie hebt en wat meer rust nodig hebt :)

12. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ideaal! Ik heb er ook één en kom nu de winters een beetje normaal door.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb het ook, een van de zwaarste vormen is er feb dit jaar bij PsyQ uitgekomen. Ik moest een test doen voor de lichttherapie en ze schrok nogal van de uitkomst. Omdat het niet zo heel vaak voor komt.

Ik merk het na 1 dag dat de herfst in is gegaan al. Ik ben moe, futloos, heb geen honger meer, eet dus weinig. Als ik eet is het ongezond.
    En ben heel erg chagerijnig, dat het meeste. Mn vriend merkte het gelijk.
    Moet binnen kort dus maar weer even kijken of ik weer therapie ga volgen een weekje.

@napoleon wordt jouw man ook zo moe van de therapie? Ik was die week echt kapot.

Zonnebank werkt idd niet, is heel ander licht en heeft totaal geen invloed op je biologische ritme. Iets wat het licht van de lampen die bij lichttherapie wel hebben.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Juist niet!! Je moet juist in beweging blijven en energie opbouwen. Ook veel naar buiten gaan.
    Dat moest ik ook in de week dat ik therapie heb gevolgd.
    Hoe minder je overdag gaat doen, hoe meer je moe wordt en je rot gaat voelen.

(dat is bij een 'gewon' depressie ook zo)

15. AnneThamar

Bedankt voor je antwoord Napoleon.
    Fijn voor jullie dat je man zo opgeknapt is!

Ik ben sowieso gevoelig voor depressie, ben een keer depressief geweest, en na de bevalling op het randje van een pnd.
    Ongezond eten herken ik ook wel, evenals een kort ( of geen ) lontje hebben.

Buffysummers, succes de komende tijd.

16. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vraagje voor de mensen die lichttherapie gebruiken: welke lamp hebben jullie staan?

Ik heb de aankoop altijd een beetje uitgesteld, omdat het toch idioot zou zijn om er een te kopen, en er dan achter te komen dat die bepaalde lamp niet werkt.

Dus ja, welke hebben jullie, was die duur, en hoe lang moet je ervoor zitten? :p

17. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik haaaat dit weer, kan niets hebben van niemand niet, irriteer me continue mateloos aan iedereen, word scheit ziek van dit weer, kan niet uit mijn bed komen en hou nu mijn hart al weer vast voor al die ranzige sneeuw en dan al doe overdreven vrolijke mensen op het ijs enzo brrrrr zout op met dit weer type.. Het liefst zou ik nu mijn bed in duiken en ergens eind maart er pas weer uit willen komen.

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik vind het ook vreselijk hoor. Ik heb het nu al nonstop koud en dan moeten we nog maanden die winter door.
    :(
    Geef mij maar de zomer!

19. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hahaha, herkenbaar.
    Ik snap ook nooit waarom mensen zo graag sneeuw en ijs willen, wat doe je jezelf aan??!!!

20. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn man heeft er ook veel last van. Wij hebben nu de Philips GoLite HF3330 in huis. Die staat bij het ontbijt 20 minuten aan en helpt echt goed. Volgens mij koste die iets van 200 euro, maar dat is het voor mij zeker waard!

We hebben ook nog een 'ouderwetse' grote lamp van Philips staan (zie hem niet zo snel op internet), maar daar moest hij 2 uur achterzitten tussen opstaan en 8 uur 's avonds. Dat was niet te doen. Dus die staat nu stof te vangen.

Deel Deze Pagina