Mijn dochter van 2,5 is vorige week begonnen met plassen op het potje. Ze heeft al een hele tijd in de gaten dat ze aandrang heeft en ik vond het wel een goed idee om voor dezelfde aanpak te kiezen als destijds bij haar grote zus: Met blote billen in de tuin en potje neerzetten. In eerste instantie wilde ze niets van het potje weten, maar na enig aandringen en positieve motivatie (stickervel op wc-deur) wilde ze toch en lukte het meteen! De hele dag eigenlijk heel goed gegaan, meerdere plasjes en 's avonds zelfs een poep. Ze vond het indrukwekkend, maar volgens mij vooral erg leuk. Dansjes naast het potje als het was gelukt. De volgende dag zonder luier naar het kinderdagverblijf. 's ochtends ging het goed, maar nadat ze 's middags twee ongelukjes heeft gehad, hebben ze haar weer een luier omgedaan. (grrr) Bij thuiskomst de luier meteen weer af "want grote meiden hoeven geen luiers meer om", wat helaas gepaard ging met veel verdriet. 's avonds lukte het gelukkig weer om op het potje te poepen en zelfs op de wc te plassen. De volgende twee dagen was ze volledig zindelijk, geen ongelukjes, alles op het potje. Zelf broek naar beneden en gaan zitten..alles raak! Ik was euforisch, twee zindelijke kinderen in een mum van tijd! Maar helaas..van korte duur. Vrijdag stond ze op en wilde ze direct al niet meer op het potje. Wel staan dribbelen, handje tussen haar beentjes en hele duidelijke signalen dat ze moet plassen... Zonder dat ze thuis een plas heeft gedaan, op pad gegaan om de oudste naar school te brengen, en op een gegeven moment wilde ze plassen, dus potje op het plein, maar het lukte niet. Vlak daarna plaste ze in haar broek. En sindsdien is het niet beter geworden, ze heeft niets meer op het potje gedaan, laat alles lopen en lijkt een soort potjesvrees te hebben. Ze wil er niet meer op, als ze er op gaat springt ze er bijna direct weer vanaf en plast en poept steeds in haar broek. VAnmorgen met het CB gebeld voor advies, en die raadden mij aan de luier weer om te doen, om het potje geen negatieve lading te geven. Ik vroeg mijn dochter of ze soms weer een luier om wilde en ze zei ja. Dus..ik heb na een week maar weer naar een luier gegrepen. En daar plast en poept ze weer vrolijk in, moet wel direct verschoond worden als ze er wat in heeft gedaan. Ik twijfel nu wel heel erg, is ze me aan het testen? Was het misschien toch te vroeg? Ze heeft laten zien dat ze het kan!!!! Ik ben misschien erg verwend met hoe het bij de oudste ging.. Moet ik nu gewoon doorzetten en haar continue zichzelf laten bevuilen of over ene paar maanden maar weer proberen? Wat zouden jullie doen??
Wat bedoel je eigenlijk met "Is ze me aan het testen?" Heb jij echt de indruk dat je dochter, die ineens bang lijkt te zijn voor het potje, dit doet om jou te stangen? En daarom in haar luier gaat plassen en poepen?
Nee hoor, in principe niet..daar ga ik in eerste instantie niet van uit. Maar het gaat wel even door je heen, gewoon omdat ik de omslag niet kan plaatsen. En ja..het is een behoorlijk boefje dus ik hou uiteindelijk overal rekening mee
Ik heb zelf uittesten op die manier nooit begrepen, dat mensen uitgaan van het slechtste in hun kind. Zelf denk ik gewoon dat ze ervan geschrokken is. Mn dochter was met 1,5 zindelijk. Toen poepte ze 5 dagen niet en moest ze echt haar luier weer aan tot ze de zomer daarna wel in 1x zindelijk kon worden.
ik zie 'uittesten' niet als iets slechts, maar als het ontdekken van grenzen en mogelijkheden, iets wat bij haar ontwikkeling hoort. Ik ben het met je eens dat het woord een negatieve lading heeft, dat is niet de lading die ik er aan wil geven. Fijn te horen dat jouw dochter na een terugval toch makkelijk zindelijk is geworden!
Ik kan dit nog niet echt een terugval noemen na een paar dagen droog zijn. Ons zoontje poept en plast nu een paar weken op het potje. Toch heeft hij een luier aan. Hij geeft het zelf nog echt niet aan dat hij moet (ik kan het soms wel zien maar ben ook bezig waardoor ik het niet steeds zie) dus is hij er naar mijn idee nog niet klaar voor. Hij gaat altijd voor en na het slapen en ik stuur hem tussendoor erop. Hij is nu wel voor de 4e nacht met een droge luier wakker geworden (ook in de middag na slapen droog). Toch heeft hij de luier toch ook nog aan. Ik wil hem niet gaan beladen met steeds weer ongelukjes (terwijl ik het geen ongelukjes noem maar gewoon er nog niet klaar voor zijn) en natte kleding. Vind het voor nu heel knap wat hij doet en beloon hem met complimenten maar ga het niet te vlug willen. Het gaat niet om mij en wat ik wil maar om mijn zoontje en wat hij wil.
Hoi, Ik kan me voorstellen dat je denkt: jammer, het is ook allemaal zo veel werk en als het dan wel goed gaat is het natuurlijk helemaal fijn. Onze dochter was binnen een korte tijd rond haar 2de zindelijk...maar met ons zoontje is het een ander verhaal. Ik denk dat je dochter het thuis in een veilige omgeving wel prima vind maar dat ze het ergens anders nog een beetje spannend vind. Op de po op het schoolplein lijkt me ook niet zo'n goed idee. Dan liever school in en dan potje in de wc of zo. Ik heb dit namelijk ook ooit gedaan met zoonlief, buitenspelen hier achter in de tuin en dan de po in de schuur voor als ie moest....nou toen was het meteen klaar, doodeng vond hij het...ha ha. Misschien zijn ze wel een tikkeltje streng geweest op de opvang na 2 ongelukjes en hadden ze daar niet direct weer een luier om moeten doen. Ons zoontje is ruim 3 zie banner, en ik heb nu hetzelfde met hem. Gister de hele dag de luier uit en voor een eerste dag ging het aardig, eindelijk na maanden komt hij van buiten naar binnen en geeft zelf aan dat hij moet ook al is hij steeds net iets te laat en is de boel al wat nat. Vanochtend naar de psz maar nog voordat we gingen en zelfs na een plas na het ontbijt had hij toch weer een plas op de grond gedaan. Omdat we te laat waren en ik hem weer moest verschonen werd ik een beetje boos en heb een luier om gedaan. Onderweg zei hij dat hij een onderbroek aan wilde en niet een luier. Maar ja. Op psz nog een plasje en later heeft hij er daar nog 2 op wc gedaan maar nu vanmiddag thuis laat hij de helft ook weer lopen. Poepen durft hij sowieso niet maar goed. Jou dochter is nog een stuk jonger. Laat het maar even, wie weet komt ze er volgende week wel weer zelf mee. Hier gaan we in de zomervakantie definitief doorzetten en niet meteen weer een luier om doen. Ik denk gewoon dat er wat is gebeurd bij haar waardoor het mis is gegaan en ze het vertrouwen kwijt is. Maar ze geven het echt zelf aan. Als je nu door gaat modderen en soms wel en soms niet gaat het veel langer duren. Dus helemaal terug naar luier en over een tijdje weer proberen.
Ik zou het ook even helemaal loslaten. Als er druk achter komt, gaan ze wel een negatieve associatie krijgen. Gewoon doen alsof het potje er niet is, en weer even een luier om. Begint ze er zelf weer over kun je het potje er weer bij pakken, maar eerder niet. Want als je nu gaat proberen door te zetten gaat het heeel lang duren. Deze zaterdag plaste mijn dochter opeens ook op de pot. Ze schrok er zelf van, maar was wel heel opgetogen en blij toen ze ook zag hoe blij wij waren. De volgende dag weer geprobeerd, toen lukte het ook twee keer. Bij opa en oma echter niet, ze ging wel staan dribbelen, liet zien dat ze moest plassen, maar sprong weer van het potje af, etc. En toen ze echt om een luier vroeg hebben we het helemaal losgelaten. Hier heeft ze dus gewoon weer de luier aan en we proberen het weer als ze er zelf mee komt. Misschien waren ze op het kdv wat haastig en heeft je dochter dat toch meegekregen. Die pot op het schoolplein had ik ook echt niet gedaan... in het openbaar hoeft toch niet? Mijn dochter is zich heel bewust dat ze daar iets zit te doen en ze wil dat het liefst in privacy (in de huiskamer dus). Je kan toch even een luier omdoen als je haar meeneemt naar buiten en direct thuis de luier weer af? Is ook duidelijk genoeg lijkt me...
Dat laatste heb ik ook al een paar keer gedaan. Thuis de luier uit (met mooi weer lekker in ondergoed buiten spelen) en gingen we weg dan ging hij weer aan. In onderbroek zie ik wel beter wanneer hij moet plassen of poepen (staat hij beetje te knijpen/draaien want in luier laat hij het gewoon lopen en zie ik niks aan hem). Tot nu toe geeft hij niks aan maar ik ben van mening dat dit vanzelf gaat komen. Tot die tijd op vaste momenten op potje.
Ja, wij doen het ook zo. Nu weer even helemaal luier aan maar thuis loopt ze al langer periodes zonder luier. Gaat ze in bed of in de auto gaat altijd de luier aan. En nu we bij opa en oma zijn even het potje weggezet, de verandering van omgeving was iets te gek voor haar denk ik.
Ze plaste die twee dagen overal op de mobiele po, vanwege een druk programma. Noodgedwongen tijdens activiteiten op school, waar we niet in de mogelijkheid waren een rustig plekje te zoeken.. Allemaal zonder problemen, ze was juist erg enthousiast. Nou ja, ik laat het inderdaad voorlopig maar even zo.