Vanaf wanneer niet meer zwaar tillen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Rammel, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rammel

    Rammel Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Zoals de titel al zegt. ;)
    Vanaf wanneer mag je niet meer zwaar tillen? Is dat vanaf dat je weet dat je zwanger bent, of pas als je een buikje gaat krijgen?
    En is het zware tillen nou ook gevaarlijk voor je kindje, of is het meer om je rug te sparen?
    Alvast bedankt voor de antwoorden :D
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat het meer om je rug te besparen is.. je merkt vanzelf wel wanneer het teveel wordt.
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    en dan nog... wat is zwaar. Je bent zwanger, niet ziek. Ik heb eigenlijk gewoon altijd alles gedaan, met meer kinderen ontkom je er ook niet aan
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Mijn zoontje zal ik blijven tillen. Maar ik probeer vanaf het begin het overige zoveel mogelijk te vermijden. Dus zware boodschaptassen laat ik door manlief doen.
     
  5. Que

    Que Niet meer actief


    Helemaal mee eens. Als ik nu boodschappen ga doen, staan ze al bij de kassa, moeten wij uw tassen inpakken. wilt u dat wij het in uw auto zetten. Dan krijgen ze van mij altijd te horen. Ik ben zwanger en niet ziek en ga je dan ook mee naar mijn huis om de boodschappen binnen te zetten en op te ruimen..........

    Ze bedoelen het wel goed, maar ik pak altijd mijn 3 boodschappentassen zo in dat de ene gelijk naar de vriezer in de garage kan. De andere in de gang om de voorraad aan te vullen en de andere naar de koelkast.
     
  6. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.465
    1.650
    113
    Brabant
    nou ik had de andere kant: flinke buik en enorme rug/bekkenpijn, huilend opstaan etc. Ik ben uiteindelijk met 20 w in de ziektewet beland en dan hoor je: je bent zwanger en niet ziek.... tja.. laat dat ieder voor zich bepalen he:)
     
  7. Mimi85

    Mimi85 Actief lid

    13 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt idd helemaal aan jezelf hoeveel jij aankan.
    Ik loop op mn eind nu en ik heb net nog lekker op me gemakkie boodschappen gedaan. Draag gerust 4 boodschappen tassen naar huis, wel auto in en uit natuurlijk.

    Soms laat k wel voor de vorm een tas met drinken in de auto liggen zodat manlief die mee naar binnen neemt...want hij wilt niet dat ik zwaar til maar kom op...ben geen invalide en als ik t naar binnen breng kan ik t gelijk opruimen en klaar ermee. :D
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik deed ook gewoon wat goed voelde (tot frustatie van mijn moeder).. Dus als ik een krat bier, of een tas met boodschappen kon tillen, dan deed ik dat.
    Ik stond met ruim 7 maand nog op een trap om gipsplaten aan het plafond te schroeven. Had dan ook weinig kwaaltjes.

    Wat ik wel merkte is, dat ik in de 2e helft mijn balans wel beter moest zoeken als ik iets zwaars tilde. Met een buik aan de voorkant is dat even zoeken. En de laatste 2 maanden voelde ik het ook aan mijn bekkenbodem, maar deed het dus wel, totdat ik voelde dat het genoeg was, en hield ik ook zo snel mogelijk op.
     
  9. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    ik werk in de kinderopvang en als ik de zwaardere kinderen til, krijg ik sinds een week ofzo ontzettende kramp in mn onderbuik, voelde echt niet fijn, dus ik ben nu wel gestopt met zwaar tillen, ook al ben ik pas 14 weken onderweg.

    je lichaam geeft het vanzelf aan als iets teveel is.

    en dan kunnen mensen me een aansteller vinden dat ik nu al niet meer til, maar ik vind het de buikpijn niet waard, word er alleen maar angstig van.
     
  10. Ann80

    Ann80 Fanatiek lid

    15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Ik til ook nog alles...Gaat prima (-;
     
  11. giraf

    giraf Niet meer actief

    Ik til ook nog gewoon alles hoor, gaat prima! alleen zit mijn buik soms in de weg..
    Als moeders kleine kinderen hebben, en ze zijn zwanger, dan tillen ze hun kindje toch ook gewoon op? Of wachten ze dan ook met het kind optillen todat manlief thuis is?;)
    Je voelt zelf wat je wel en niet aankan. Als je nou elke keer na het tillen gigantische buikpijn krijgt, dan is het anders dan wanneer je na het tillen nergens last van hebt.
     
  12. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik til ook gewoon nog....tot ongenoegen van mijn man en mijn moeder haha. Maar ik word er gewoon kriegel van, ik ben zwanger, dat is iets gezonds, ik ben niet gehandicapt! Van heel zwaar tillen krijg ik wel last in mijn onderbuik, dat doe ik al een paar weken niet meer, maar gewoon de boodschappen gaat best hoor....Gewoon doen wat je lichaam je toestaat!
     
  13. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier til ik ook gewoon hoor..

    Heb een bijna-peuter van 12,5 kilo die ook in haar ledikant getild moet worden, op de comode, op de glijbaan in de speeltuin, en wanneer ze opeens niet meer verder wilt lopen op straat. Een zak boodschappen is daar niks bij.
     
  14. Rammel

    Rammel Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Bedankt allemaal. Ik vind ook dat het per persoon verschillend is, maar ik vroeg het me af omdat het vaak afgeraden wordt. Ik moet namelijk mijn tuin omspitten en dat is enorm zwaar werk.
    En de uitspraak, je bent zwanger, niet ziek, gaat ook niet voor iedereen op. Niet iedereen komt makkelijk de zwangerschap door. Vind het jammer als het als aanstellerij wordt afgedaan...
     
  15. mik2sept

    mik2sept Fanatiek lid

    19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    1e zwangerschap tilde ik mijn boodschappen ook gewoon drie hoog... Elke keer als ik mijn buurman toevallig tegenkwam met naar bovengaan moest en zou hij de boodschappen dragen en voelde ik me nogal bezwaard...

    Deze zwangerschap is weer heel anders heb veel meer last van mijn bekken... Ik doe wel iets voorzichtiger maar boodschappen doe ik gewoon en voor de vorm laat ik ook flessen cola en kattengrind even in de auto liggen maar de tassen sjouw ik gewoon hoor...

    En als mijn zoontje pijn heeft of te veel treuzelt til ik hem ook...

    Alleen op straat met lopen probeer ik het enorm te beperken.. Hij kan gewoon lopen en moet dat dan ook gewoon maar doen... En ik redd het 10 stappen en dan ben ik op ;)
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

    inderdaad.. ik heb weleens meer gelezen, dat er zo opvallend weinig loyaliteit is onder zwangere vrouwen... dit is weer zoiets.

    Maar oke, ik zou erg uitkijken. Als je lichaam het aangeeft, ben je soms dus al te laat.
    Ik heb deze zwangerschap vanaf 9 weken al last van m'n bekken. Nog niet heel erg veel, maar wel erg pijnlijk als het zover is. Overdag let ik er dus ontzettend goed op dat ik niet veel til.
    M'n dochter laat ik veel klimmen, eventueel met behulp van een opstapje of een stoel. Bij lang buitenspelen, pak ik een stoel en ga er rustig bijzitten in plaats van dat ik er telkens achter aan hobbel of op mijn hurken bij zit.
    Boodschappen doe ik alleen in kleine beetjes, m'n man doet het zware werk.
    Doe ik dat niet, heb ik gemerkt dat ik s avonds amper kan lopen van de pijn en ook de nacht moeilijker doorkom. Maar dat merk ik dus pas achteraf... Niet altijd gelijk op het moment zelf.
    En dat is dan nog vrij korte termijn. Soms komt een reactie ook nog later. JUIST doordat ik een kleintje heb, zal ik het tot de 40 weken alleen moeten doen overdag, dus juist daarom, doe ik nu al erg voorzichtig.

    Omspitten van de tuin zou ik dus als je je écht goed voelt nog wel doen, maar wel in etappes, dus rust pakken voor je lichaam tussendoor. Juist in die momenten voel je vaak ook of het nog gaat of niet.
     
  17. Rammel

    Rammel Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Dank je wel voor het advies! Ik ben bijna 5 weken zwanger, dus echt nog maar net. Ik heb op het moment nog nergens last van, alleen heeeel erg van rommelende darmen :D Ik zal eens kijken wat ik met mijn tuintje ga doen. Ga het eerst wel zelf proberen denk ik, en als het niet wil, kijk ik mijn vriend even lief aan! Hahaha! Maar ik doe graag alles zelf. Ik moet echt gaan leren om dingen uit handen te geven... Pffff!
     
  18. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

    hihi, dat had ik nog niet gezien - niet goed opgelet :) . Waar ik rond die periode last van kreeg was uitputting, dus wat dat betreft kon ik het toen niet meer ;) . Maar verder zou het inderdaad nog wel moeten kunnen.
     
  19. roosje01

    roosje01 Bekend lid

    5 mrt 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Ik heb zelf een hele zwakke rug dus heb tijdens mijn zwangerschap heel goed opgelet. Volgens de arbo zijn dit de richtlijnen:

    Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Als je thuis nog meer kindjes hebt dan is dit natuurlijk niet altijd haalbaar maar op je werk zijn dit wel de richtlijnen
     
  20. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb helaas last van bi en moet dus supergoed opletten hoe en wat ik til.
    ik beperk het zelf tot het hoognodige zoals alyssa tillen als ze gevallen is ed, de boodschappen uit de fietstas halen en de was (in een kleine wasmand).
    zolang ik het op die manier doe gaat het redelijk.
    als jij denkt dat je het nog kan moet je het gewoon doen als je dat wil.
    ik zou wel extra pauzes inlassen als je met de tuin bezig bent.

    liefs doris
     

Deel Deze Pagina